تقویت زیرساخت های گردشگری و حفاظت از خالد نبی کلاله

به گزارش بازیکده، میراث آریا/ این خبر پیرامون تقویت زیرساخت های گردشگری و حفاظت از خالد نبی کلاله برای شما نگارش شده است.

تقویت زیرساخت های گردشگری و حفاظت از خالد نبی کلاله

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی جز جاذبه دیدنی کلاله در شرق استان گلستان محسوب می گردد که در ارتفاعات و منطقه ها کوهستانی استان موسوم به کوه تانگری داغ قرار گرفته است.

بیشتر بخوانیدقبرستان خالد نبی | گورستان اسرارآمیز استان گلستان

کمی دورتر از زیارتگاه خالد نبی، روی یکی دیگر از تپه های این منطقه، تندیس های سنگی متعددی در کنار یکدیگر و بطور پراکنده مانند یک گورستان از زمین قد برافراشته اند. براساس مستندات و شواهدی که تا به امروز بدست آمده، قدمت این گورستان تاریخی به قرون میانی اسلامی مربوط می گردد.

این منطقه بکر با توجه به جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصر بفرد، جایگاه ویژه ای در بین جاذبه های گردشگری استان گلستان و حتی شمال کشور دارد و سالانه گردشگران بسیاری را به این منطقه از نگارستان ایران جذب می نماید.

این حجم استقبال گردشگران و مطرح شدن این جاذبه ارزشمند استان در سطح ملی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان را بر آن داشته تا علاوه بر پای کار آوردن متولیان زیارتگاه حضرت خالد بن سنان (ع) یعنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و هیئت امنای این زیارتگاه برای ایجاد زیرساخت های میزبانی شایسته از زائران و گردشگران، با بهره مندی از اعتبارات در دسترس زیرساخت های مناسب گردشگری را در منطقه مهیا و اقدامات مطالعاتی و حفاظتی را برای این اثر تاریخی ارزشمند اجرایی کند.

از این رو، این اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان تا به امروز اعتباری بالغ بر 36 میلیارد ریال را در راستای ایجاد و ساماندهی زیرساخت های منطقه نمونه گردشگری خالد نبی و بعلاوه ثبت ملی و اقدامات حفاظتی این اثر تاریخی هزینه نموده است.

هزینه یک میلیارد ریالی برای اقدامات حفاظتی گورستان تاریخی خالد نبی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان بر ضرورت حفاظت از ساختار و شاکله گورستان تاریخی خالد نبی در اجرای طرح های گردشگری در این منطقه تأکید کرد و گفت: برای اجرای اقدامات حفاظتی و مطالعاتی در گورستان تاریخی خالد نبی کلاله تا به امروز بالغ بر یک میلیارد ریال از محل اعتبارات معاونت میراث فرهنگی استان هزینه شده است.

سارا اخوت پیرامون تقویت زیرساخت های گردشگری و حفاظت از خالد نبی کلاله اضافه نمود: ثبت گورستان تاریخی خالد نبی در لیست آثار ملی کشور به شماره 31594 در سال 1395 و بعلاوه عکاسی، مستند نگاری و مطالعات باستان شناسی اولیه در مورد گورستان تاریخی ازجمله اقدامات اجرایی برای این اثر تاریخی بود.

او با بیان اینکه اجرای مطالعات و تهیه نقشه عرصه و حریم گورستان براساس آنالیز های میدانی از پروژه هایی بود که در راستای حفاظت از گورستان تاریخی خالد نبی در سال 1399 اجرایی شد، اظهار داشت: در این پروژه آنالیز های پیمایشی در منطقه ها پیرامون گورستان اصلی به شعاع پنج کیلومتر برای شناسایی احتاقتصادی سنگ افراشته های مرتبط به این گورستان و شناخت دقیق منطقه ها پراکنش این گورها اجرا شده و محدوده عرصه و حریم آن معین شد.

معاون میراث فرهنگی گلستان بیان نمود: از دیگر اقدامات مقرر در این پروژه، مستند نگاری سنگ افراشته های شناسایی شده موجود در این گورستان بود که در این مستند نگاری علاوه بر کدگذاری و پلاک گذاری تمامی سنگ افراشته ها، همه معینات فیزیکی سنگها شامل فرم سنگ افراشته ها، طول، عرض، ارتفاع، ضخامت، نوع و معینات تزئینات، آسیب شناسی و… به همراه طرح و تصویر در برگه های مخصوص بعنوان شناسنامه اثر ثبت و ضبط شد.

او در ادامه با اشاره به اینکه معاونت میراث فرهنگی استان درخواست ایجاد سایت موزه در محل گورستان تاریخی خالد نبی را برای اداره کل موزه های کشور ارسال نموده، گفت: در صورت تأمین اعتبار از محل اعتبارات استانی، معاونت میراث فرهنگی استان گلستان و اداره کل موزه های کشور آمادگی صدور مجوزهای لازم را برای برآورد و کاوش در راستای ایجاد سایت موزه را دارند.

علاوه بر این گورستان اعجاب برانگیز و تاریخی، منطقه نمونه گردشگری خالد نبی با برخورداری از تپه ماهورهای دیدنی، زیارتگاه حضرت خالد بن سنان (ع)، دشت شقایق، چشمه، مراتع و دامنه های سرسبز و جاذبه های بی بدیل و منظره طبیعی، نگینی زیبا در میان جاذبه های گردشگری استان گلستان است.

وجود این جاذبه های طبیعی و بعلاوه مذهبی می طلبد تا علاوه بر اجرای اقدامات حفاظتی میراث فرهنگی، زیرساخت های مناسب و مورداحتیاج گردشگری نیز در این منطقه نمونه گردشگری ایجاد گردد.

تخصیص 35 میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت های گردشگری در خالد نبی

به گفته مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان تا به امروز 35 میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد زیرساخت های مورداحتیاج گردشگری در منطقه نمونه گردشگری خالد نبی شهرستان کلاله هزینه شده است.

مرتضی حسینقلی زاده گفت: این اعتبار از سال 1385 تا به امروز و برای اقداماتی ازجمله اجرای محوطه سازی و مبلمان بتنی طرح چوب، احداث شش واحد زائرسرا به همراه تأسیسات مورداحتیاج، اجرای دیواره سنگی و احداث سرویس بهداشتی در زیارتگاه خالد نبی (ع) اختصاص یافته است.

او اضافه نمود: از دیگر اقدامات اجرایی در این منطقه گردشگری میتوان به اجرای روشنایی جهت، خاکبرداری و زیرسازی محور به طول شش کیلومتر، فنس کشی و حصارکشی گورستان خالد نبی، آب رسانی به گورستان، زیرسازی به طول سه کیلومتر، اجرای کمپینگ خالد نبی شامل خاکبرداری و خاک ریزی محوطه و آماده سازی بستر، تکمیل محوطه سازی و اجرای دیواره حائل بتنی انتهایی و نرده بتنی طرح چوب و فونداسیون سرویس بهداشتی اشاره نمود.

تحویل زیرساخت های گردشگری به متولیان زیارتگاه خالد نبی

مسئول دفترفنی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با تأکید بر اینکه مدیریت منطقه گردشگری خالد نبی بدلیل ویژگی های خاص آن در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان نیست، توضیح داد: مدیریت این منطقه برعهده هیئت امنا زیارتگاه حضرت خالد نبی (ع) است و از این رو زیرساخت های گردشگری ایجاد شده در منطقه نیز تحویل متولیان زیارتگاه می گردد تا با بهره برداری از آن بتوانند به زائران و گردشگران ارائه خدمات نمایند.

او با اشاره به برنامه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان برای توسعه گردشگری در منطقه نمونه گردشگری خالد نبی در سال پیش رو اظهار داشت: برای سال اقتصادی 1401 اعتباری به مبلغ 30 میلیارد ریال برای ایجاد زیرساختهای گردشگری در این منطقه پیشنهاد شده است.

حسینقلی زاده یادآور شد: برای تکمیل زیرساخت های گردشگری در منطقه نمونه گردشگری خالد نبی اعتباری بالغ بر 130 میلیارد ریال برآورد شده است. این اعتبار برای عملیات تکمیل کمپینگ پایین دست شامل احداث سرویس بهداشتی 10 چشمه، کافی شاپ و رستوران، فضای اقامتی، آلاچیق، محوطه سازی، پارکینگ، روشنایی محوطه و دیوار حائل بتنی پیش بینی شده که در صورت تخصیص اعتبار مورد احتیاج اجرایی خواهد شد.

برخورداری از زیارتگاه خالد نبی (ع) و گورستان تاریخی با سنگ قبرهای استوانه ای که ارتفاع برخی از آنها به بیش از دو متر می رسد و بعلاوه طبیعت بکر و تپه ماهورهای بی نظیر این منطقه نمونه گردشگری را به سرزمینی دارای پتانسیل در حوزه های مختلف گردشگری ازجمله طبیعی، تاریخی و مذهبی تبدیل نموده است.

بهره مندی از این ظرفیت های بی بدیل در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی جز با تعامل و پای کار آمدن دستگاه های اجرایی مرتبط ممکن نخواهد بود.

منبع: همگردی
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2017

به "تقویت زیرساخت های گردشگری و حفاظت از خالد نبی کلاله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت زیرساخت های گردشگری و حفاظت از خالد نبی کلاله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید