تجمع دانشجویان برای شرکت در آزمون های غیر ضروری درصد ابتلا به کرونا را بالا می برد

به گزارش بازیکده، شورا های صنفی دانشگاه های علوم پزشکی قطب شمال در نامه ای به ریاست شورای کلان منطقه یک کشور نوشتند: تجمع دانشجویان برای شرکت در آزمون های غیر ضروری درصد ابتلا به کرونا را بالا می برد.

تجمع دانشجویان برای شرکت در آزمون های غیر ضروری درصد ابتلا به کرونا را بالا می برد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، شورا های صنفی دانشگاه های علوم پزشکی قطب شمال (منطقه مازندران، بابل، گیلان، گلستان، سمنان، شاهرود) در نامه ای به ریاست شورای کلان منطقه یک کشور نوشتند: تجمع دانشجویان جهت شرکت در آزمون حین قبل و بعد از آن مخصوصا در شهر های پرجمعیت مانند اهواز، خرم آباد، تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و ... عاملی مهم در تشکیل کانون های کرونا خواهد بود. همین مسئله بعد از بازگشت دانشجویان شهر های اطراف به محل زندگی شان به اوج گیری موج بعدی منجر خواهد شد.

متن کامل این نامه به توضیح زیر است:

جناب آقای دکتر موسوی، ریاست محترم شورای کلان منطقه یک کشور (منطقه مازندران، بابل، گیلان، گلستان، سمنان، شاهرود)؛ با سلام و تحیات. نظر به شروع و شدت یافتن موج چهارم ویروس کرونا در سطح کشور و همچنین شیوع موتاسیون جدید انگلیسی ویروس (با سرعت ابتلا و کشندگی بالاتر) در سطح کشور بنا به گفته دکتر نمکی، وزارت محترم بهداشت و با توجه به آگاهی میدانی جنابعالی و روسای دانشگاه های مستقر در منطقه از وخامت شرایط کرونایی، شورا های صنفی منطقه یک کشوری، به نمایندگی از دانشجویان، به دلایل زیر خواستار لغو یا تعویق آزمون های غیرضروری (با آمار قبولی بالای 95 درصد) اسفند ماه شامل پیش کارورزی و علوم پایه پزشکی و دندان پزشکی و جامع داروسازی هستند:

1. اساسا دور اندیشی بشر بر پایه محاسبه موازنه سود و زیان هر کار صورت می پذیرد و در این مورد در یک کفه ترازو جان دانشجویان و خانواده هایشان و به طور کلی سلامت ایران عزیز قرار گرفته است، و در کفه دیگر آزمونی که با تجربه های گذشته برگزار شدن یا نشدنش هیچ تاثیری در فرایند پرورش دانشجو ندارد!

2. از آنجایی که این آزمون در همه شهر های کشور برگزار نمی شود، تردد بین شهری هم در راستا رفت و هم در راستا برگشت احتمال انتقال این بیماری در زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، انتهاه های مسافربری و ... که در آن ها تراکم به شدت بالا را بیشتر می نماید که باعث افزایش شیوع بیماری بین افرادی که با آن ها مواجهه نزدیک هم در راستا و هم در محل اتراق و آزمون وجود داشته می شود و به خطر افتادن سلامت دانشجویان و از طرفی تقویت موج جدید همه گیری ویروس را به دنبال خواهد داشت.

3. عدم وجود خوابگاه های مناسب که در آن ها تراکم به حد غیرمجاز می رسد و یا مراجعه به منزل اقوام و ... زمینه دیگری برای افزایش شیوع این بیماری و ضربه به نظام سلامت، دانشجویان و البته همه مردم خواهد بود.

4. تجمع دانشجویان جهت شرکت در آزمون حین قبل و بعد از آن مخصوصا در شهر های پرجمعیت مانند اهواز، خرم آباد، تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و ... عاملی مهم در تشکیل کانون های کرونا خواهد بود. همین مسئله بعد از بازگشت دانشجویان شهر های اطراف به محل زندگی شان به اوج گیری موج بعدی منجر خواهد شد.

5. بعضی آزمون ها مانند کنکور و آزمون دستیاری به دلیل نبود روش جایگزین مناسب برای پذیرش دانشجو و همچنین ایجاد وقفه در تحصیل آنها، آزمون های ضروری به شمار می فرایند و لغو یا تعویق آن ها ممکن است به آسانی مقدور نباشد. این در حالی است که آزمون مانند علوم پایه پزشکی و دندان، پره انترنی و جامع داروسازی از این چنین ضرورتی برخوردار نیستند و با توجه به تجارب کسب شده در چند ترم قبل لغو آن نه باعث ایجاد وقفه در تحصیل می شود نه خللی در فرایند آموزشی و تربیتی دانشجو ایجاد می نماید لذا با توجه به امکان استفاده از روش های جایگزین مانند در نظر دریافت معدل دانشجو، در شرایط کنونی و با شدت دریافت سیر صعودی بیماری کرونا و افزایش تعداد مبتلایان و همچنین افزایش قدرت سرایت و کشندگی ویروس جهت یافته لغو یا تعویق آزمون های غیرضروری مانند علوم پایه و پره انترنی به جهت حفاظت از جان دانشجویان و خصوصا خانواده آن ها ضرورت می یابد.

6. از سویی دیگر حضور کارآموزان پزشکی در آزمون پیش کارورزی 99 است پاندمی کرونا کارآموزی حضوری دانشجویان در بیمارستان ها را به شدت تحت تاثیر قرار داد و باعث شد دوره کارآموزی دانشجویان پزشکی ورودی 94 پیش از آزمون پیش کارورزی به اتمام نرسد و با توجه به اینکه طبق ماده 16 آئین نامه آموزش پزشکی امتحان پیش کارورزی باید در انتها دوره کارآموزی برگزار شود و نه در میانه آن؛ متاسفانه سال جاری این مهم محقق نمی شود و لذا داوطلبان از دوره مطالعاتی یکسان و کافی محروم شده اند و این مسئله برخلاف عدالت آموزشی است.

آزمونی که در نهایت اغلب پذیرفته شده و به عنوان کارورز در بیمارستان ها حضور خواهند داشت و می توان با معیارهایی، چون اعمال سوابق تحصیلی از تجمع این عزیزان در این شرایط سخت جلوگیری کرد؛ لذا از جنابعالی، روسا و معاونین آموزشی محترم منطقه یک کشوری خواهشمندیم با دقت نظر و توجه ویژه به این شرایط نسبت به رایزنی با وزارت بهداشت در مورد لغو و یا تعویق این آزمون ها اقدام فرمایید.

پیشایش از حسن توجه و همکاری شما سپاسگزاریم.

علی آهی فر، دبیر کل شورای صنفی علوم پزشکی مازندران

میلاد قنبرزاده افروزی، دبیر کل شورای صنفی علوم پزشکی بابل

علیرضا کاظمی، دبیر کل شورای صنفی علوم پزشکی گیلان

عاطفه شریفی نیا، دبیر کل شورای صنفی علوم پزشکی گلستان

احمد رحیمی، دبیر کل شورای صنفی علوم پزشکی سمنان

جواد مظفری، دبیر کل شورای صنفی علوم پزشکی شاهرود

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1439

به "تجمع دانشجویان برای شرکت در آزمون های غیر ضروری درصد ابتلا به کرونا را بالا می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجمع دانشجویان برای شرکت در آزمون های غیر ضروری درصد ابتلا به کرونا را بالا می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید