جزئیات و دلایل تغییر در ساختار تعرفه تلفن ثابت

به گزارش بازیکده، دکتر داوود زارعیان در تبادل نظر با خبرنگاران به تشریح دلایل مدنظر شرکت مخابرات ایران برای درخواست افزایش و تغییر تعرفه های مخابراتی پرداخت و گفت: ما در پی منطقی شدن تعرفه های مخابراتی از جمله تعرفه خدمات تلفن ثابت هستیم و معتقدیم که این تغییر تعرفه باید 15 سال پیش اتفاق می افتاد.

جزئیات و دلایل تغییر در ساختار تعرفه تلفن ثابت

وی با بیان اینکه از سال 82 تا به امروز در تعرفه تلفن ثابت افزایش و تغییری صورت نگرفته است و طی این سال ها فقط دو بار شاهد تغییر در ساختار تعرفه ای خدمات تلفن ثابت بودیم، افزود: ما بارها اعلام کردیم که حاضریم به ساختار تعرفه تلفن ثابت در سال 82 و قبل از زمان خصوصی شدن مخابرات بازگردیم و آن را اجرایی کنیم. در حال حاضر آنقدر تعرفه های مخابرات پایین است که ما در دولت قبل اعلام کردیم که حاضریم حتی با وجود پایین بودن تعرفه ها، تعرفه سال 82 را اجرا کنیم. اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با این مساله مخالفت می کرد.

تعرفه تلفن ثابت 18 سال است که ثابت مانده

زارعیان با اشاره به اینکه یکی از دلایل عمده درخواست ما برای تغییر تعرفه های مخابراتی، ثابت ماندن 18 ساله تعرفه تلفن ثابت به رغم افزایش هزینه های جاری و سرمایه ای شرکت مخابرات ایران است، گفت: علت دوم نیز این است که با وجود تعرفه پایین، اما هزینه ها در بخش جمع آوری صورتحساب بالا است به نحوی که مخابرات هم اکنون حدود 10 میلیون خط تلفن ثابت دارد که از نظر مالی حتی به صرفه نیست برای آنها صورتحساب به صورت پیامک ارسال گردد. به همین خاطر ما به جای آنکه برای 28 میلیون خط تلفن ثابت که در کشور فعال است، برای 18 میلیون خط به صورت ماهانه صورتحساب صادر می کنیم و برای 10 میلیون دیگر اصلاً صورتحسابی صادر نمی گردد چرا که به صرفه نیست.

وی گفت: برای مثال هزینه وصول بانکی صورتحساب خطی که حدود هزار تومان مصرف داشته است، حدود دو هزار و 400 تومان است. لذا ما ترجیح می دهیم که برای اینگونه خطوط کم کارد اصلاً صورتحساب صادر نکنیم.

ضرورت نوسازی و بازسازی شبکه تلفن ثابت

معاون شرکت مخابرات ایران افزایش هزینه نگهداری را از دیگر دلایل مخابرات برای تغییر تعرفه تلفن ثابت مطرح نمود و گفت: با توجه به اینکه بخش عمده کارها برای نگهداری از خطوط مخابراتی به بخش های بیرونی برون سپاری شده است، هزینه ماهانه نگهداری هر خط تلفن ثابت به طور میانه 23 هزار تومان می گردد. یعنی اگر بخواهیم یک خط تلفن فقط بوق داشته باشد باید برای آن 23 هزار تومان هزینه به پیمانکار پرداخت کنیم.

وی علت بعدی برای درخواست افزایش تعرفه های تلفن ثابت را ضرورت نوسازی و بازسازی شبکه تلفن ثابت دانست و گفت: زمانی که از عمر تجهیزات می گذرد باید به روزرسانی گردد و تغییر فناوری در حوزه های مختلف ایجاب می نماید که ما در این بخش سرمایه گذاری کنیم؛ هم اکنون با توجه به تحولات اخیر در بخش ارز، هزینه سرمایه گذاری هم تا 7 برابر افزایش پیدا نموده است.

زارعیان توضیح داد: ضروری است که تعرفه ها منطقی گردد و یاری گردد تا ما بتوانیم بخشی از عایدی مخابرات را در بخش های توسعه ای هزینه کنیم. به ویژه در دو سال اخیر و بعد از کرونا، افزایش توجه مردم به فضای مجازی، استفاده بیشتر از اینترنت به ویژه در بخش های مختلف آموزشی و مالی و بازرگانی، ضرورت نوسازی شبکه را حتمی نموده و به همین علت باید در این بخش هم سرمایه گذاری گردد.

وی گفت: هزینه کرد شرکت مخابرات ایران و شرکت های وابسته به مخابرات چون در سطح کل کشور سرویس می دهند نسبت به شرکت هایی که در مراکز استان ها و یا نقاط پر عایدی سرویس می دهند خیلی بیشتر است. مخابرات موظف است که توسعه را حتی به روستاها ببرد و به همین علت نیازمند سرمایه و بودجه کافی است.

معاون شرکت مخابرات ایران در پاسخ به این سوال که در 4 سال اخیر توسعه مخابرات در اینترنت و ثابت چگونه بوده است؟ تاکید نمود: اگر توسعه ای در شبکه مخابرات انجام نمی شد وضع به شدت خراب بود. مخابرات به طور میانه در 4 سال اخیر هر سال 600 تا 700 هزار تلفن ثابت نو واگذار کرد و در حوزه تلفن ثابت توسعه داشتیم.

وی با بیان اینکه در بخش adsl هم طی این چند سال سرمایه گذاری صورت گرفته و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور نشانه این ادعا است گفت: مخابرات در بخش ftth نیز سرمایه گذاری نموده و هم اکنون نزدیک به 120 هزار مشترک ftth در شبکه مخابرات فعال هستند. همه اینها با سرمایه گذاری نو صورت گرفته است. ما ظرفیت بین استانی و ظرفیت بین مراکز را به وسیله فیبر افزایش داده ایم اما باید سرمایه گذاری بیشتری انجام گردد.

معاون شرکت مخابرات ایران در خصوص اینکه آیا نمی توان ضرر تلفن ثابت را از عایدی adsl جبران کرد، گفت: وقتی امکان توسعه وجود نداشته باشد خود به خود سرعت Adsl هم پایین می آید و بحث دیگر این است که امکان پذیر نیست که 28 میلیون مشترک تلفن ثابت را با 5 میلیون مشترک adsl پوشش داد، حتی اگر سرعت 100 مگابیت روی اینترنت ارائه دهیم.

وی گفت: به هر حال شبکه تلفن ثابت رقیبی مانند تلفن همراه دارد. حتی اگر همه عایدی adsl را وارد بخش تلفن ثابت کنیم بازهم پاسخگو نخواهد بود. به همین علت است که در 8 سال گذشته به 17 شرکت بخش خصوصی برای توسعه تلفن ثابت مجوز داده شد اما آنها حتی یک ریال هم در شبکه سازی و توسعه کم بازده، سرمایه گذاری نکردند.

نرخ تلفن ثابت تقریباً 15 برابر کمتر از تعرفه تلفن همراه است

زارعیان در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تعرفه ها باعث نمی گردد که کاربر به جای استفاده از تلفن ثابت به سمت استفاده از موبایل برود؟ توضیح داد: در حال حاضر هزینه یک دقیقه مکالمه با تلفن همراه حداقل 62 تومان است اما یک دقیقه مکالمه با تلفن ثابت 45 ریال (حدود 4 تومان) یعنی نرخ تلفن ثابت تقریباً 15 برابر کمتر از تعرفه تلفن همراه است. در این زمینه نیازمند فرهنگسازی هستیم و باید مردم را ترغیب کنیم که از شبکه مقرون به صرفه تر استفاده نمایند. در هر زمانی به نفع مردم است که از شبکه ثابت استفاده نمایند به ویژه برای استفاده از اینترنت.

وی گفت: برای مثال زمانی که مشترک یک اینترنت 4 مگابیتی در منزل داشته باشد 5 نفر همزمان از آن اشتراک استفاده می نمایند اما در تلفن همراه هر نفر به صورت اختصاصی از اشتراکش استفاده می نماید.

معاون شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه قطعاً هیچ گاه تعرفه تلفن ثابت به یک چهارم تلفن همراه هم نخواهد رسید، افزود: میانگین ماهانه هزینه تلفن ثابت به ازای هر مشترک (آرپو) 6,500 تومان ماهانه است. اما هزینه تلفن همراه چندین برابر است. لذا تحت هر شرایطی حتی در خوشبینانه ترین حالت هم اگر تعرفه ها تعدیل گردد باز هم قیمت ها یک چهارم همراه نخواهد شد.

تغییر در ساختار تعرفه تلفن ثابت

وی در خصوص پیشنهاد مخابرات برای افزایش تعرفه های مخابرات گفت: پیشنهاد ما تغییر در ساختار تعرفه تلفن ثابت است. هزینه نگهداری یک خط تلفن از مشترکان دریافت گردد اما تعرفه مکالمه همان تعرفه ثابت باقی بماند. ممکن است این هزینه نگهداری به صورت پلکانی نسبت به شهر و روستا متغیر باشد. در صورت تصویب این پیشنهاد، می توان تخفیف های را برای مشترکان مانند رایگان کردن تلفن شهری، در نظر گرفت.

وی تاکید نمود: هزینه نگهداری مشخصی برای خط تلفن مشترک پیشنهاد داده ایم و برای مکالمه فعلاً پیشنهادی برای تغییر نخواهیم داشت. برای خرید خط نیز فعلاً پیشنهادی نداریم. کما اینکه شورای رقابت و همه نهادهای ذیربط با کلیات قضیه موافق هستند.

وی ادامه داد: ما پیشنهاد عددی ندادیم. شورای رقابت یک فرمول نسبت به قیمت تمام شده و هزینه ها داده است و ما آن را مبنا قرار می دهیم.

برآوردمان این است که به احتمال زیاد این هزینه نگهداری در منطقه ها مختلف برای خطوط متفاوت باشد. برای مثال هزینه نگهداری یک خط در تهران به طور قطع به مراتب گران تر از شهرستان ها است و به همین جهت ممکن است تعرفه نگهداری متفاوت باشد.

ماندگاری شبکه تلفن ثابت منوط به توسعه است

زارعیان با بیان اینکه پیشنهاد مخابرات مبنی بر منطقی شدن تعرفه ها در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به زودی آنالیز می گردد، گفت: ماندگاری شبکه تلفن ثابت منوط به توسعه است و ما به دلایل مختلف از جمله اینکه بتوانیم در بازار حضور خوبی داشته باشیم و جوابگوی نیازهای جامعه باشیم، تعهداتی که به وزارت ارتباطات داریم را محقق نموده و به توسعه شبکه ملی اطلاعات، یاری کنیم، قطعاً اقدامات اساسی در برنامه داریم.

وی افزود: حتی ما از سایر محل هایی که امکانش را داریم این سرمایه گذاری را افزایش می دهیم. حتی اینکه بخشی از املاک مازاد را فروخته و برای توسعه شبکه سرمایه گذاری کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1817

به "جزئیات و دلایل تغییر در ساختار تعرفه تلفن ثابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات و دلایل تغییر در ساختار تعرفه تلفن ثابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید