ماهیت، تفاوت ها و الزامات شبکه رشد در یاری به هم افزایی ظرفیت های شبکه شاد
به گزارش بازیکده، تهران (پانا) - آنالیز پرونده شبکه ملی رشد در بخش دوم به آنالیز دیدگاه مسؤولان و دست اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت کشور در مواجهه با این شبکه تعاملی می پردازد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در بخش دوم این پروندۀ رسانه ای، مسؤولان به موضوع ماهیت، تفاوت ها و الزامات شبکه رشد در یاری به هم افزایی ظرفیت های شبکه شاد پرداخته اند.
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست تعاملی با معاونت های وزارت آموزش و پرورش نسبت شبکه ملی مدارس ایران (رشد) و شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) را به عنوان دو ظرفیت بالا در آموزش و پرورش مورد آنالیز قرار داد. در این نشست تعاملی حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش، علیرضا کمرئی معاون متوسطه، کنندگانی از معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونت ابتدایی، مرکز فناوری و دیگر حوزه های ستادی، کننده شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) و تنی چند از مسؤولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حضور داشتند.
در شروع نشست حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش با تأکید بر نظر ویژه وزیر آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری این نشست تعاملی یادآور شد: چندی پیش گزارشی از توانمندی شبکه ملی رشد که حاصل کوشش های دفتر انتشارات و فناوری آموزشی بود تقدیم مقام عالی وزارت شد.
وی اضافه نمود: نکته بسیار مهمی که این جلسه برای آن برگزار شده این است که شبکه ملی رشد با این جهت گیری و اثرگذاری در آموزش و پرورش، باید چه نسبتی با دیگر ظرفیت مهم آموزش و پرورش یعنی شبکه شاد داشته باشد؟ برای شبکه شاد به عنوان یک رویداد ملی زحمات زیادی انجام شده است. باید کوشش کنیم به حد شایسته ای برسیم که شبکه رشد و شاد به عنوان دو بال خدمات دهی مجازی به خانواده ها و معلمان خدمات رسانی کنند.
محتواهای شبکه ملی رشد
در ادامه محسن باهو مشاور فناوری رئیس سازمان در مورد ظرفیت های وزارت آموزش و پرورش و آموزش های الکترونیک، آموزش های ترکیبی و فعالیت های شبکه ملی مدارس ایران (رشد) گزارشی را ارائه کرد.
باهو گفت: ظرفیت وزارت آموزش و پرورش در حوزه خدمات الکترونیک به خصوص در ایام خاص مبارزه با ویروس کرونا ترکیبی در دو بستر شبکه ملی مدارس ایران رشد و شبکه آموزش دانش آموزی شاد شکل می گیرد. قطع به یقین اگر این دو مجموعه نتوانند به هم خدمت بدهند و از خدمات هم استفاده کنند، کسانی که متضرر اصلی این اتفاق می شوند خانواده ها و دانش آموزان هستند.
مشاور فناوری رئیس سازمان پژوهش خاطر نشان کرد: در شبکه رشد سرویس های بسیار متنوع و متعددی از جمله دانشنامه، المپیادها، کارآفرینی، بانک تصاویر، جشنواره فیلم رشد و محتواهای الکترونیک را داریم و واقعاً محتواهای این شبکه محتواهای قابل قبولی است؛ این شبکه یک پایگاه خوب برای پژوهشگری و مطالعه دانش آموزان است. بر این اساس گزارشی که در جلسه شورای معاونین خدمت آقای دکتر ملکی و آقای دکتر کمرئی ارائه شد مورد پذیرش مقام عالی وزارت نهاده شد و ایشان صراحتاً گفتند شبکه رشد یک بستر بسیار معتبر آموزش و پرورش است و سیاست ما در وزارتخانه بحث حمایت جدی از این شبکه است.
اغلب محتواهای شبکه رشد، کلاس محور است
سپس سعید بدیعی معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گزارش کاملی را از شرایط شبکه رشد، مأموریت ها و اقدامات آینده این شبکه و فعالیت های ویژه در شرایط کرونایی ارائه کرد.
وی گفت: شبکه رشد شبکه ناآشنایی برای آموزش و پرورش نیست. جشنواره فیلم رشد تقریباً قدیمی ترین جشنواره فیلم در ایران است و شبکه رشد هم اولین شبکه آموزشی وزارت آموزش و پرورش است که سال 1380 تأسیس شد. این شبکه فراز و نشیب های زیادی داشت. کلیات اهداف شبکه رشد برای مخاطبش این بوده که ما پشتیبان برنامه درسی، کلاس درس و معلم باشیم. یعنی اصلاً بحث آموزش خودآموز یا آموزش از راه دور در شبکه رشد دیده نشده است. به همین خاطر الآن اغلب محتواهای شبکه رشد کلاس محور است.
بدیعی اضافه نمود: ما کوشش کردیم که دسترسی به محتواها را برای گروه های مختلف راحت تر کنیم. بر این اساس شبکه رشد جدید که تقریباً سه سال پیش براساس نظام برنامه درسی راه اندازی شد، هم به سند تحول بنیادین و هم به نظام برنامه درسی و حوزه های تربیت و یادگیری توجه زیادی داشته است. اساس محتوای ما در شبکه رشد در 11 حوزه تربیت و یادگیری قرار می گیرد و کل محتواها در این مخزن ریخته می گردد و براساس دوره های تحصیلی، پایه های تحصیلی و کتاب درسی از این حوزه ها استخراج می گردد و بعد درون کتاب ها قرار می گیرد.
فیلم های آموزشی در شبکه رشد
وی با اشاره به اینکه یکی از محتواهایی که در شبکه ملی رشد برای هر درس تدارک دیده شده شامل فیلم های آموزشی است، اعلام کرد: در حال حاضر سه دسته فیلم آموزشی داریم. یک دسته از فیلم های آموزشی مربوط به آموزش معلمانی است که می خواهند آن درس را تدریس کنند. یک دسته دیگر از محتواها نیز تدریس هایی است که به صورت زنده برای دانش آموز انجام می گردد. بخش دیگر هم فیلم های آموزشی مکمل است. برای برخی از درس ها علاوه بر فیلم آموزشی، بحث محتوای مکمل، محتوای صوتی، عکس و حتی محتواهای تعاملی که به صورت تکلیف و تمرین وجود دارد را هم قرار داده ایم.
وی اضافه نمود: ما در شبکه رشد بیش از 3 هزار تصویر دسته بندی شده را براساس موضوعات کتب درسی قرار داده ایم تا اگر معلم یا دانش آموزی برای بحث پژوهشی یا بحث ارائه محتوا به تصویر نیاز داشت به راحتی بتواند به تصویر مورد نظر دسترسی پیدا کند. همه این تصاویر دارای شناسنامه و توضیح اند و برای دانش آموزان قابل دانلود هستند.
محتواهای تعاملی در شبکه رشد
معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی مطرح نمود: ما در شبکه رشد سرویس رسانه های آموزشی را هم داریم که آن را از شبکه رشد قبلی وارد شبکه رشد جدید نموده ایم و اکنون هم کاربران خیلی زیادی دارد. در این بخش هم حدود 14 هزار جزء آموزشی به تفکیک وجود دارد. فایل های این بخش هم به صورت صوت، انیمیشن و فیلم هستند. یکی از مشکلاتی که بین شاد و رشد وجود دارد این است که بیش از 90 درصد دانش آموزان از نسخه اندروید شاد استفاده می کنند و خیلی از فعالیت های تعاملی که در رشد وجود دارد قابل انتقال به شاد نیست تا بتوانند کار تعاملی انجام بدهند. اما به هر صورت ما این محتواهای تعاملی را گذاشته ایم تا اگر دانش آموز نیاز داشت بتواند آن ها را از روی سیستم ما بردارد و بر روی کامپیوتر اجرا کند.
راه اندازی مرکز یادگیری معلم در شبکه رشد
عید بدیعی ادامه داد: یکی از سرویس های دیگری که ما آن را با انجام نیازسنجی از معلمان راه اندازی نموده ایم و بازخورد آن را هم از معلمان گرفته ایم، مرکز یادگیری معلم است که در این بخش آموزش های مختلفی می تواند اتفاق بیافتد. به طور مثال در هر دوره ای که تعریف می گردد یک بحث روش تدریس دارد که ما روش تدریس یا مبانی نظری آن مطلب را می گذاریم. ابزارها و وسایلی که معلم باید داشته باشد تا بتواند با آن کار کند را نیز در این بخش قرار می دهیم. همچنین نمونه تدریس هایی که برای معلمان آماده شده نیز در این بخش ارائه شده است.
وی اضافه نمود: معلمانی که با گروه های درسی ما در ارتباط هستند را جلوی دوربین برده ایم تا برای معلمان توضیح دهند که در فضای مجازی چه مقداری از هر درس را باید تدریس کنند و چگونه باید تدریس و ارزشیابی کنند. ما با سازمان استثنائی هم مکاتبه داشتیم و حتی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه هم نمونه هایی را ضبط کردیم و روی سایت گذاشتیم تا معلمان مدارس خاص هم به نمونه تدریس ها دسترسی داشته باشند. در حال حاضر از هر عنوان درس حداقل یک نمونه تدریس داریم.
کمرئی: شبکه رشد رقیب شاد نیست
در ادامه علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: به اعتقاد من تفاوت شبکه رشد با شبکه شاد را باید در ماهیت شکل گیری آن ها جستجو کرد. ضرورت های تکمیل و پیدایش شاد با ضرورت های تکمیل و پیدایش رشد خیلی تفاوت دارد. شاد، محصول دوران بحران است و رشد، محصول دوره آرامش است و این شبکه کوشش می نماید آموزش را غنی تر و کیفی تر کند و از مباحث تعلیم و تربیت پشتیبانی کند. به همین دلیل ضرورت های کارکردی رشد با ضرورت های کارکردی شاد فرق دارد و همچنین ورود عملیات و توان این دو نیز با هم متفاوت است.
معاون متوسطه وزیر با بیان این که از نظر من شبکه ملی رشد باید به عنوان یک پایگاه تخصصی و جامع علمی تقویت گردد، خاطر نشان کرد: شبکه ملی رشد باید منبعی برای تغذیه فکری وزارت آموزش و پرورش و خاستگاهی برای فراوری استانداردهای درخور شأن این وزارتخانه باشد. این شبکه در آن چه که قلمرو برنامه درسی است می تواند فراوری اندیشه و فکر کند و ایده و جهت بدهد و منبع تغذیه آموزش و پرورش باشد. شاید فلسفه زایش و پیدایش نیز همین بوده است. به نظر من شبکه رشد زمانی از چرخه خارج می گردد که بخواهد با شاد مقابله یا رقابت کند. در واقع شاد باید توسط رشد تغذیه گردد نه این که در حدود عملیات وارد گردد، بلکه تغذیه فکری گردد، مدل طراحی کند و اقتضائات راهنمایی جریان تربیت و یادگیری را بگذارد.
تکلیف شاد پس از کرونا چه می گردد؟
کمرئی درباره اینکه سرنوشت شبکه شاد پس از کرونا چه می گردد، توضیح داد: مطلوب مان این است سامانه شاد در داخل سیستم بماند، اما اینکه در همین قالب و همین پلتفرم و به همین شیوه ادامه بدهیم محل گفت وگو است. بنابراین پایداری شاد هم با پایداری رشد نباید یکی انگاشته گردد. رشد باید بماند تا هم خودش غنی گردد و هم تغذیه کننده باشد، در صورتی که شاد بعد از گذر از این ایام و شرایط بحرانی احتمالاً باید دچار دگردیسی ها و تغییراتی بگردد تا بتواند در زیست بوم آینده بقا داشته باشد.
وی بار دیگر به تفاوت های دو شبکه رشد و شاد اشاره و اظهار کرد: معماری شبکه شاد متفاوت از معماری شبکه رشد است. ماهیت شبکه شاد به گونه ای است که می تواند جریان تربیت و یادگیری را مدیریت کند. به همین دلیل در ساختار آن، کلاس درس طراحی و مدل سازی شده است تا معلم بتواند کلاس ها را اداره کند و دانش آموزان را در یک فضای یادگیری قرار بدهد. این ویژگی، سامانه شاد را از شبکه رشد کاملاً متمایز نموده است. شاید تفاوتی که بین برنامه ریزی آموزشی با برنامه ریزی درسی وجود دارد بتواند این دو شبکه را به یک شکلی از همدیگر جدا کند. در رشد بیشتر ابعاد آموزشی و مدیریتی کار مطرح است و در شاد بیشتر به برنامه درسی و مسائل مرتبط با آن پرداخته می گردد.
وی اضافه نمود: شبکه ملی رشد باید یک مرجعیت تخصصی برای معلم پیدا کند، اگر چه بتواند دانش آموز را هم سرویس بدهد و اولیا را هم در درون خودش جا بدهد، اما شأن و توان تخصصی اش باید در این باید باشد که معلم و نظام آموزشی را تغذیه بکند. اما باید بتواند به عنوان یک واحد عملیاتی و اجرایی عمل کند و با توان و توشه ای که دارد و معماری خاصی که در شبکه اش طراحی نموده، حوزه های یادگیری را به میدان عملیات ببرد. بنابراین این دو باید با دو مرجعیت متفاوت به کار خود ادامه دهند.
ارتباط و هم افزایی شبکه رشد و شبکه شاد
در ادامه محمود حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش گفت: حسم این است که شبکه شاد می تواند به تکمیل و غنابخشی محتواهای شبکه ملی رشد یاری زیادی کند. شاید به شبکه ملی رشد بگردد به عنوان یک مجموعه کاملاً تخصصی و یک مخزن کاملاً استاندارد نگاه کرد. در مقابل آن، شبکه شاد یک استراتژی توسعه دارد و انواع و اقسام محتواها و روش ها و الگوهای تدریس در آن قابل ارائه است و چه بسا این ها بتواند باعث تکمیل محتوای رشد هم بگردد.
حبیبی تأکید کرد: چیزی که به لحاظ فنی خیلی اهمیت دارد ارتباط این دو با همدیگر است. در این زمینه یک نگرانی وجود دارد. ارتباط و هم افزایی یک اصل اساسی در فضای فناورانه است. اصلاً در فضای IT باید نگرش هم افزایی وجود داشته باشد، منتها باید ببینیم ظرفیت ها چطور امکان این هم افزایی را به ما می دهد. همچنین اگر بخواهیم بین این دو ارتباط ایجاد کنیم باید به ظرافت های فنی هم توجه نماییم. یعنی اگر شبکه ملی رشد زیرساخت های لازم را نداشته باشد و ما بخواهیم شاد را بی محابا به رشد وصل کنیم، طبیعتاً هم شبکه رشد مورد مواجهه زیادی قرار می گیرد و ممکن است نتواند جوابگو باشد و هم وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک سیستم یکپارچه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
وی اضافه نمود: ما راه چاره های مختلفی را آنالیز کردیم و به یک جمع بندی رسیدیم، منتها تفکیک وظایف هر کدام از این سامانه ها خیلی مهم است. ما باید توضیح وظایف هر کدام از این سامانه ها را مشخص کنیم تا انشاءالله به فاز فنی هم ورود کنیم و ارتباط بین این دو سامانه را ایجاد نماییم.
آمادگی شبکه شاد برای همکاری با شبکه ملی رشد
اسماعیلی مسئول هماهنگی اجرایی شبکه شاد نیز گفت: برای ارتباط بین شبکه رشد و شبکه شاد پیشنهادات مختلفی مطرح شده است. یکی این است که به صورت مأموریت محور به آن ها نگاه کنیم. یعنی بگوییم مأموریت شاد آموزش دانش آموزان باشد و مأموریت رشد آموزش معلمان باشد. اگر این اتفاق بیافتد با توجه به طبیعت خودشان و ویژگی های فنی که دارند ممکن است جوابگو هم باشند. این یک پیشنهاد بود که هنوز هم می گردد رویش بحث و صحبت کرد و به یک نتیجه ای رسید.
وی اضافه نمود: شبکه شاد این آمادگی را دارد که هر یاریی که بتواند جهت دسترسی بهتر دانش آموزان، معلمین و اولیا به شبکه رشد انجام بدهد را ارائه کند. این باید هم از نظر فنی آنالیز گردد و هم از نظر مسائل دیگر. به هر حال این آمادگی در سامانه شاد وجود دارد که یک کانال ایجاد گردد که برخی از خدمات یا تمام خدمات شبکه ملی رشد در آن کانال قرار بگیرد و سازمان پژوهش بتواند آن را به هر نحوی که می خواهد ارائه کند.
مسئول هماهنگی اجرایی شبکه شاد اعلام کرد روش دوم همکاری بین شبکه ملی رشد و سامانه شاد می تواند این باشد که محتوای فراوریشده شبکه ملی رشد به صورت درس به درس توسط معاونین آموزشی و یا توسط خود دوستان شبکه رشد در سامانه شاد بارگذاری گردد. پیشنهاد ما این بود که یک لینک هم در سامانه شاد در نظر گرفته گردد که معلمان و دانش آموزان به وسیله آن بتوانند وارد شبکه ملی رشد شوند، اما گویا به دلیل آن که تعداد استفاده کنندگان به چند میلیون نفر می رسد از نظر فنی یک مشکلاتی ایجاد می گردد.
شبکه ملی رشد کنار نمی رود
در ادامه قاسم پور کننده معاونت پرورشی وزارتخانه گفت: مدتی است در وزارت آموزش و پرورش یک تفکر غلط شایع شده که چون سامانه شاد آمده است بقیه چیزها باید کنار گذاشته گردد. به نظرم این تفکر پایه و اساس ندارد. ما خیلی از زیرساخت های فناورانه آموزش و پرورش را قبل از ماجرای بحران در سامانه های مختلفی که داشتیم از جمله سناد، همگام و رشد، تعریف نموده ایم، اما الآن ظاهراً این تفکر وجود دارد که چون شاد آمده است بقیه سامانه ها باید کنار بروند. این در حالی است که بسیاری از دیتاهای آموزش و پرورش در این سامانه ها قرار دارند و ما همچنان متقاضی هستیم که برای خیلی از خدماتی که به دانش آموزان می دهیم از سامانه های قبلی استفاده کنیم.
کننده معاونت پژوهشی آموزش و پرورش یادآور شد: سامانه رشد جهت بسیار خوب و کاملی را داشت پیش می گرفت. اتفاقاً دوستان داشتند کوشش می کردند که شبکه رشد به هوش مصنوعی مجهز گردد و بتواند صلاحیت دانش آموزان را تشخیص بدهد و براساس سلیقه دانش آموز به او پیشنهادهای مختلف تربیتی، آموزشی و محتوایی ارائه بدهد، که امیدوارم انشاءالله آن جهت همچنان ادامه پیدا کند، چون واقعاً رشد جدی ترین و اصلی ترین مجموعه محتوایی آموزش و پرورش است و بخش عمده ای از محتواهای ارزشمند آموزش و پرورش در این شبکه نهاده شده است.
رشد حاصل یک نیاز است و شاد حاصل یک بحران
محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز درباره تفاوت های شبکه ملی رشد و شبکه شاد گفت: فراموش نکنیم که رشد حاصل یک نیاز است، اما شاد حاصل یک بحران است. این دو در تعریف با هم تفاوت دارند. مسئله دیگر این است که مأموریت اولیه رشد، کتاب، معلم و مدرسه است و مأموریت ثانویه اش از سر اضطرار رفته به سمت مسائل دانش آموزی. مطلب دیگر این است که آن شبکه رشدی که ما برای دوران پساکرونا دنبالش هستیم این نخواهد بود. باید به لحاظ محتوا، ارائه و دسترسی تغییراتی را در خودش ایجاد کند. ما با این که متولی رشد هستیم واقعاً راضی نیستیم و فکر می کنیم با آن چه که مد نظرمان است هنوز فاصله داریم. این جلسه می تواند شروع مبارکی باشد که بتوانیم به یک تقسیم مأموریت دست پیدا کنیم تا انشاءالله معلمان و دانش آموزان ما از این دو ظرفیت استفاده خوبی ببرند.
باهو و تأکید بر توجه به سه عنصر مهم
سپس باهو تأکید کرد: ما در این مرحله باید به سه عنصر توجه داشته باشیم؛ یکی بحث زمان است، یکی بحث منابع و دیگری بحث هزینه. برای این که بتوانیم تصمیمات مان را تنظیم کنیم خیلی مشخص کننده هستند. نکته دوم بحث مدل یادگیری الکترونیکی است که در حوزه معلم و دانش آموز و در آموزش رسمی و غیررسمی باید به آن توجه داشته باشیم. همچنین بحث اجبار و نیاز از دیگر مباحث خیلی مهم است. در شاد بحث اجبار مطرح است و در رشد بحث نیاز. این دو مقوله در ارائه خدمت و سرویس کاملاً می تواند به ما یاری کند. عرض دیگرم این است که ما خانواده عظیمی هستیم و در خانواده عظیم اصلاً نباید معادلات و قیاس و غیرقیاس وجود داشته باشد. هر جا که بتوانیم باید به هم یاری کنیم.
جمع بندی ملکی
در انتها نشست حسن ملکی جمع بندی خود از صحبت ها مطرح شده را اعلام کرد. رئیس سازمان پژوهش گفت: بنده مباحث را در چند گزاره جمع بندی می کنم که ان شاءالله یک نقشه راهی هم برای اقدامات بعدی ما باشد. گزاره نخست این است که شبکه ملی رشد و سامانه شاد رقیب هم نیستند بلکه همراه و همکار هم هستند. حقیقتاً چیزی جز این هم مد نظر نبوده است ولی از حاصل این جلسه چنین جمع بندی مصرحی را داشته باشیم.
دوم اینکه مأموریت شبکه ملی مدارس ایران (رشد)، مأموریت هم سنخ صندلی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نظام آموزش و پرورش است و آن مأموریت هم فراوری استانداردهای گوناگون در عناصر برنامه درسی و فعالیت های آموزشی و معرفی آن ها به عنوان کالای قابل استفاده برای معلمان، دانش آموزان و خانواده ها است. من عنوان کالای قابل استفاده را خودم اضافه نموده ام و به آن تأکید دارم. اگر ما به آن تأکید نکنیم و این فراوری استانداردها صرفاً فراوری استانداردهای انتزاعی و جدا از مسائل انضمامی و عینی باشد، کالای ما کالای به درد بخوری نخواهد بود. بنابراین این کالا باید کالای قابل استفاده ای باشد، بدون اینکه خودش وارد صحنه اجرا و عمل گردد.
نکته سوم این است که مأموریت شبکه شاد اجرای آموزش ها و استانداردهای فراوری شده در صحنه عمل است. این شبکه تا زمانی که اوضاع کرونایی دارد به فعالیت خود ادامه می دهد و بعد از آن هم بعید است که شبکه شاد حذف گردد بلکه قاعدتاً تغییر جهت باید بدهد. مأموریت شبکه شاد یک مأموریت اجرایی و عملیاتی است، منتها آن اجرا در صحنه عملیات باید یک نسبت روشن حمایتی از سوی شبکه ملی رشد داشته باشد. درست است که این دو رقیب نیستند اما مجزا از هم نیز نباید تلقی شوند. این نقشه در یک وزارتخانه دارد طراحی می گردد.
نکته چهارم این است که در مسائل فنی باید تدبیراندیشی لازم برای تحقق هم افزایی و شیوه ارتباط شبکه رشد و شبکه شاد فراهم گردد. مثلاً می توان برای ارتباط با شبکه ملی رشد لینکی در سامانه شاد گذاشت یا بالعکس. در کل نباید این طور باشد که ما در مقام نظر تصمیم به هم افزایی این دو شبکه بگیریم ولی امکانات فنی این اجازه را به دانش آموز، معلم و خانواده ها ندهد.
گزاره پنجم این است که شبکه ملی رشد را به عنوان یک مرجع مطمئن و قابل اعتماد برای معلمان، دانش آموزان و خانواده ها تلقی کنیم و مشترکاً مبلغ این معنا باشیم، چون بالأخره همه ما می خواهیم در نهایت تربیت و یادگیری به درستی اتفاق بیافتد. جناب آقای وزیر هم در جلسه گذشته تأکید فراوان داشتند که شبکه ملی رشد معرفی گردد. از این رو ما در فکر تیزر تبلیغاتی هم هستیم.
گزاره ششم این است که شبکه ملی رشد باید شیوه ارائه خودش را جاذب تر، شیواتر و مطلوب تر کند تا اقشار مختلف خودشان برای رجوع به آن انگیزه داشته باشند. بالأخره شبکه ملی رشد در جامعه رقبایی هم دارد و خودش را در مقابل آن رقبا باید مطلوب تر و جذاب تر ارائه دهد.
نکته آخر این است که بنده پیشنهاد می کنم این گزاره ها و این جمع بندی ها که ابهام ندارند ولی باید عملیاتی تر بیان شوند، در یک شیوه نامه یا منشور به عنوان یک نقشه عمل و نقشه راه دربیایند و کاملاً عملیاتی شوند تا بعد ما آن را ملاحظه کنیم و نقشه راه خودمان در صحنه عمل قرار بدهیم. آقای مهندس باهو می توانند یک کارگروه ایجاد کنند و با یاری آقای محمدی و دیگر دوستان اعضایی را تشکیل بدهند و این شیوه نامه یا منشور را تهیه کنند.
منبع: خبرگزاری پانا