ساختمان های مسکونی چناران تا 5 متری تپه باستانی پیشروی نموده اند

به گزارش بازیکده، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران گفت: شرایط امروز تپه باستانی چناران بسیار تاسف برانگیز است در حالی که تصاویر هوایی سال 2006 نشان می دهد که تپه در میان زمین های کشاورزی واقع شده و از حاشیه شهر 800 متر فاصله دارد.

ساختمان های مسکونی چناران تا 5 متری تپه باستانی پیشروی نموده اند

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با گروه آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

در چناران اظهار کرد: فرهنگ و تمدن نهفته در تپه تاریخی چناران، شناسنامه چناران است، تپه ای که در ضلع شمالی شهر چناران واقع شده است براساس سفال های سطح تپه تاریخی چناران، می توان قدمت سکونت در این تپه را به هزاره چهارم قبل از میلاد دانست.

وی اضافه کرد: دشت چناران به دلایل جغرافیایی، در هزاره های قبل مورد سکونت واقع شده است امروزه در باور عموم مردم، قدمت شهرها به واسطه بناهای تاریخی چون میل رادکان معین می شود.

روحانی بیان نمود: در حالی که قدمت سکونت در دشت چناران به واسطه وجود تپه هایی چون تپه چناران، تپه غیاث آباد به چند هزار سال قبل برمی شود دشت های حاصلخیز مهد پیدایش فرهنگ ها و سرآغاز نخستین شهرنشینی ها بوده است.

مسئول میراث فرهنگی چناران گفت: فرهنگ و تمدن نهفته در تپه تاریخی چناران، شناسنامه چناران است، تپه ای که در ضلع شمالی شهر چناران و در انتهای خیابان 10 دی واقع شده است.

روحانی اضافه کرد: دشت چناران به دلایل جغرافیایی، در هزاره های قبل مورد سکونت واقع شده است، امروزه در باور عموم مردم، قدمت شهرها به واسطه بناهای تاریخی چون میل رادکان معین می شود.

مسئول میراث فرهنگی چناران بیان نمود: بشر از 15 تا 12 هزار سال قبل از میلاد، با گرم شدن هوا، زندگی غارنشینی را ترک کرد و به سوی دشت های حاصل خیز روانه شد و به زندگی یکجانشینی در کنار رودها و چشمه ها روی آورد.

وی اضافه کرد: دهکده های اولیه کم جمعیت و خانه ها از چینه و در فرهنگ های پیشرفته تر از خشت های دست ساز ساخته شده که سقف آنها را با چوب درختان و برگ های گیاهان می پوشاندند، با اختراع سفال، سند ماندگاری برای ثبت فرهنگ گذشتگان به وجود آمد آنها نه تنها ظروف خود را از سفال ساختند بلکه آداب و رسوم، باورها و زندگی خود را بر روی بدنه سفال ها ثبت کردند.

سفال های هزاره چهارم در تپه تاریخی چناران

مسئول میراث فرهنگی چناران توضیح داد: بر اساس سفالی های سطح تپه تاریخی چناران، می توان قدمت سکونت در این تپه را به هزاره چهارم قبل از میلاد دانست.

روحانی توضیح داد: این تپه در گذشته بیش از 10 متر ارتفاع داشته و وسعت آن حداقل 3 برابر وسعت امروز بوده است که متاسفانه به مرور زمان تخریب شده است.

وی گفت: در سطح تپه خاکبرداری های وسیعی اجرا شده است که بر اثر این تخریب ها، معماری های بسیار ارزشمندی نمایان شده است.

روحانی اضافه کرد: سفال های سطح تپه عموما دارای لعاب آلویی هستند که سفال های منقوش نیز در آن دیده می شود، حتی با آنالیز میدانی و دقت نظر می توان در سطح آن ابزارهای سنگی نیز مشاهده کرد.

پیشروی خانه های مسکونی تا 5 متری تپه باستانی

وی اظهار کرد: برآورد های باستان شناختی آقای دکتر باصفا حکایت از سکونت یک جامعه بسیار پیشرفته با فرهنگ غنی دارد که با فرهنگ های آسیای مرکزی قرابت زیادی دارد.

روحانی گفت: شرایط امروز تپه با وجود کوشش های شبانه روزی و خستگی ناپذیر میراث فرهنگی جهت حفظ آن، بسیار تاسف برانگیز است، تصاویر هوایی سال 2006 نشان می دهد که تپه در میان زمین های کشاورزی واقع شده است و حدود 800 متر از حاشیه شهر فاصله دارد.

وی اضافه کرد: در تصاویر هوایی سال 2009، پیشروی حاشیه نشینی به سمت تپه دیده می شود و در حال حاضر خانه های مسکونی تا فاصله 5 متری تپه رسیده اند و علاوه بر این بخش زیادی از عرصه تپه به دلیل خاکبرداری نابود شده است همچنین سطح تپه و اطراف آن به یک زباله دان تبدیل شده است.

مسئول میراث فرهنگی چناران گفت: این اتفاقات سوالات زیادی را به ذهن متبادر می نماید براستی چه عاملی به این تخریب ها سرعت بخشیده است، چه چیزی سبب تشویق صاحبان املاک به خرید و فروش غیر قانونی شناسنامه چناران می شود، چه زبان هایی در گوش حاشیه نشینان نجوا می نمایند که تخریب کنید و بسازید، چرا از ساخت و سازهای غیر قانونی در عرصه و حریم تپه جلوگیری نمی شود؟حقوق صاحبان اراضی تپه چناران چطور باید تامین شود؟

روحانی اضافه کرد: در استان خراسان شهر هایی هستند که مانند چناران، در دل بافت شهری، تپه ها و محوطه های تاریخی قرار دارند. برای نمونه باید به تپه دامغانی در حاشیه شهر سبزوار و یا به شهر تاریخی نیشابور اشاره نمود، آنها چه کردند؟ شورای اسلامی و شهرداری های این دو شهر، همه اراضی را از مالکان خریدند و با قبول پرداخت هزینه های کاوش از میراث فرهنگی خواستند که این تپه ها را مورد کاوش علمی قرار دهد و آن را تبدیل به سایت موزه کند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل تپه تاریخی دامغانی که از نظر فرهنگی- تاریخی از ارزش کمتری نسبت به تپه تاریخی چناران برخوردار است توسط هیئت فرانسوی و بعدها توسط 2 هیئت ایرانی کاوش شد و هم اکنون در حال تبدیل به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شهر سبزوار است.

تپه تاریخی چناران به یک سایت موزه تبدیل شود

وی مطرح نمود: در همه نقاط دنیا، تابعیت با کارت های شناسایی معین می شود و در سطحی بالاتر، کشورها سعی می نمایند با برندسازی نمادهای فرهنگی ملی، هویت خود و شهروندانشان را از دیگر بخش های نظام بین الملل جدا نمایند و در عین حال با پررنگ کردن اشتراکات فرهنگی خود را بخشی از جامعه مدنی دنیای بدانند در سطحی پایین تر، جوامع شهری کوچک تر در کشور نیز به همان سان سعی می نمایند با تمرکز بر فرهنگ خاص، خود را از بقیه تمیز دهند و با تکیه بر نمادها و اشتراکات ملی، خود را وابسته به یک جغرافیای عظیم تر بدانند.

منبع: تسنیم
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 850

به "ساختمان های مسکونی چناران تا 5 متری تپه باستانی پیشروی نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختمان های مسکونی چناران تا 5 متری تپه باستانی پیشروی نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید