معرفی اقیانوس های جهان و راه رسیدن به نزدیکترین ساحل آن ها

به گزارش بازیکده، اقیانوس ها به پیکرهای بزرگی از آب های شور در کره زمین گفته می شوند که در واقع مرزهای آبی بین چند خشکی بر روی کره زمین را به وجود می آورند.

معرفی اقیانوس های جهان و راه رسیدن به نزدیکترین ساحل آن ها

در کره زمین اقیانوس های مختلفی با وسعت های گوناگون را می توان مشاهده کرد. در هر یک از این اقیانوس ها گونه های جانوری مختلفی زندگی می نمایند. اهمیت اقیانوس ها به قدری است که کوشش های بسیار زیادی برای نجات آن ها و جلوگیری از آلوده کردن اقیانوس ها انجام می گردد.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با اقیانوس های دنیا آشنا نموده و نزدیک ترین ساحل اقیانوس ها را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

اقیانوس آرام

بدون هیچ شک و تردیدی باید به اقیانوس آرام لقب عظیمترین پهنه آبی بر روی سیاره زمین را دارد. بر اساس آنالیز های اجرا شده وسعت این گستره آبی 165 میلیون و 250 هزار کیلومتر مربع بوده و در واقع اقیانوس آرام 46 درصد از تمام آب های کره زمین را شامل شده و یک سوم سطح زمین را به صورت کامل می پوشاند. به همین دلیل نام دیگر این اقیانوس، اقیانوس کبیر است.

از نظر موقعیت جغرافیایی این اقیانوس از شرق با قاره آمریکا و از جنوب همجوار با قطب جنوب قرار گرفته است. از شمال به دریای برینگ منتهی شده و از غرب تا قاره آسیا و اقیانوسیه امتداد دارد.

اقیانوس آرام به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می گردد. عمیق ترین بخش این اقیانوس 11 هزار و 34 کیلومتر مربع عمق دارد.

اگر بخواهیم سواحل و جزایر نزدیک به اقیانوس آرام را به شما معرفی کنیم، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جزیره اسپریتو سانتو
  • جزایر کوک
  • جزایر ساموا
  • پالائو
  • جزایر راپانو ای شیلی
  • جزیره لرد هاوو استرالیا
  • ساحل کارمل کالیفرنیا
  • ساحل بندون
  • ساحل ریالتو واشنگتن
  • ساحل ونیز کالیفرنیا

سواحلی که در هر یک از این جزایر وجود دارد، نزدیک ترین سواحل به اقیانوس آرام هستند و زمانی که وارد این جزایر شده و پا به سواحل آن ها می گذارید، می توانید پهنه آبی اقیانوس آرام را به بهترین شکل ممکن ببینید.

اقیانوس اطلس

از نظر وسعت اقیانوس اطلس به عنوان دومین اقیانوس دنیا شناخته می گردد. در واقع این اقیانوس اطلس است که قاره آفریقا و اروپا را از قاره آمریکا جدا می نماید.

نام اقیانوس اطلس از شخصیت اساطیر یونان باستان الهام گرفته شده است. مساحت این اقیانوس 106 میلیون و 400 هزار کیلومتر مربع بوده و میانگین عمق آن 3332 متر است.

کشورهای بسیار زیادی هستند که با اقیانوس اطلس همجوار بوده و سواحل مشترکی با این اقیانوس دارند. همین موضوع سبب شده تا شما بتوانید در بیش از 50 کشور مختلف دنیا سواحل مختلفی از اقیانوس اطلس را مشاهده کنید.

بیشترین ساحل را کشورهای حوزه دریای کارائیب با اقیانوس اطلس دارند. البته کشورهای غرب آفریقا هم سواحل بسیار زیادی با این اقیانوس دارند و شما می توانید با ورود به این سواحل، اقیانوس اطلس را مشاهده کنید.

از مهم ترین سواحل مجاور با اقیانوس اطلس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نانتاکت ماساچوست
  • جزیره بلوک
  • ساحل همتون شرقی در نیویورک
  • ساحل پالم در فلوریدا
  • ساحل مارتا در ماساچوست
  • ساحل کت می در نیوجرسی

این سواحل فاصله بسیار کمی تا اقیانوس اطلس داشته و شما می توانید با ورود به هر یک از این سواحل، اقیانوس اطلس را مشاهده کنید.

از مهم ترین کشورهایی که با اقیانوس اطلس ساحل دارند می توان به ایسلند، جزایر فارو، نروژ، سوئد، دانمارک، آلمان، هلند، بلژیک، بریتانیا، ایرلند، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، مراکش، سنگال، گامبیا، گینه، ساحل عاج، غنا، نیجریه، کامرون، آفریقای جنوبی، برزیل، اروگوئه، آرژانتین، شیلی، ونزوئلا، کلمبیا، آمریکا، کانادا، کاستاریکا، پاناما، نیکاراگوئه، ترینیداد و توباگو، جاماییکا و… اشاره نمود.

اقیانوس هند

از نظر وسعت، پس از اقیانوس آرام و اطلس، اقیانوس هند به عنوان سومین اقیانوس عظیم دنیا محسوب می گردد. در واقع 20 درصد از سطح کره زمین شامل این اقیانوس می گردد.

یکی از مهم ترین ویژگی های اقیانوس اطلس این است که گرم ترین حوزه اقیانوسی در دنیا به حساب می آید. به دلیل شرایط آب و هوایی در این اقیانوس می توان شاهد تاثیرات مختلفی مثل بادها و باران موسمی در این منطقه از کره زمین بود که در واقع تمامی این تاثیرات آب و هوایی به دلیل وجود اقیانوس هند در این منطقه است.

از نظر جغرافیایی این اقیانوس از شمال به قاره آسیا، از غرب به قاره آفریقا، از شرق به اقیانوسیه و کشور استرالیا و از جنوب به اقیانوس منجمد جنوبی منتهی شده و 37 کشور به این اقیانوس راه دارند.

مساحت اقیانوس اطلس 68 میلیون و 556 هزار کیلومتر مربع بوده و میانگین عمق این اقیانوس نیز 3741 متر است. عمیق ترین بخش از اقیانوس هند نیز 7258 متر عمق دارد.

یکی از ویژگی های بسیار مهم این اقیانوس، خلیج ها، تنگه ها و دریاهای کنار این اقیانوس است که از مهم ترین آن ها می توان به خلیج فارس، دریای عرب، دریای سرخ، خلیج عمان، تنگه باب المندب، خلیج بنگال، تنگه مالاکا، تنگه موزامبیک، خلیج منار و… اشاره نمود.

اگر بخواهیم مهم ترین و نزدیک ترین سواحل اقیانوس هند را به شما معرفی کنیم، می توان از موارد زیر نام برد:

  • ساحل پیر بری در جزایر موریس
  • ساحل تروا در جزایر موریس
  • ساحل بی والون در سیشل
  • ساحل مافوشی در مالدیو
  • ساحل خلیج آبی در موریس

هر یک از این سواحل زیبایی های منحصر به فرد و فوق العاده ای دارند و به شما پیشنهاد می کنیم که اگر به دنبال یک ساحل جذاب مجاور با اقیانوس هند هستید، به سراغ هر یک از این جزایر رفته و از آن ها دیدن کنید.

اقیانوس منجمد جنوبی

اقیانوس منجمد جنوبی یا اقیانوس جنوبگان، جنوبی ترین اقیانوس در کره زمین محسوب می گردد که حول قطب جنوب قرار گرفته است و با اقیانوس های آرام، اطلس و هند همجوار است.

شما می توانید جانوران و گونه های مختلفی از نهنگ ها، پنگوئن ها، ماهی های مرکّب و فک دریایی را در اقیانوس منجمد شمالی مشاهده کنید.

نکته ای که باید به آن توجه داشت، این است که به جزء قطب جنوب، هیچ منطقه ای با اقیانوس منجمد جنوبی ساحل همجوار ندارد و اگر قصد دارید از تا از اقیانوس منجمد جنوبی دیدن کنید ضروری است تا به قطب جنوب سفر کنید.

اقیانوس منجمد شمالی

اقیانوس منجمد شمالی یا اقیانوس شمالگان، کوچکترین اقیانوس دنیا بوده که مساحت آن 14 میلیون و 56 هزار کیلومتر مربع است. عمق این اقیانوس به صورت میانگین 1038 متر اندازه گیری شده است.

تنها ساحلی که با اقیانوس منجمد شمالی همجوار است، ساحل آلاسکا در کشور آمریکا به حساب می آید. اگر علاقه مند هستید تا اقیانوس منجمد شمالی را ببینید، ضروری است تا به منطقه آلاسکا سفر نموده و در ساحل آلاسکا از این اقیانوس دیدن کنید.

برای مشاهده ارزان ترین بلیط پرواز به این مقاصد روی تصویر زیر کلیک نمایید:

دنیاگردیعجایب دنیا

منبع: الی گشت
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1274

به "معرفی اقیانوس های جهان و راه رسیدن به نزدیکترین ساحل آن ها" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی اقیانوس های جهان و راه رسیدن به نزدیکترین ساحل آن ها" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی اقیانوس های جهان و راه رسیدن به نزدیکترین ساحل آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید