ساختمان های بتنی مقاوم تر از سازه های فلزی در برابر زلزله ، نمونه برداری از پتروشیمی ها برای تخمین خوردگی

به گزارش بازیکده، احمدوند رئیس مرکز تحقیقات بتن گفت: در حال نمونه برداری از سازه های بتنی در ساختمان های پتروشیمی در عسلویه هستیم چرا که فلزات درون بتن این سازه ها خورده شده است.

ساختمان های بتنی مقاوم تر از سازه های فلزی در برابر زلزله ، نمونه برداری از پتروشیمی ها برای تخمین خوردگی

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، مصطفی احمدوند با اشاره به اینکه باید استاندارد ملی اجباری بتن آماده به خوبی اجرا و نظارت خوبی در فراوری بتن در مبدا و در کارخانه ها گردد، گفت: از 20 سال پیش در جهت تهیه و تدوین استانداردها چک لیست های کنترل کیفیت فرایند فراوری و حمل و تحویل بتن آماده به کارگاه های ساختمانی، شهری و در نهایت تدوین استاندارد ملی واجباری 6040 (بتن آماده- ویژگی ها) در مورد فرایند فراوری بتن آماده شامل مصالح ساختمانی و سایر فرآورده های بتنی در سال 95 تهیه شده است.

وی ادامه داد: به دلیل عدم وجود زیرساخت ها و ظرفیت های لازم هنوز متولی نظارت و بازرسی بر فرایند سیستم فراوری واحدهای فراوری تعیین نیست که از سوی فراوری نمایندگان و سازندگان به درستی رعایت می گردد یا خیر؛ که ممکن است به دلیل احتیاج خریدار و قیمت مناسب منجر به کیفیت پاین ساخت وسازها در کشور گردد.

* نظارت بر بتن آماده باید تا مرحله مصرف ادامه داشته باشد

رئیس مرکز تحقیقات بتن گفت: باید با تامین زیرساخت های مورد احتیاج در جهت بازرسی و نظارت از فرایند فراوری واحدهای فراوریی شاهد ارتقا کیفی ساخت و سازهای کیفی بتونی بادوام در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی در کشور باشیم.

احمدوند با اشاره به اینکه حضور بازرسین سازمان ملی استاندارد و بازرسان مقیم در واحدهای فراوری بتون آماده برای نظارت بر فرایند فراوری به صورت ادواری ضرورت دارد، گفت: بازرسان باید همیشه فرایند فراوری بتون را منطبق بر استاندارد ملی اجباری 6040 مورد ارزیابی قرار داده و نسبت به ارسال گزارشات خود در این خصوص به سازمان ملی استاندارد اقدام نمایند. ضرورت دارد این نظارت تا تحویل بتن به کارگاه های ساختمانی تا مرحله نهایی مصرف ادامه داشته باشد.

* ضرورت به کارگیری تکنیسین های آموزش دیده

وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر بعضی از سازندگان واحدهای مسکونی و تجاری در کشور بتن مورد احتیاج پروژه های خود را راسا فراوری می نمایند، گفت: در طول 20 سال گذشته با حضور در پروژه های مختلف در کنار پیمانکاران ساختمانی مهندسین مشاور فقدان تکنسین های آموزش دیده و با صلاحیت در حوزه ساخت و ساز کشور کاملا مشهود بوده است.

دبیر انجن علمی بین المللی بتن (ACI) ادامه داد: این در حالی است که ارتقاء کیفی ساخت و سازهای بتونی بادوام مقاوم در برابر زلزله، آتش سوزی و انفجارها تنها در گرو به کارگیری اجباری تکنسین های صلاحیت دار آموزش دیده پایبند به ارزش های اخلاقی میسر است.

* ساختمان های بتنی ارزان تر و مقاوم تر از سازه های فلزی

احمدوند در پاسخ به این سوال که چه مزیت هایی در استفاده از بتن برای ساخت و ساز نسبت به ساختمان های فلزی وجود دارد، گفت: اول اینکه باید اذعان گردد که اجرای واحدهای مسکونی بتنی ارزان تر و مقاوم تر از واحدهای فلزی خواهد بود اما باید گفت که پیشتر فراوری مسکن فلزی با سازه های فلزی مرسوم بوده اما این روزها سازندگان به دلیل همانا ارزان تر بودن و مقاوم بودن سازه های بتونی به سمت فراوری مسکن بتونی رفته اند.

وی با اشاره به اینکه تهران بر روی گسل احداث شده ، گفت: این موضوع می تواند سازندگان را بیشتر به استفاده از سازه های بتنی سوق دهد چرا که در اثر زلزله خسارت اقتصادی و جانی کمتری در پروژه های بتنی شاهد خواهیم بود.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با بیان اینکه رویه های بتنی مورد استفاده وزارت راه و شهرسازی در پروژه های راهسازی مناسب پارکینگ ها و باراندازها است، گفت: بهتر است که بگویم استانداردهای بتون در آزاد راه تهران شمال رعایت نشده است.

* رویه های بتنی جاده ها ارزان تر از آسفالت

احمدوند ادامه داد: عمر مفید آسفالت 5 سال است و رویه های بتونی حداقل 30 سال بنابراین هزینه های رویه های بتونی در ایران ارزانتر از رویه های آسفالت است و حدود 45 درصد ارزانتر بوده و می تواند مصرف بنزین را کاهش دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه شهرها در حال خلاق شدن هستند و باید به سمت هوشمندسازی این شهرها حرکت کنیم گفت: آب و هوا در کشور و به خصوص در تهران به گونه ای است که بهتر است در ساخت و سازها و پروژه ها از بتون استفاده گردد.

دبیر انجن علمی بین المللی بتون (ACI) ادامه داد: این روزها در حال نمونه برداری از ساختمان های پتروشیمی در عسلویه هستیم چرا که فلزات درون بتن این ساختمان ها خورده شده است چرا که در آنجا رطوبت هوا بسیار بالاست و رطوبت از سطح بتون نفوذ نموده و فلزات را می خورد.

* 26 درصد از ساختمان ها فلزی و 18 درصد بتنی هستند

احمدوند در پاسخ به این سؤال که چند درصد ساخت و سازها در کشور فلزی و بتن هستند، گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن 1390 از سوی مرکز آمار ایران سهم واحدهای مسکونی دارای اسکلت فلزی 25.9 درصد، بتن آرمه18.2 درصد، و سایر 55 درصد بوده است. بر اساس این آمار 31.7 درصد واحدهای مسکن شهری دارای اسکلت فلزی و 20.7 درصد آنها نیز بتن آرمه بودند.

به گفته وی بیست و دومین همایش سالانه انجمن علمی بین المللی بتن ACIشاخه ایران کنفرانس ملی سالانه بتن و زلزله 4 و5 دی ماه در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 526

به "ساختمان های بتنی مقاوم تر از سازه های فلزی در برابر زلزله ، نمونه برداری از پتروشیمی ها برای تخمین خوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختمان های بتنی مقاوم تر از سازه های فلزی در برابر زلزله ، نمونه برداری از پتروشیمی ها برای تخمین خوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید