عوارض جانبی همراه با لیزینوپریل

به گزارش بازیکده، کسب اطلاع از عوارض جانبی لیزینوپریل (lisinopril) پیش از تکیه بر این داروی خوراکی مهار کننده ACE برای هر شخص بیماری لازم است. بعضی از این عوارض جانبی، سرفه، لرز، درد

عوارض جانبی همراه با لیزینوپریل

برگرفته از سایت بازل

مترجم: رزیتا ملکی زاده

کسب اطلاع از عوارض جانبی لیزینوپریل (lisinopril) پیش از تکیه بر این داروی خوراکی مهار نماینده ACE برای هر شخص بیماری لازم است. برخی از این عوارض جانبی، سرفه، لرز، درد مفاصل، دل درد، مسائل گوارشی و هیپرکالمی یا افزایش پتاسیم خون را شامل می گردد. لیزینوپرویل دارای پتانسیل ایجاد مسائل غیر قابل برگشت و تهدید نماینده حیات در جنین در حال رشد است. در نتیجه برای مادران باردار و یا کسانی که قصد بارداری دارند توصیه می گردد از این دارو استفاده ننمایند. لیزینوپریل یک داروی خوراکی است که جهت درمان بیماریهای مرتبط با قلب مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی و حملات قلبی تجویز می گردد. در بیماران دیابتی، این دارو جهت کاهش خطر بروز مسائل کلیوی و چشم توصیه می گردد. این دارو که بر مبنای مهار نماینده ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین) قرار داده شده است یک فرآمده پپتیدی است که در دهه 1990 جهت استفاده در مداخله درمانی منتشر شد. در داروخانه تحت نام های تجاری تنزوپریل، پرینیویل و زستریل به فروش می رسد. طی مطالعات انجام شده بر روی نمونه های ادرار بیمارانی که تحت تجویز این داروها هستند، تعیین شد که جذب لیزینوپریل در این بیماران بسیار پایین است. تعیین شده است که میانگین جذب آن در حدود 25 درصد است. با توجه به حساسیت دارویی و رویکرد تجویز آن، مقدار مصرف لیزینوپریل از بیماری به بیمار دیگر تفاوت می نماید. با این وجود، اثر بخشی آن در درمان هنوز مورد بحث و اختلاف نظر است. و این امر عمدتاً به دلیل عوارض جانبی احتمالی که در تمام انواع داروهای مبتنی بر مهار نماینده ACE وجود دارد، است.

عوارض جانبی

داروهای خوراکی لیزینوپریل در دوزهای 5 میلی گرم، 10 میلی گرم و 20 میلی گرم موجود است. برای بیماران بسیار حساس، غلظت تجویز شده حدود 5ر2 میلی گرم در روز است در حالی که افرادی که پاسخی دریافت نمی نمایند، احتیاج به مقادیر بالاتر لیزینوپریل یعنی حدود 20 میلی گرم در روز دارند. نگرانی عمده ای که نبایستی در حین مصرف این دارو نادیده گرفته گردد، تداخل دارویی است. این دارو به هنگام مصرف با داروهای دیوریتیک برای فشار خون بالا و مکملهای پتاسیم، موجب حفظ و احتباس پتاسیم در کلیه ها شده منجر به بالا رفتن سطوح پتاسیم خون یا هیپرکالمی می گردد.

عوارض جانبی معمول

بیماران مبتلا به بیماری قلبی، معمولاً پس از مصرف لیزینوپریل دچار عوارض جانبی خفیف می شوند. این عوارض جانبی پس از عادت کردن بدن به دارو با گذشت زمان از بین می فرایند. چنین عوارض جانبی خفیفی، بثورات پوستی، سرفه، درد معده، لرز، درد عضلانی، مسائل گوارشی و خستگی را شامل می گردد. بعلاوه ممکن است به درد مفاصل دچار شوند.

افزایش وزن

افزایش وزن یکی از عوارض جانبی معمول مشاهده شده پس از مصرف لیزینوپریل و داروهای مشابه فشار خون بالا برای مدت زمان طولانی در نظر گرفته می گردد. با این وجود، هیچ اطلاعات پزشکی که ارتباط آن را با افزایش وزن نشان دهد وجود ندارد. در مورد افزایش سرعت در افزایش وزن بدون دلیل ظاهری، این شرایط ممکن است به دلیل اختلال قلبی نهفته باشد.

بیشتر بخوانید: لیزینوپریل (LISINOPRIL)

آلرژی

برخی افراد پس از مصرف داروهای مبتنی بر مهار نماینده ACE پاسخ های ایمنی با حساسیت فوق العاده را از خود نشان می دهند. در اصطلاح پزشکی به آن آنژیواِدم گویند و علائم آن، مسائل تنفسی، ادم زیر جلدی و تورم برخی نواحی بدن از جمله صورت، گلو، دستان، پاها و مچ پا را شامل می گردد. در چنین شرایطی، فرد بایستی مصرف این دارو را متوقف ساخته و بلافاصله با فوریتهای پزشکی تماس بگیرد.

افسردی

نوسانات خلقی و تغییر رفتار اغلب با ترکیبات لیزینوپریل به ویژه در میان افراد مسن همراه است. با این حال، تنها یک درصد از افراد پس از مصرف این دارو از افسردگی و اضطراب شکایت دارند. در نتیجه، به نظر می رسد که افسردگی عارضه جانبی نادری از این دارو باشد.

ریزش مو

ریزش مو ناشی از مصرف این دارو به ندرت اتفاق افتاده و در کمتر از یک درصد از بیمارانی که از این داروی خوراکی مصرف می نمایند رخ می دهد. احتیاجی به گفتن نسیت که کم پشت شدن مو یا ریزش مو شرایطی عادی است که می تواند به دلیل رژیم غذایی ضعیف، شوره سر و سایر علل ایجاد گردد. دقیق تر آنکه هیچ گزارش علمی مبنی بر آنکه لیزینوپریل دلیل اصلی ریزش مو است یا خیر وجود ندارد.

چنانچه بخواهیم از عوارض جانبی این دارو بیشتر صحبت کنیم، بایستی بگوییم که لیزینوپرویل دارای پتانسیل ایجاد مسائل غیر قابل برگشت و تهدید نماینده حیات در جنین در حال رشد است. در نتیجه برای مادران باردار و یا کسانی که قصد بارداری دارند توصیه می گردد از این دارو استفاده ننمایند. عوارض جانبی شدید لیزینوپریل به ندرت اتفاق افتاده بطوریکه برخی از آنها افت فشار خون، یرقان، غش و نارسایی کبدی را شامل می گردد. چنانچه شک کردید که عوارضی ناشی از مصرف این دارو در شما اتفاق افتاده است، درنگ نکرده و به پزشک مراجعه کنید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1791

به "عوارض جانبی همراه با لیزینوپریل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی همراه با لیزینوپریل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید