برگزاری متفاوت کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد ، طهرانچی: ابلاغ بخشنامه ای برای همکاری مدیران دانشگاهی با دانشجویان

به گزارش بازیکده، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها و فضا های دانشگاهی سال هاست که از مطالبات جدی رهبر انقلاب است و طی این سال های نه تنها کار جدی در این حوزه صورت نگرفته بلکه دیگر خبری از تعداد اندک کرسی هایی که در فضای دانشگاهی برگزار می شد، نیست.

برگزاری متفاوت کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد ، طهرانچی: ابلاغ بخشنامه ای برای همکاری مدیران دانشگاهی با دانشجویان

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها و فضا های دانشگاهی سال هاست که از مطالبات جدی رهبر انقلاب است و طی این سال های نه تنها کار جدی در این حوزه صورت نگرفته بلکه دیگر خبری از تعداد اندک کرسی هایی که در فضای دانشگاهی برگزار می شد، نیست.

رهبر انقلاب در دیدار هایی که هر ساله با دانشجویان برگزار می کند یکی از محور اصلی سخنان و مطالباتشان از دانشجویان برگزاری کرسی های آزاد اندیشی به معنای واقعی در محیط دانشگاه است؛ به نحوی که فضا باید به گونه ای باشد که دانشجو بتواند حرف ها و خواسته ها و مطالبات خود را در زمینه های مختلف بیان کند و آزادی بیان منطقی در دانشگاه ایجاد شود.

کرسی های آزاد اندیشی که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارند کنار هم بودن دانشجویان و اساتید با افکار های مختلف برای مباحثه درمحور های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی مسائل کشور است که می توانند با همفکری که در این کرسی ها ایجاد می شود به راه حل منطقی در خصوص حل مسائل کشور دست پیدا کنند.

دیوار ترس مسئولان دانشگاهی از کرسی های آزاد اندیشی

یکی از موانع اصلی به روی زمین مانده مطالبه رهبر انقلاب در خصوص برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها، مسئولین دانشگاه هستند که همواره از برگزاری این نشست ها واهمه دارند و بدون دلیل و علت خاصی دیواری از ترس دور خود بنا کرده اند و ساز مخالف با برگزاری کرسی ها آزاد اندیشی را می زنند.

با وجود تاکیدات فراوان و تصویب قوانین از سوی شورای اسلامی شدن دانشگاه ها مبنی بر برگزاری کرسی های آزاد اندیشی هنوز هم خبری از تغییرات دیدگاه مسئولین دانشگاهی در این حوزه نیست و دانشجویان برگزاری نشست هایی با این موضوع باید کفش آهنین به پا کرده و به دنبال شورای فرهنگی دانشگاه بدوند تا بتوانند مجوز برگزاری این برنامه ها را کسب کنند که اکثریت هم با مخالفت شورای فرهنگی روبرو می شوند.

دانشگاه آزاد باب متفاوت کرسی ها آزاد اندیشی را باز کرد

دانشگاه آزاد اسلامی برای فرهنگ سازی برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، اولین دوره رویداد ملی کرسی های آزاد اندیشی ویژه دانشجویان را در قالب مسابقه ای برگزار کرد که هم به نحوی برگزاری کرسی های آزاد اندیشی را در محیط دانشگاه فرهنگ سازی کند و هم با برگزاری مسابقه و تقدیر، انگیزه ای برای حضور دانشجویان در این کرسی ها فراهم کند.

بنا به گفته فرزاد جهان بین، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در اولین رویداد کرسی های آزاد اندیشی بیش از 2000 کرسی برگزار و بیش از 1900 تیم دانشجویی در این رویداد شرکت کردند و این آمار نشان دهنده این است که اگر فضا برای فعالیت دانشجویان فراهم شود و مشوق هایی هم در نظر گرفته شود این کرسی ها در محیط دانشگاه رونق می گیرد.

موضوع کرسی های آزاداندیشی که خود رهبر فرمودند صدبار گفتم، اما نگرفت، مدت ها بر روی زمین گذاشته شده بود. آماری که در سال 1397 از وزارت علوم و مجموعه های وابسته به دست ما رسید، بیانگر این بود که روی هم رفته 500 کرسی برگزار شده بود، در حالیکه از اسفندماه تا الان نزدیک به 2000 کرسی برگزار شده است که جز با حمایت و هدایت ریاست دانشگاه و انگیزه و احساس تکلیف دینی که در مجموعه برگزار کننده شدنی نبود.

وی ادامه داد: در طول این مدت آیین نامه ها تغییراتی پیدا کرد، چون ایده کار خام بود و در طول اجرا و زمان پخته شد. ابتدا به دنبال برگزاری کرسی های آزاد اندیشی بودیم و در ادامه به سمت تخصصی شدن آن ها رفتیم و تغییرات پی در پی ادامه داشت. در ابتدا حدود 1500 تیم 6000 نفره در کرسی ها ثبت نام کردند و در استان ها رقابت کردند تا به حدود 300 تیم در مرحله کشوری رسیدند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه نمود: بنا داشتیم مرحله کشوری را حضوری برگزار کنیم، اما به علت اوج گیری کرونا به صورت مجازی و حضوری برگزار می شوند. به این نحو که رقابت ها تا 16 تیم انجام شود و بعد به صورت حضوری برگزار می شود، اما به علت پیک چهارم کرونا رقابت ها تا 4 ادامه یافت و رقابت نهایی تیم های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی فرهنگی به شکل حضوری و معماری و هنر به سالاری برگزار می شود.

وی گفت: هدف اصلا برد و باخت نبوده و نیست منتهی برای اینکه کرسی ها جذاب باشد شکل رقابت را انتخاب کردیم، در تمام مراحل به داوران تاکید کردیم فاقد از محتوا، به استناد و قوت در برمیگردم اعتنا کنید؛ لذا می بینیم که تیم های موافق و منتقد درباره موضوعات مهم کشور بالا آمدند و لازمه آن مصاحبهی باهم است و هر چه مصاحبه بیشتر شود، فاصله ها کمتر و توان ها هم افزار می شود و هم اکنون نیز تیم های زبده به مرحله نهایی رسیده اند.

اما مسئله اصلی همانگونه که گفت شد، مسئولان و مدیران دانشگاه ها هستند که دانشگاه آزاد برای هموار کردن این جهت چه اقداماتی را انجام داده و چقدر اطمینان وجود دارد که مدیران دانشگاهی همکاری لازم را با دانشجویان در این زمینه داشته باشند؟

بخشنامه ای برای همکاری مدیران دانشگاهی با دانشجویان

محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در این خصوص می گوید: دبیرخانه دائمی این رویداد در دانشگاه آزاد ایجاد شده که به عنوان فعالیت فرهنگی دائمی در واحد های دانشگاه آزاد برگزار شود. امیدواریم این رویداد در سال آینده بسیار بزرگتر و در سطح ملی برگزار شود.

وی اضافه نمود:وقتی یک فعالیتی در دانشگاه آزاد انجام می شود در سراسر کشور این موضوع مطرح می شود و این نوع نگاه در تک تک شهر های کشور تزریق می شود. هر ساله از ابتدای سال آغاز می کنیم و هر ساله در خردادماه نتیجه آن را خواهیم دید.

رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: باید به روزی برسیم که هر دانشجو در طول دوران تحصیلی و دانشجویی خود به دنبال برگزاری یک کرسی و یا شرکت در کرسی آزاد اندیشی را داشته باشند.

طهرانچی در خصوص توجیه مدیران دانشگاهی برای همکاری با دانشجویان در زمینه کرسی های آزاد اندیشی گفت: بخشنامه صادرشده و به تمامی واحد ها ابلاغ شده و مدیران موظف به همکاری هستند و به هیچ وجه از برگزاری کرسی های جلوگیری نخواهند کرد.

جهتی که برای دانشجویان هموار شد

با این اقدام قابل تقدیر دانشگاه آزاد می توان گفت که جهت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی دردانشگاه ها باز شده و سایر دانشگاه ها می توانند از این طرح دانشگاه آزاد الگو گرفته و برگزاری این نشست ها را در محیط دانشگاه رونق بدهند و دیوار ترسی را که با تحلیل های نادرست دور خود ساخته اند فرو بریزند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1611

به "برگزاری متفاوت کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد ، طهرانچی: ابلاغ بخشنامه ای برای همکاری مدیران دانشگاهی با دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری متفاوت کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد ، طهرانچی: ابلاغ بخشنامه ای برای همکاری مدیران دانشگاهی با دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید