طرز تهیه خورش آلو شوشتری به روش مجلسی

به گزارش بازیکده، خورش آلو شوشتری از غذاهای فوق العاده خوشمزه و محلی شوشتر است که در شهرهای مختلف با روش های متفاوتی درست می گردد و طعم و مزه ملس و شیرینی دارد.

طرز تهیه خورش آلو شوشتری به روش مجلسی

مواد لازم برای 4 نفر

گوشت گوسفندی 300 گرم

پیاز متوسط2 عدد

شیره تمبر هندی غلیظ½ لیوان بزرگ

شکر½ لیوان بزرگ

زعفران دم نموده¼ لیوان بزرگ

خلال بادام⅓ لیوان بزرگ

گلاب1 لیوان بزرگ

زردچوبه1 قاشق مربا خوری

دارچین1 قاشق مربا خوری سرپر

آلو خورشتی شیرین15 الی 20 عدد

روغن مایع به اندازه لازم

آب3 الی 4 لیوان بزرگ

طرز تهیه خورش آلو شوشتری

مرحله اول

برای تهیه خورش آلو شوشتری ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و در یک قابلمه مقداری روغن مایع بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید، وقتی داغ شد، پیازها را بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.

مرحله دوم

بعد گوشت را مکعبی خرد کنید و اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ گوشت ها عوض گردد و همه قسمت های گوشت سرخ گردد، سپس زردچوبه و دارچین را بریزید و تفت دهید.

مرحله سوم

سپس یک بسته تمبر هندی را به چهار قسمت تقسیم کنید و یک قسمت آن را با نصف لیوان بزرگ آب گرم ترکیب کنید و خوب به هم بزنید تا کاملا در آب حل و رقیق گردد.

نکته: تمبر هندی رقیق شده را از توری رد کنید تا شیره آن کاملا صاف و یکدست گردد.

مرحله چهارم

بعد از این که عطر ادویه ها آزاد شد، شیره تمبر هندی را اضافه کنید و تقریبا 2 دقیقه تفت دهید، سپس آب را اضافه کنید، حرارت را زیاد کنید و اجازه دهید تا آغاز به جوشیدن کند .

مرحله پنجم

وقتی مایع مخلوط چندجوش زد، درب قابلمه را ببندید و حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت همه مواد با هم بپزند تا گوشت ها از خامی درآیند و نیم پز شوند.

مرحله ششم

سپس آلوها را که از دو ساعت قبل در آب خیسانده اید اضافه کنید و هم بزنید، بعد از آن مخلوط خلال و گلاب را که از شب قبل آماده نموده اید را هم اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله هفتم

بعد از آن درب قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید و یک ساعت دیگر اجازه دهید تا ریز ریز با هم بجوشند و گوشت، آلو و خلال ها کاملا پخته شوند و خورشت جا بیفتد.

مرحله هشتم

وقتی که خورشت روغن انداخت و پخته شد شکر را اضافه کنید و بعد مقداری زعفران را به دلخواه با مقداری آب گرم مخلوط کنید و بگذارید دم بکشد، بعد زعفران دم نموده را به خورشت اضافه کنید.

مرحله نهم

سپس همه مواد را با هم مخلوط کنید و درب ظرف را ببندید و 20 دقیقه دیگر اجازه دهید تا با هم ریز بجوشند و شکر کاملا در خورشت حل گردد و رنگ و عطر زعفران با مواد ترکیب گردد.

خورش آلوچه یکی از انواع خورش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که با رسپی های بسیار…

مرحله دهم

وقتی که خورشت آلو شوشتری کاملا جا افتاد از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسب بکشید و همراه با چلو زعفرانی، سالاد، ترشی، سبزی خوردن و انواع دورچین سرو کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1402 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2185

به "طرز تهیه خورش آلو شوشتری به روش مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش آلو شوشتری به روش مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید