دندان عقل را بکشیم یا نکشیم؟

به گزارش بازیکده، من دندان عقلم را نکشیده ام؛ حالا دندان های جلویی ام نامرتب می گردد؟ و یا من ارتودنسی نموده ام؛ حالا باید دندان های عقلم را بکشم تا نظم دندان هایم به هم نریزد؟ اینها دو مورد از پرسش هایی است که خیلی ها درباره دندان عقل می پرسند. حالا واقعا باید هر دندان عقلی را کشید؟

دندان عقل را بکشیم یا نکشیم؟

دندان عقل را بکشیم یا نکشیم؟

نویسنده:

تبادل نظر با دکتر فریبرز امینی، متخصص ارتودنسی

من دندان عقلم را نکشیده ام؛ حالا دندان های جلویی ام نامرتب می گردد؟ و یا من ارتودنسی نموده ام؛ حالا باید دندان های عقلم را بکشم تا نظم دندان هایم به هم نریزد؟ اینها دو مورد از پرسش هایی است که خیلی ها درباره دندان عقل می پرسند. حالا واقعا باید هر دندان عقلی را کشید؟

دکتر فریبرز امینی، متخصص ارتودنسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به این سوال ها پاسخ می دهند.

آقای دکتر! چرا وقتی می رویم ارتودنسی، دندان پزشکان معمولا یکی دو تا از دندان هایمان را می کشند؟

خب، برای ردیف کردن دندان ها در صورتی که احتیاج به کشیدن دندان ها باشد، باید دندان های قسمت میانی فک (آسیاهای کوچک) و در بعضی از موارد نادر، دندان های جلویی در فک پایین را کشید تا بی نظمی دندان ها برطرف گردد.

اگر دندان عقل کشیده گردد، چطور؟ آیا به هم ریختگی دندان ها تصحیح می گردد؟

ما دندان عقل را در سنین 12 تا 15 سالگی در حفره دهان مشاهده می کنیم. اگر در فردی شما دندان عقل را بعد از 15 یا 16 سالگی نبینید، به این معناست که دندان عقل به طور مادرزادی موجود نیست. در صورتی که ما بی نظمی دندان ها را بین سنین 7 تا 14 سالگی می بینیم؛ یعنی اینکه بی نظمی دندان ها قبل از رویش دندان عقل در داخل دهان قابل رویت است و در مجموع، کشیدن دندان عقل (چه قبل از رویش، چه بعد از رویش)کمکی به پیشگیری و درمان بی نظمی دندان ها نمی نماید.

باید دندان عقل را نگه داشت؟

اگر بیمار هیچ مسئله ای با دندان عقل نداشته باشد، قطعا باید آن را حفظ کرد. اصلا گاهی کشیدن دندان عقل نه تنها مسئله ای را حل نمی نماید، بلکه مشکل ساز می گردد؛ مثلا صدمه زدن به عصب فک پایین در هنگام کشیدن دندان عقل و حتی شکستن فک پایین گزارش شده است!

یعنی اگر بیمار هیچ مسئله ای نداشته باشد، دندان عقلش را نمی کشید؟

ببینید؛ بعضی مواقع دندان عقل به مقدار کافی جا برای رویش ندارد. نحوه قرارگیری آن با دندان جلویی ممکن است باعث تجمع موادغذایی و پوسیدگی خودش و دندان مجاور گردد. دسترسی به این نواحی برای حفظ بهداشت دهان کار بسیار مسئله ای است یا باز به علت نبودن فضای کافی برای رویش بافت نرم روی آن در هنگام جویدن غذا مکررا جویده می گردد. اگرچه این بافت به وسیله یک جراح یا متخصص لثه در بیشتر موارد برداشته می گردد یا ممکن است دندان عقل باعث به وجود آمدن کیست در آن ناحیه گردد و یا حتی در مواردی بسیار نادر به وجود آمدن بافت سرطانی هم گزارش شده. بیماری های لثه دندان مجاور هم گزارش شده است.

رویش نا بجای دندان عقل باعث به هم ریختگی و بی نظمی دندان ها نمی گردد؟

نه! قبلا این عقیده وجود داشت. هنوز هم خیلی از همکاران توصیه می کنند دندان های عقل را برای جلوگیری از به هم ریختگی دندان های جلو که معمولا در بین سنین 18 تا 20 سال دیده می گردد بکشید اما اصلا این تفکر، صحیح نیست. خیلی از اوقات بیماران در محدوده سنی 20 سال مراجعه می کنند و می گویند ما مشکل بی نظمی و به هم ریختگی دندان ها را تا دو سال قبل نداشتیم و این بی نظمی از دو سال قبل و زمان رویش دندان عقل به وجود آمد. ولی تحقیقات نشان داده که جز موارد بسیار نادر، هیچ ارتباطی بین رویش دندان عقلی که رویش یافته و دندان عقلی که به علت کمبود فضا رویش پیدا ننموده یا نهفته است با به هم ریختگی دندان های جلوی فک پایین وجود ندارد.

پس علت به وجود آمدن این به هم ریختگی دندان ها در این سن چیست؟

واقعیت این است که علتش هنوز به طور کامل تعیین نیست و اگرچه بعضی عوامل محیطی و ارثی گزارش شده اما تفکری که امروزه در خصوص به هم ریختگی دندان ها در قسمت جلوی فک پایین در این سنین (18 تا 20 سال یا بالاتر) مقبول تر است، این است که رشد فک بالای ما در سنین پایین تر (حدود 15 تا 16 سال) تقریبا متوقف می گردد ولی رشد فک پایین تا سنین بالاتری ادامه پیدا می نماید. این رشد باعث می گردد که در بعضی از موارد افراد دندان های فک پایین را به طرف لب پایین فشار دهند و احتمالا این فشار لب پایین است که باعث می گردد دندان های جلو به سمت عقب حرکت کنند و باعث به هم ریختگی آنها شوند، تا جایی که بعضی محققان بر این باورند که این حرکت رو به عقب دندان ها باعث نهفته شدن دندان عقل می گردد!

آیا بعد از درمان های ارتودنسی باید دندان عقل را بکشیم؟

این به نظر متخصص ارتودنسی که شما تحت درمان او هستید بستگی دارد ولی اینکه این دندان ها را جهت جلوگیری از به هم ریختن دندان ها پس از درمان های ارتودنسی بکشیم اصلا تفکر صحیحی نیست.

3 علت نگه داشتن دندان عقل

1) هرچه تعداد دندان ها بیشتر باشد، در جویدن غذا راحت تریم.

2) امروزه به دلایل توجه بیشتر مردم به بهداشت دهان، دندان های طبیعی را تا سنین بالاتری نسبت به سابق حفظ می کنند ولی علی رغم این توجه به کرات رخ داده که دندان های جلوی دندان عقل (دومین و خصوصا اولین دندان آسیای عظیم) دچار پوسیدگی شدید می شوند. در این شرایط، متخصصان ارتودنسی می توانند دندان عقل را به جلو حرکت داده و جایگزین دندان از دست رفته کنند. بنابراین بیمار احتیاج به گذاشتن ایمپلنت یا دندان مصنوعی دیگری ندارد.

3) در سنین بالاتر اگر فردی دندان هایش را از دست بدهد، می تواند از این دندان به اسم پایه ای جهت نگهداری دندان های مصنوعی استفاده نماید.

منبع:http://salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1736

به "دندان عقل را بکشیم یا نکشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان عقل را بکشیم یا نکشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید