خوب غذا بخورید، سال ها زندگی کنید...

به گزارش بازیکده، از ازل تا ابد آرزوی همیشگی انسان این بوده که زندگی جاودان داشته باشد و هرگز از این جهان نرود. افسانه های بسیاری در ادبیات همه کشورهای جهان درباره این آرزوی انسان نقل شده؛ اسفندیار ایرانی، آشیل یونانی، زیگفرید آلمانی و ... . سرانجام افسانه همه این قهرمان ها مرگ است با تیری که از کمان تقدیر رها می گردد و بر تنها نقطه آسیب پذیر می نشیند که نشان دهنده فانی بودن اوست، ولی انسان می خواهد هر چه بیشتر عمر کند و دنبال رازهای طول عمر و دیرتر پیر شدن است.

خوب غذا بخورید، سال ها زندگی کنید...

خوب غذا بخورید، سال ها زندگی کنید...

از ازل تا ابد آرزوی همیشگی انسان این بوده که زندگی جاودان داشته باشد و هرگز از این جهان نرود. افسانه های بسیاری در ادبیات همه کشورهای جهان درباره این آرزوی انسان نقل شده؛ اسفندیار ایرانی، آشیل یونانی، زیگفرید آلمانی و ... . سرانجام افسانه همه این قهرمان ها مرگ است با تیری که از کمان تقدیر رها می گردد و بر تنها نقطه آسیب پذیر می نشیند که نشان دهنده فانی بودن اوست، ولی انسان می خواهد هر چه بیشتر عمر کند و دنبال رازهای طول عمر و دیرتر پیر شدن است.

حالا محققان و پژوهشگران علم تغذیه هم در این زمینه کوشش می کنند. سال ها مطالعات گسترده نشان داده اند که ممکن است راز طول عمر ما در غذاهایی باشد که هر روز می خوریم. در زیر درباره تعدادی از غذاهایی که مصرف آنها می تواند فرایند پیری را کند نموده و زندگی سالم و شادتری به ما هدیه کند، می خوانید:

فیبرها

سبک زندگی مدرن امروز ما را وا داشته غذاهای آماده بخوریم که سریع آماده می شوند و می توان گفت این غذاها اصلا فیبر در خود ندارند. خوردن غذاهای دارای فیبر قابل حل در طولانی مدت اثرات مثبت زیادی بر سلامتی شما دارد.

فواید فیبر:

- در تنظیم فعالیت روده ها و پیشگیری و برطرف کردن یبوست و بواسیر بسیار موثر است.

- به کسانی که سعی دارند لاغر شوند و کوشش می کنند وزن مناسب خود را حفظ کنند، یاری می نماید.

- احساس سیری به ما می دهد و باعث می گردد دیرتر احساس گرسنگی کنیم.

- قند خون را تنظیم می نماید و در کنترل بیماری دیابت نقش موثری دارد.

- در پیشگیری از سرطان روده بزرگ و پستان موثر است.

- میزان کلسترول بد خون (LDL) را پایین می آورد و به این ترتیب از خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی کاسته می گردد.

چه غذاهایی فیبر دارند؟

- سیب

- جوی دوسر

- لوبیا و دیگر حبوبات

- میوه ها و سبزی ها

- بلغور و جوی سبوسدار

- برنج قهوه ای (این برنج کلسترول خون را پایین می آورد).

خوب است بدانید که غذاهای حاوی فیبر آهسته تر هضم می شوند و به همین دلیل از بالا رفتن ناگهانی قند خون جلوگیری می کنند. این در حالی است که با خوردن نان سفید، سیب زمینی و شیرینی ها قند خون سریع افزایش پیدا می نماید. خوردن مسهل ها به برطرف یبوست یاری می نماید و فیبر هم همین خاصیت را دارد، ولی این ماده طبیعی ویژگی دیگری هم دارد و آن اینکه خوراکی های پرفیبر، معده ما را پر می کنند، از این رو دیرتر گرسنه می شویم و کاهش وزن برایمان راحت تر خواهد بود.

روغن های مفید

رادیکال های آزاد می توانند پیر شدن را تسریع کنند. باید تا جای ممکن این مواد مضر را از بدن خارج کرد. روغن های مفید و سالم دارای موادی به نام آنتی اکسیدان هستند که با این رادیکال های آزاد مقابله می کنند. اسیدهای چرب ضروری هم باعث می شوند احساس جوانی کنید و جوان به نظر برسید. روغن زیتون، کبد ماهی، بزرک و کنجد از روغن های سالمی هستند که می توانند از بدن شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کنند.

این روغن ها فواید زیادی دارند:

- از فعالیت عوامل سرطان زا جلوگیری می کنند.

- هضم غدا را آسان می کنند.

- اثرات ضدالتهابی دارند.

- روغن های حاوی امگا- 3، میزان تری گلیسیرید خون را پایین می آورند و به این ترتیب خطر تشکیل پلاک های مسدود کننده شریان ها هم کاهش می یابد. تجمع این پلاک ها در شریان ها می تواند به بروز بیماری های قلبی- عروقی و سکته قلبی منجر گردد.

- مصرف برخی از این روغن های سالم می تواند باعث افزایش میزان کلسترول خوب (HDL) گردد.

- روغن های مفید و سالم در حفظ سلامت و زیبایی پوست هم موثرند.

- افزایش توان حافظه و بهبود کارنمودهای ذهنی از دیگر فواید مصرف این روغن هاست.

آب

ثابت شده که بیشتر افراد به قدر کافی و آن قدر که باید آب بنوشند، آب نمی نوشند. بنا به منابع علمی معتبر هر کسی روزانه باید حداقل 8 لیوان آب بنوشد. نوشیدن آب کافی زندگی سالم تر، شادتر و طولانی تری را به شما هدیه می نماید.

آبی که می نوشید، سموم را از بدن شما پاک می نماید، احتیاج بافت ها به آب را برآورده می سازد، به هضم فیبرها یاری می نماید و به بدن انرژی می دهد.

سویا

درباره سویا مطالب ضد و نقیضی گفته می گردد، ولی سویا خواص مفید بسیاری دارد و مصرف آن عمر شما را طولانی تر می نماید.

برخی فواید سویا را در زیر می خوانید:

- شواهد علمی ثابت نموده اند که فیبر موجود در سویا میزان کلسترول خون را پایین می آورد و به میزان برخی داروهای کاهنده کلسترول خون موثر است. بعلاوه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را هم کاهش دهد.

- سویا مقداری آهن دارد، ولی نمی تواند علایم کم خونی (آنمی) را برطرف کند. این نکته برای زنان خیلی مهم است که غذاهای حاوی آهن بالا از قبیل گوشت ها را به میزان کافی مصرف کنند؛ چون آنها به خاطر خونریزی قاعدگی ماهانه خون از دست می دهند و امکان ابتلا به کم خونی در آنها بالاست.

- گفته شده که سویا از شدت علائم ناراحت کننده دوران یائسگی مانند گر گرفتگی می کاهد.

غذاهای زیر سرشار از سویا هستند:

- شیر سویا

- ماست سویا

- توفو (پنیر سویا)

آنتی اکسیدان ها

غذاهایی که برای حفظ و ارتقای سلامتی مفید هستند، آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال های فراوانی در خود دارند که ممکن است فرآیند پیری را کند کنند.

برخی از مزایای مصرف این خوارکی ها را در زیر می خوانید:

- پیشگیری از بروز بیماری های قلبی- عروقی.

- پیشگیری از ابتلا به سرطان.

- تنظیم و تعادل برقرار کردن بین کارکرد دستگاه های بدن.

- تقویت قوای شناختی و حافظه

این غذاها، منابع غنی کاروتنوئیدها و آنتوسیانین ها هستند که رنگ های نارنجی، قرمز و سبز پرتقال، نارنگی و هویج، گوجه فرنگی، سیب و سبزیجات نمونه هایی هستند که همه می شناسیم.

نمونه های دیگر:

- بروکلی، که ممکن است از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری کند.

- اسفناج و کلم برگ که هر دو سرشار از کلسیم هستند و امکان دارد از بیماری هایی که احتمال بروز آنها با افزایش سن بیشتر می گردد، پیشگیری کنند. بیماری تحلیل رفتگی ماکولای چشم یکی از این بیماری هاست که از عوامل نابینایی در سالمندان است.

- گوجه فرنگی لیکوپن فراوانی در خود دارد که ثابت شده در پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم و پروستات موثر است.

- کاهو، کدو، سیب زمینی هندی و سیب زمینی شیرین که می توانند از پوست در برابر سلول های سرطانی محافظت کنند.

- توت ها، آلو برقانی و بادمجان که به کبد یاری می کنند تا کلسترول را بازیافت و حذف کند، خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی پایین آید و توانایی های شناختی فرد افزایش پیدا کند.

منبع: جهانی تغذیه شماره 106

منبع: راسخون
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1756

به "خوب غذا بخورید، سال ها زندگی کنید..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوب غذا بخورید، سال ها زندگی کنید..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید