با 200 تا 400 میلیون هنوز می توان صفر خرید؟

به گزارش بازیکده، بازار خودرو نقل تمام محافل و در سر فهرست اخبار قرار گرفته است. خودرو محصول مصرفی است که خب هر فرد به نوعی دنبال قیمت آن و طرح های فروش و تخفیف ها و بقیه مسائل است. اما با وضعیتی که بازار خودرو فعلا درگیر آن شده، سوال مورد نظر این است که چه خودرویی می توان در این بازار خرید؟

با 200 تا 400 میلیون هنوز می توان صفر خرید؟

به گزارش هفت صبح، مثلا همین امروز یکی از دوستان خودروی قدیمی اش باز هم در خیابان خراب شد و تماس گرفته و می پرسید با این حقوق اندک و بودجه ها چه خودرویی می توانم بخرم! واقعیت ما هم مجبور هستیم حد وسط را نگه داریم و به شما بگوییم بین 200 تا 400 میلیون باید یک خودرو انتخاب کنید البته با عرض شرمندگی که اتفاقا تهیه همین بودجه هم می دانیم سخت است. به هر حال این پرونده ای است برای خودرو های 200 تا 400 میلیونی صفر در بازار آزاد که انگار فقط در میان خودرو های سایپا باید در پیش گشت.

پراید 111/ سال 1399/ قیمت 310 میلیون تومان

پراید 111 فراوریی سال 1399 ساخت سایپا در بازار روز چهارشنبه 310 میلیون تومان قیمت داشت. در سال 1388 بالاخره نسخه به روزشده پراید هاچ بک با نام سایپا 111 معرفی گردید. 111 در ابتدا پنج تیپ مختلف داشت که با توجه به داشتن یا نداشتن فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ راننده، دسته بندی می شدند. مدل پایه ای 111 تیپ ST بود که فاقد هرسه ویژگی است.

تیپ LX آن فقط هیدرولیک، تیپ SL فقط ABS، تیپ SX هم هیدرولیک و هم ABS و تیپ EX نیز هر سه ویژگی را دارا بود. سال 1391 تیپ ششم 111 با نام LE و با تیراژ محدود فراوری شد که به لحاظ تجهیزات همچون تیپ ST بود، ولی ایربگ راننده هم داشت.

اما هفتمین تیپ 111 سال 1392 و با نام SE به بازار آمد. تیپ SE در تجهیزات کاملا مشابه تیپ EX است، اما به ایربگ شاگرد نیز مجهز شده. موارد دیگری مانند تقویت جعبه فرمان، تغییر استاندارد آلایندگی پیشرانه از یورو 3 به یورو 4 و بهبود مختصر قدرت و گشتاور، سه ویژگی مهم تیپ SE در مقایسه با سایر تیپ های 111 است. سایپا 111 بعد از 8 سال و مجموع فراوری 312 هزار دستگاه هرچند در شهریور 1396 از خط فراوری سایپا کنار گذاشته شد، اما بنا به دلایلی، سایپا مجددا فراوریش را در سال های 97 تا 99 نیز ادامه داد. خاتمه در اردیبهشت ماه 99 نیز فراوری پراید 111 برای همواره به خاتمه رسید. اما خب این خودرو همچنان در بازار موجود است.

تیبا/ 1401/ قیمت 314 میلیون تومان

قیمت تیبا در کارخانه حدود 119 میلیون و 940 هزار تومان است. تیبا به عنوان اولین خودرو ملی گروه خودروسازی سایپا، توانست در مدت زمان کوتاهی سهم قابل توجهی از بازار خودرو های داخلی با قیمت مناسب را به خود اختصاص دهد. حالا تیبا با دومدل پر هوادار در بازار در پی راهی برای جایگزین شدنش با پراید است و از سویی دیگر روند افزایش فراوری کوییک شرایط را کمی برای تیبا رقابتی نموده است. خودرو تیبا متولد سال 1387 از گروه خودروسازی سایپا و جایگزین خودرو ریو است. این خودرو در ابتدا با عنوان مینیاتور معرفی و رونمایی شد، اما به علت انتخاب نام غیر ایرانی آن، عنوان تیبا به معنی آهو برای آن انتخاب شد.

پیشرانه تیبا 5/1 لیتری 4 سیلندر است که توانایی فراوری 87 اسب بخار قدرت دارد. گیربکس تیبا 5 سرعته دستی و گشتاورش 128 است. سوخت این خودرو انژکتوری و فرمانش هیدرولیک است. از جمله تجهیزات و امکانات تیبا می توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، تهویه مطبوع، سیستم ضد سرقت با کد متغیر، ترمز ABS، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، هشدار دهنده عیب یاب موتور، شیشه بالابر برقی، تنظیم صندلی برقی و… اشاره نمود. با وجود خارج شدن تیبا از خط فراوری، اما باز هم می توان نسخه های صفر این خودرو را در بازار آزاد پیدا کرد. موتور تیبا از پراید قوی تر است، اما هزینه نگهداری و استهلاک موتوری آن کمی از پراید بیشتر است.

کوییک اس/ سال 1401/ قیمت 332میلیون تومان

کوییک اس در کارخانه 184 میلیون و 662 هزار تومان است. کوییک یکی از هاچ بک های محبوب این روز های بازار است که در سه نوع ساده، آر و S موجودند. این سه نوع از نظر ظاهری با هم فرق دارند و خریدار می تواند برحسب علاقه اش یکی از آن ها را انتخاب کند. کوییک آر به صورت دورنگ عرضه می گردد و کوییک S نیز علاوه بر دورنگ بودن بدنه اش، سپر جلوی دورنگی نیز دارد که از یوز ایرانی الهام گرفته شده است. خانواده کوییک را می توان با توجه به تریمی که دارد از 310 تا 330 میلیون تومان خریداری کرد.

سایپا کوییک S، اولین فیس لیفت جدی کوییک بود که در سال 1400 به بازار آمد و به لحاظ طراحی و سطح تجهیزات، باید آن را یک پله بالاتر از کوییک R بدانیم. در قسمت بیرونی خودرو، مهم ترین تغییری که در کوییک S اتفاق افتاده، جلوپنجره و سپر نو جلوست. به محض ورود به کابین کوییک اس، اولین نکته ای که جلب توجه می نماید، تغییر طراحی در پنل دکمه های سمت چپ فرمان است که سایپا، پنج دکمه را در آن جای داده که عبارتند از:

تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، برف پاک کن عقب، آب پاش برف پاک کن عقب، قفل شیشه های عقب و صندوق پران. اما دومین نکته نوی که در کابین کوییک S خودنمایی می نماید، تغییر صفحه کیلومتر است که دقیقا مشابه ساینا S طراحی شده و ویژگی هایی مانند کامپیوتر سفری، نشانگر سنسور عقب، نشانگر شرایط تعویض دنده و… در آن وجود دارد. سومین تغییری که در کابین کوییک S می بینیم، تغییر غربیلک فرمان بوده و بهتر است بگوییم که سایپا، همان غربیلک فرمان کوییک اتومات پلاس را حالا در کابین کوییک S دنده ای هم استفاده نموده است.

ساینا اس/ سال 1401/ قیمت 320میلیون تومان

ساینا اس در کارخانه 169 میلیون و 831 هزار تومان است. چهارسال بعد از عرضه ساینا، سایپا با شعار تبلیغاتی یه تغییر به موقع توانست اولین فیس لیفت ساینا را در نیمه دوم سال 99 به بازار بفرستد. مهم ترین نکته در ساینا نیوفیس این است که سایپا، از همان موتور 5/1 لیتری M15 استفاده نموده است، ولی با این تفاوت که به دریچه گاز برقی (به جای مکانیکی در ساینای معمولی) مجهز شده و برای پاس کردن مجوز های زیست محیطی، به استاندارد آلایندگی یورو 5 ارتقا داده شده.

نکته دیگر اینکه سایپا، کابین نو ساینای نیوفیس را براساس ساینا اتومات ساخته است. تفاوت های اصلی ساینا نیوفیس با سری قبلی ساینا را می توان در این موارد دانست: اضافه شدن دی لایت و اتولایت، گرافیک نو چراغ های جلو و عقب (اما بدون تغییر کاسه چراغ)، جلوپنجره نو با قاب استیل، رینگ آلومینیومی نو (که البته سفارشی است)، فرمان نو، تریم داخلی نو و صفحه کیلومتر نو.

ساینا نیوفیس دنده ای، در دو تیپ ساینا S و ساینا G عرضه شده است که ساینا اس نسخه مقرون به صرفه تر و ساینا جی نسخه گران تر آن است. سایپا برای ساینا اس، متاسفانه 8 آپشن مهم را حذف نموده که عبارتند از:

دکمه های کنترلی روی فرمان، سیستم کنترل پایداری، سنسور باد تایر، روکش چرم صندلی، مانیتور، دوربین عقب، شیشه دودی و ترمز کمکی. ساینا S دارای مشخصات فنی یکسانی با مدل های قبلی و همین طور کوییک S است. البته با اضافه کردن دریچه گاز برقی، این خودرو توانسته استاندارد آلایندگی یورو 5 را کسب کند، اما گروه خودروسازی سایپا به علت افزایش قیمت از خیر امکانات نو برای ساینا گذشته است.

وانت آریسان 2/ سال 1401/ قیمت 340 میلیون تومان

وانت آریسان 2 در واقع تنها اتومبیل صفر ایران خودرو است که در رنج قیمتی 200 تا 400 میلیون تومان قرار می گیرد. وانت آریسان 2 در کارخانه 285میلیون تومان قیمت دارد. دومین نسل وانت آریسان، با انبوهی از تغییرات کوچک و بزرگ، در نیمه دوم سال 1401 به بازار کشورمان آمد. نسل قدیم وانت آریسان، که در سال های 1394 تا 1399 به فراوری رسید، هم در کارخانه ایران خودرو تبریز و هم در کارخانه ایران خودرو خراسان، خط فراوری داشت. اما نسل نو وانت آریسان 2، فقط در خراسان فراوری شده است.

سری اول وانت آریسان با موتور دوگانه سوز OHVG2 پیکان فراوری شده که دقیقا 1696 سی سی حجم داشت، اما ایران خودرو برای نسل نو آریسان، از موتور XU7 پلاس -XU7P استفاده نموده است؛ موتوری که دقیقا 1761 سی سی حجم دارد. این همان موتوری است که ایران خودرو، روی پژو پارس XU7P نیز نصب نموده البته با این تفاوت که در وانت آریسان نو، از نسخه دوگانه سوز این موتور استفاده شده درحالی که پارس XU7P نو، از نسخه بنزینی آن بهره گرفته است.

گیربگس پنج دنده آریسان نو، از نوع BE بوده که با داخلی سازی صددرصد ساخته شده است. در نسل قدیم آریسان، مخزن گاز CNG از نوع 70 لیتری بود، ولی در آریسان نو از نوع 75 لیتری است. بعلاوه مخزن بنزین که قبلا 52 لیتر بود، حالا در آریسان نو به 40 لیتر رسیده است. مخزن سوخت در آریسان نو، به زیر بدنه منتقل شده تا خودرو، ایمنی بیشتری در تصادفات یا سوانح احتمالی داشته باشد.

پراید151/ سال1401/ قیمت 268 میلیون تومان

قیمت پراید 151 در کارخانه 169 میلیون و 871 هزار تومان است. مقرون به صرفه ترین خودروی صفر این روز های بازار ایران پراید وانت است که برای کاربری های سبک و درون شهری می تواند بسیار مناسب باشد. پراید 151 را این روز های می توان با 268 میلیون تومان خریداری کرد. سال 91 سریال فراوری پراید های عجیب و غریب به اوج خود رسید و سایپا با معرفی مدل 151، ویرایش وانت بار این خودروی ریزاندام شهری را معرفی کرد. در نهایت سال 93 بود که ایرانی ها توانستند اولین مدل های این خودرو را سوار شوند.

سایپا 151 برپایه پلتفرم X100 این شرکت طراح شده است؛ همان زیرساختی که پرفروش ترین مدل یعنی 131 نیز روی آن طراحی و پیاده سازی شده بود. کمی عجیب به نظر می رسد، اما به گفته شرکت، پیشرانه این خودرو چیزی حدود 5 اسب بخار نسبت به ویرایش استانداردش، نیروی بیشتری دارد. در واقع از نیمه تا جلوی این خودرو همه چیز درست مانند سایپا 131 است. حتی جزئیات کابین و داشبورد. شاید بارزترین تفاوتش، تعبیه زاپاس خودرو پشت صندلی راننده باشد!

البته نباید نادیده گرفت که همین پیکاپ کوچک و مقرون به صرفه، توانسته بسیاری از کسب و کار های نو را در بازار کشورمان راه بیاندازد. اما در بهار 99 سایپا دست به عرضه تیپ نوی از پراید 151SE زد که 151 پلاس نام گرفت. در سایپا 151 پلاس، شاهد اضافه شدن تجهیزات بیشتری به خودرو هستیم مانند برچسب گرافیکی روی بدنه، رول بار برای محفظه بار، سنسور عقب، زیرپایی سه بعدی، کفپوش اتاق بار (لاینر)، سیستم هشداردهنده (مشابه 132)، رینگ اسپرت سفارشی و مولتی مدیا با مانیتور و دوربین.

منبع: فرارو
انتشار: 23 بهمن 1401 بروزرسانی: 23 بهمن 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2156

به "با 200 تا 400 میلیون هنوز می توان صفر خرید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 200 تا 400 میلیون هنوز می توان صفر خرید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید