طرح نوسازی بافت پیرامون حرم های مطهر به نهضت ملی فراوری مسکن پیوند زده می گردد

به گزارش بازیکده، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، طرح نوسازی بافت پیرامون حرم های مطهر به نهضت ملی فراوری مسکن پیوند زده می گردد.

طرح نوسازی بافت پیرامون حرم های مطهر به نهضت ملی فراوری مسکن پیوند زده می گردد

محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه اعضای هیئت مدیره صندوق سرمایه گذاری طرح حرم های مطهر با حضور داوود دانش جعفری، رئیس هیئت مدیره صندوق با یادآوری اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران راهبری ساماندهی و بهسازی بافت های فرسوده و نیز ساماندهی منطقه ها حاشیه نشین را برعهده دارد که دو وظیفه بزرگ محسوب می گردد، گفت: اجرای پروژه های این شرکت احتیاج به منابع بسکمک دارد، در این شرایط صرفاً با هم افزایی و افزایش همکاری و تعامل با سایر دستگاه ها، اهداف مورد انتظار بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی قابل تحقق است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اضافه نمود: رویکرد ما این است که صندوق سرمایه گذاری طرح حرم های مطهر بیش از گذشته فعال گردد، در این راستا اجرای طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار که شامل 2020 محله می گردد با همکاری دیگر سازمان ها و نهادهای مسئول در دستور کار نهاده شده و در تهران به شکل پایلوت در محله هرندی کار شروع شده است. بعلاوه این طرح در محلات تختی، سیروس، امامزاده یحیی و پامنار منطقه 12، محلات شیوا و جوادیه منطقه 16، اسدی و صفا منطقه 13 و محلات شوش، اتابک و مظاهری منطقه 15 در دست اجراست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه معیشت، بهداشت و اشتغال و نوسازی مسکن و تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی چهار محور اساسی در طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات کم برخودار بشمار می رود، توضیح داد: در بحث کالبدی نیز ساخت 300 هزار واحد مسکونی را که در قالب نهضت ملی فراوری مسکن برعهده شرکت گذاشته شده است، شروع نموده ایم. بعلاوه در نظر داریم تا طرح توسعه 4 حرم مطهر را به طرح نهضت ملی فراوری مسکن پیوند زده تا کیفیت زندگی ساکنان این محدوده را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه 15 درصد از طرح نهضت ملی فراوری مسکن در بافت های فرسوده و منطقه ها حاشیه نشین انجام خواهد گرفت، گفت: البته ظرفیت این محدوده ها بیشتر از این اندازه است. ما در پی این هستیم تا کار نوسازی 400 هزار واحد مسکونی را با کمک سازندگان انبوه و خرد انجام دهیم و برای این کار برنامه داریم.

پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک

دانش جعفری، رئیس هیأت مدیره صندوق سرمایه گذاری طرح حرم های مطهر با اشاره به اهداف تشکیل صندوق گفت: هدف از تشکیل صندوق این است تا به بازسازی بافت های فرسوده اطراف حرم کمک کند. اولین ویژگی صندوق این است که ساختار غیر دولتی دارد، در واقع صندوق سرمایه گذاری و شرکت بازآفرینی شهری ایران به نوعی مکمل هم هستند با این تفاوت که شرکت بازآفرینی شهری ایران مسئولیت برنامه ریزی در سطح کلان کشور را بر عهده دارد و می تواند برای صندوق نقش تعریف کند. این صندوق فقط در 4 استان که حرم های مطهر در آن واقع شده اند می تواند به شرکت کمک کند.

وی ادامه داد: بافت های اطراف حرم برای ما از حیث ملی و اسلامی اهمیت دارد و نباید در اطراف حرم های مطهر شرایط ناهمگون باشد، دستگاه های مختلف می توانند در این امر ما را کمک نمایند برای مثال وزارت راه و شهرسازی می تواند زمین های لازم را در اختیار ما قرار دهد.

دانش جعفری پیشنهاد داد: کارگروه مشترکی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و صندوق سرمایه گذاری طرح حرم های مطهر با هدف پر رنگ تر کردن نقش صندوق در بازسازی بافت های فرسوده اطراف حرم تشکیل گردد و اضافه نمود: ما نیز هر کاری از دست مان بر می آید در این زمینه انجام خواهیم داد.

افزایش تسهیلات بافت های پیرامون حرم های مطهر به 300 میلیون تومان

میلاد امینی، مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری طرح حرم های مطهر نیز با بیان اینکه در اطراف حرم امام رضا (ع) زمین های دولتی وجود دارد، گفت: در مشهد کار شناسایی زمین جهت اجرای نهضت ملی مسکن را شروع نموده ایم و در 13 سایت، ساخت 750 تا هزار واحد مسکونی با موضوع صندوق در دستور کار نهاده شده است.

وی اضافه نمود: در شهرهای دیگر مانند قم نیز تسهیلات ساخت زمین 470 هکتاری اطراف حرم حضرت معصومه (س) را به 140 میلیون تومان افزایش داده ایم، چندی پیش نیز تفاهمنامه ای بین صندوق و بانک عامل بخش مسکن منعقد شد که براساس آن تسهیلاتی که به بافت های پیرامون حرم های مطهر ارائه می گردد به 300 میلیون تومان افزایش یافت.

امینی با اشاره به این که طی دو سال گذشته تمام طرح های اطراف حرم فریز شده بود، توضیح داد: در 1200 هکتار بافت پیرامون حرم حدود 6 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی زندگی می نمایند، چگونگی رسیدگی به شرایط این خانواده ها نیز مورد پیگیری نهاده شد که نتیجه آن انعقاد تفاهمنامه ای با یک بانک قرض الحسنه شد. در قالب این تفاهمنامه برای هر نفر بدون ارائه سند و ارائه پروانه ساختمانی و صرفاً به وسیله معرفی صندوق تسهیلات 270 میلیون تومانی با کارمزد 2 درصد برای ساخت مسکن ارائه می گردد.

افزایش تعامل با وزارت میراث فرهنگی

احمدرضا دستغیب، عضو هیئت مدیره صندوق گفت: در کشور کارهای بزرگ به صورت طرح های جامع خیلی خوب پیش نمی رود مخصوصاً زمانی که منابعی ندارد، تجربه نشان داده که صندوق های اینچنینی و طرح های کوچک بهتر به نتیجه می رسد و این صندوق پتانسیلی برای شرکت خواهد بود و باید از ظرفیت های آن استفاده گردد.

وی در مورد توسعه راه های دسترسی و افزایش کیفیت زندگی شهفرایندان نیز گفت: کیفیت زندگی مردم در محیط های پیرامون حرم بالا نیست و این یک معضل اساسی بشمار می رود. به نظرم باید این مسائل را در زیرساخت حل کرد و بخش های دیگر به وسیله صندوق حل خواهد شد. مشکل دیگر این است که در بعضی موارد این محدوده ها به وسیله میراث فرهنگی فریز شده اند که باید این مشکل را نیز در تعامل با وزارت میراث فرهنگی بر طرف کنیم.

آخرین جزئیات از شرایط کنونی بافتهای پیرامونی 4 حرم مطهر

گفتنی است اکنون بیش از 800 هکتار بافت فرسوده پیرامون حرم های مطهر حضرت رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت احمد بن موسی (ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) وجود دارد و در نتیجه برای ساماندهی محیط های پیرامون این حرم های مطهر صندوق سرمایه گذاری طرح حرم های مطهر تشکیل و اساسنامه آن در سال 1387 به تصویب هیئت وزیران رسید.

فقدان نهاد تخصصی تأمین و تجهیز منابع اقتصادی برای پشتیبانی اقتصادی و اعتباری از فرایند بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده پیرامون حرم های مطهر و نیز فرایند بسیار کند پیشرفت امر بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده پیرامون حرم های مطهر از دیگر دلایل تشکیل این صندوق بشمار می رود.

از جمله راهبردهای عملیاتی این صندوق میتوان به استفاده از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های بازار پول و بازار سرمایه برای تجهیز منابع خرد مردمی، کوشش برای دستیابی به منابع پایدار و پیگیری اخذ اعتبارات از محل عایدی عمومی و سایر منابع در اختیار دولت برای حمایت از بهسازی و نوسازی شهری، طراحی ساز و کارهای لازم و عملیاتی کردن آنها برای حمایت و جلب مشارکت مالکان، ساکنان، سازندگان، انبوه سازان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی در پروژه های مصوب و تأمین و برقراری وجوه اداره شده برای اعطای تسهیلات و یارانه ها به منظور حمایت و تشویق هرگونه سرمایه گذاری اشاره نمود.

منبع: همگردی
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1897

به "طرح نوسازی بافت پیرامون حرم های مطهر به نهضت ملی فراوری مسکن پیوند زده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح نوسازی بافت پیرامون حرم های مطهر به نهضت ملی فراوری مسکن پیوند زده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید