طراحی خانه ویلایی کوچک: بیش از نیمی از عایدی ارزی کشاورزی کشور در حوزه باغبانی است

به گزارش بازیکده، معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی گفت: پارسال از 6 میلیارد دلار عایدی ارزی کشاورزی کشور بیش از 3.2 میلیارد دلار از این عایدی مشخصاً در حوزه باغبانی بود.

طراحی خانه ویلایی کوچک: بیش از نیمی از عایدی ارزی کشاورزی کشور در حوزه باغبانی است

جهت دریافت خدمات طراحی خانه ویلایی کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از شهرکرد، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی در نشست دانشگاه شهرکرد گفت: استان چهارمحال و بختیاری از استان های مهم کشور است، مردمان و کارشناسان بخش کشاورزی این استان نقش مهمی در ایجاد امنیت غذایی کشور را بر عهده دارند.

او افزود: بیش از یک میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در این استان فراوری می گردد که مشخصاً در حوزه باغبانی حدود 41 هزار هکتار باغ در این استان وجود دارد که حدود 250 هزار تن محصول باغی فراوری و روانه بازار می گردد.

بیشتر بخوانید

برومندی افزود: فراوریات چهارمحال و بختیاری بیشتر صادرات محور هستند، مقام فراوری بادام کشور را با بیش از 17 هزار هکتار باغ بادام در متعلق به این استان است و علاوه بر تامین احتیاج کشور ارز آوری بسیار خوبی هم به همراه دارد.

او ادامه داد: اساساً حوزه باغبانی در بخش کشوری حوزه بسیار مهمی است علی رغم اینکه ما 18 درصد از اراضی کشور در حوزه باعبانی در اختیار داریم، اما 52 درصد ارزش افزوده صادرات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده ایم.

برومندی گفت: پارسال از 6 میلیارد دلار عایدی ارزی کشاورزی کشور بیش از 3.2 میلیارد دلار از این عایدی مشخصاً در حوزه باغبانی بود.

او افزود: ما در همه فراوریات باغی در کشور خودکفا هستیم به غیر از چهار محصول گرمسیری که موز، انبه، آناناس و نارگیل هستند، پارسال حدود 400 میلیون دلار صرف واردات موز در کشور شد.

برومندی افزود: اگر باغداران ما در استان چهارمحال و بختیاری بادام فراوری نکنند چه عدد بزرگی ارز باید از کشور خارج گردد تا بتوانیم بادام مورد احتیاج کشور تا تامین کرد همین طور در خصوص کیوی، خرما، سیب و ...، همان طور که یک محصول پسته ما معادل 20 درصد فروش نفت کشور عایدی دارد لذا اهمیت باغبانی در کشور نمایان می گردد.

او ادامه داد: در کشور حدود 3 میلیون هکتار باغ داریم که حدود یک میلیون از این باغات غیر مالی است که باید نوسازی گردد.

برومندی گفت: سال جاری با کسری شدید بودجه روبرو هستیم، اما انصافاً عدد بزرگی برای کشاورزی اختصاص یافت.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی افزود: در چهارمحال و بختیاری 41 هزار هکتار باغ وجود دارد و ما می توانیم 20 هزار هکتار باغ به صورت دیم در اراضی شیب دار این استان ایجاد کنیم.

برومندی افزود: این استان بیش از 500 میلیمتر میانگین بارندگی دارد پس باید از آب سبز حدبیشتر استفاده را کرد و ما می توانیم این کار را ریل گذاری کنیم.

او ادامه داد: مجموع سطح زیر کشت گیاهان دارویی این استان هزار و 600 هکتار است آنالیز ها نشان می دهد 40 هزار هکتار از اراضی این استان ظرفیت فراوری گیاهان دارویی را دارد.

برومندی گفت: مجموع گلخانه فعال در چهارمحال و بختیاری 40 هکتار است و حدود 200 هکتار هم قرار است ایجاد گردد، اما سوال این است که ما در همه جای این استان می توانیم گلخانه ایجاد کنیم؟ این احتیاجمند آمایش و مطالعه است که خب البته تحقیقاتی هم انجام شده است.

او افزود: 24 هزار هکتار گلخانه در کشور داریم که باید تا سال 1404 به 48 هزار هکتار افزایش پیدا کند حال سوال من این است که آیا ما در همه نقاط کشور می توانیم سطح گلخانه ها را توسعه دهیم؟

برومندی افزود: مطالعات ما نشان می دهد در استان چهارمحال و بختیاری در مناطقی از غرب و جنوب برترین شرایط برای توسعه گلخانه وجود دارد.

ف

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1807

به "طراحی خانه ویلایی کوچک: بیش از نیمی از عایدی ارزی کشاورزی کشور در حوزه باغبانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی خانه ویلایی کوچک: بیش از نیمی از عایدی ارزی کشاورزی کشور در حوزه باغبانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید