برپایی کنکور انتخاباتی

به گزارش بازیکده، اصلاح قوانین انتخابات مختلف در مجلس به مرحله حساسی رسیده است و هر روز از یک نوآوری عجیب رونمایی می گردد. بعد از اصلاحات قانون انتخابات ریاست جمهوری که بهارستانی ها صلاح دیدند نامزد ها علاوه بر معرفی مشاوران خود، برنامه خود را نیز به شورای نگهبان تحول بدهند تا شورای نگهبان به جای مردم کاندیدای اصلح را انتخاب کند، اکنون نوبت برپایی آزمون برای نامزد های شورای شهر رسیده است.

برپایی کنکور انتخاباتی

شرق در ادامه نوشت: سازمان سنجش هم مرجع برپایی این آزمون خواهد بود. احتمالا از این پس شاهد تبلیغات کتب و آزمون های آمادگی برای انتخابات شورای شهر هم خواهیم بود. رئیس کمیسیون شورا های مجلس گفته است: در حوزه اصلاح قانون انتخابات شوراها، مقرر شد سازمان سنجش قبل از نام نویسی کاندیداها، آزمونی مرتبط با قوانین عمومی و شهرداری ها برگزار کند و تنها نامزد های دارای حدنصاب بتوانند در انتخابات شرکت نمایند.

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شورا های مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آنالیز طرح اصلاح قانون انتخابات شورا ها در این کمیسیون شرح داده است: در ارتباط با انتخابات شوراها، با توجه به اینکه قانونا مجلس شورای اسلامی ناظر بر فرایند برگزاری این انتخابات، به ویژه در حوزه تأیید صلاحیت داوطلبان است، بحث هایی درباره نحوه نظارت بر این انتخابات در کمیسیون شورا ها مطرح شده و هدف ما این است که دستگاه های دیگر نیز بر اساس ساختار ها و ظرفیتی که دارند، در راستای افزایش کیفیت نظارت ها بر انتخابات شوراها، به این عرصه ورود نمایند.

به گفته این نماینده مجلس، در دوره های گذشته سازوکار خاصی برای نظارت بر انتخابات شورا ها در مجلس وجود نداشته و روال به این شکل بوده که صرفا برای انتخابات، هیئت موقتی از سوی نمایندگان انتخاب می شده و پس از انتها فرایند انتخابات، این هیئت نیز به کار خود انتها می داده است.

رئیس کمیسیون شورا های مجلس گفته است: بر همین اساس، در جلسات آنالیز طرح مذکور مقرر شد هیئت هایی که برای آنالیز و نظارت بر انتخابات شورا ها انتخاب می شوند، از جامعیتی برخوردار باشند و دستگاه های مختلفی که به نحوی با سازوکار شورا ها در ارتباط هستند، در امر نظارت نیز نقش آفرینی داشته باشند. مسئله ای که متأسفانه تا به امروز مورد غفلت نهاده شده و شاهد هستیم که در چهار سال فعالیت شورا های شهر و روستا هیچ گونه متولی ای برای نظارت بر عملکرد آن ها وجود ندارد.

جوکار خاطرنشان نموده است: با این ابتکار عمل، ما یک نظارت پیشین برای آنالیز صلاحیت نامزد های شرکت در انتخابات شورا ها و یک نظارت پسین برای آنالیز عملکرد شورا ها در طول دوره چهار ساله فعالیت خواهیم داشت. هم اکنون طرح اولیه در کارگروه تخصصی و بعضی مواد آن نیز در صحن کمیسیون به تصویب رسیده و بخشی دیگر باقی مانده که در جلسات آینده آنالیز خواهد شد. رئیس کمیسیون شورا ها یادآور شده است: برخلاف دیگر انتخابات هایی که در کشور برگزار می شوند که اکثرا جنبه سیاسی دارند، انتخابات شورا ها بیشتر جنبه خدماتی و اجرائی دارد؛ بنابراین ما باید دنبال این باشیم که داوطلبان شرکت در این انتخابات از نظر تحصیلات و تجربه در حوزه خدمت رسانی از جمله حوزه عمرانی، معماری و شهرسازی دارای صلاحیت باشند.

وی با اشاره به یکی از بند های طرح اصلاح قانون انتخابات شورا ها که در این کمیسیون مورد آنالیز و اصلاح نهاده شد، می افزاید: بر همین اساس، در حوزه آنالیز صلاحیت نامزدها، سازمان سنجش قبل از نام نویسی کاندیدا ها آزمونی مرتبط با قوانین عمومی و شهرداری ها برگزار خواهد نمود تا داوطلبان عضویت در شورا های اسلامی شهر و روستا در این آزمون شرکت نمایند و صرفا کاندیدا هایی قادر خواهند بود در انتخابات حضور پیدا نمایند که حد نصاب قبولی را کسب نمایند.

جوکار خاطرنشان نموده است: البته هنوز معین نیست تغییراتی که در قانون انتخابات شورا ها اعمال می گردد، به انتخابات سال آینده برسد، ولی به هر حال کوشش ما این است که کلیت این طرح در حوزه ایجاد سازوکاری معین برای نظارت بر عملکرد شورا های شهر و روستا در سراسر کشور به انتخابات آینده برسد.

ابوالفضل ابوترابی، عضو دیگر کمیسیون شورا ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز دراین باره اظهار نموده است: اکنون نظارتی که نمایندگان مجلس برای تأیید نامزد ها در شورا های شهر دارند، تعارض منافع دارد؛ زیرا همین افراد شورا ها قرار است به این نماینده رأی بدهند، از این رو همواره نماینده این افراد را تأیید خواهد نمود. به گفته وی، کمیسیون شورا ها طبق یک طرح، نظارت بر انتخابات شورا ها را از نمایندگان مجلس گرفته و با تشکیل یک کمیسیون به نام کمیسیون ملی انتخابات، نظارت را به آن سپرده است. این عضو کمیسیون شورا های مجلس گفته است: این کمیسیون از پنج عضو تشکیل شده که در آن دو نفر از نمایندگان مجلس، دو نفر از شورای نگهبان و یک نفر از قوه قضائیه حضور دارند و این کمیسیون را تشکیل می دهند.

ابوترابی با بیان اینکه دولت مجری انتخابات است، تصریح نموده است: نکته بعدی که در این طرح وجود دارد، این است که نامزد های شورای شهر در شهر ها حتما باید قبل از انتخابات یک آزمون علمی در سازمان سنجش بدهند تا سطح علمی آن ها معین گردد؛ زیرا کسی که می خواهد عضو شورای شهر باشد، باید ابتدایی ترین الفبای شورا ها را بداند.

منبع: فرارو
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1173

به "برپایی کنکور انتخاباتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برپایی کنکور انتخاباتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید