قطر در راه نمایشگاه کتاب تهران، کتاب تهمینه میلانی حاشیه ساز شد

به گزارش بازیکده، خبرنگاران ـ گروه فرهنگ: مرور خبرهای کتاب این هفته را با توجه به این نکته شروع می کنیم که حجم بیشتر این خبرها، مربوط به رویدادهای شهرستانی و اتفاقاتی خبری است که قرار است در آینده نزدیک در استان های مختلف کشور انجام شوند. به این ترتیب، ابتدا به آنالیز اخبار بین المللی و مربوط به فعالیت های برون مرزی کشورمان در زمینه کتاب می پردازیم.

قطر در راه نمایشگاه کتاب تهران، کتاب تهمینه میلانی حاشیه ساز شد

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

قطعی شدن حضور قطر در نمایشگاه کتاب تهران

همزمان با سومین روز نمایشگاه کتاب دوحه قطر، حمد بن عبدالعزیز الکواری وزیر فرهنگ، هنر و میراث قطر به همراه عبدالله الانصاری، رئیس نمایشگاه کتاب دوحه، در غرفه مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران که به نمایندگی از نشر کشورمان در این نمایشگاه شرکت نموده است، حضور یافتند و در ملاقات با امیر سعود شهرام نیا مدیرعامل این موسسه، از حضور پررنگ قطر در نمایشگاه کتاب تهران اطلاع دادند.

این خبر ابتدای این هفته و روز یکشنبه 21 دی منتشر شد.

توضیحات ناشر کتاب تهمینه میلانی در مورد احضارش به دادگاه

اما تهمینه میلانی کارگردان سینما به تازگی در مصاحبهیی رسانه ای اعلام داشته بود که به دلیل انتشار فیلم نامه ای از خود با عنوان شهرزاد زن هزار و یک شب در قالب کتابی از سوی انتشارات کتاب سرا به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده و علت این اظهار نیز به گفته وی لیغ علیه نظام در متن این فیلم نامه اعلام شده است.

مدیر نشر کتابسرا می گوید کتابی که به استناد آن تهمینه میلانی به دادگاه احضار شده است به صورت کامل با مجوز اداره کتاب وزارت ارشاد منتشر شده است.

وی در این باره گفت: من به عنوان ناشر کتاب اطلاعی در مورد این رویداد نداشتم و تنها از سوی نویسنده از این موضوع آگاه شدم. با این حال این اتفاق موجی است که چند وقتی است در میان ناشران افتاده و تا جایی که خبر دارم در این مدت چهار تا پنج ناشر به دلیل کتاب هایی که با مجوز ارشاد هم منتشر نموده اند به دلیل شکایت های مشابه به دادگاه فراخوانده شده اند.

دعوت ایران به نمایشگاه کتاب کودک تونس

رئیس نمایشگاه کتاب کودک تونس با حضور در غرفه موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب قطر، رسماً از ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب کودک تونس دعوت کرد.

این خبر هم، دیگر خبر حوزه بین المللی کتاب بود. به این ترتیب در دومین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه قطر خانم وفا المزغنی رئیس نمایشگاه کتاب کودک تونس با حضور در غرفه مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و مذاکره با امیرمسعود شهرام نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران درباره برنامه های مشترک فرهنگی بین دو کشور از جمله تبادل اطلاعات، برگزاری نمایشگاه و کارگاه آموزشی، برگزاری تورهای فرهنگی میان نویسندگان دو کشور و نیز حضور ناشران تونسی در نمایشگاه های بین المللی کتاب تهران به مصاحبه و رایزنی پرداخت.

المزغنی همچنین رسماً از این موسسه که به نمایندگی از نشر جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه قطر شرکت نموده، برای حضور در نمایشگاه کتاب کودک تونس دعوت کرد.

عرضه سومین چاپ کتاب خاطرات وزیر ارشاد

کتاب خاطرات علی جنتی به چاپ سوم رسید. کتاب خاطرات وزیر ارشاد توسط سعید فخر زاده تدوین و از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

چاپ سوم این اثر با 292 صفحه، شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 7 هزار و 500 تومان روانه بازار نشر شده است.

خرید 237 عنوان کتاب جدید از ناشران

هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ابتدایی این هفته یعنی شنبه 20 دی مصوبات جلسه پانصد و بیست و هفتم خود را منتشر کرد که طی آن با خرید 237 عنوان کتاب تازه از ناشران در شمارگان 49 هزار و 700 نسخه موافقت شده است.

بیشترین شمارگان کتب انتخاب شده در این فهرست 800 نسخه و مربوط به دو کتاب حیدرانه اثر قاسم صرافان و سادات ببخشند ... اثر احمد علوی هر دو از انتشارات فصل پنجم و هر دو با بهای 7500 تومان است. کمترین شمارگان کتاب های انتخاب شده در این فهرست هم 50 نسخه است.

خاتمه کار یازدهمین جشنواره کتاب های یاری آموزشی رشد

یازدهمین جشنواره کتاب های یاری آموزشی رشد هم روز سه شنبه 23 دی، با معرفی کتاب های برگزیده و کتاب های تقدیری به کار خود خاتمه داد.

یازدهمین جشنواره کتاب های یاری آموزشی رشد شب گذشته در حالی به کار خود خاتمه داد که محمد ناصری، دبیر جشنواره با اشاره به اینکه یک هزار و 537 عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شده، گفت: از این تعداد، 285 عنوان برای کسب مقام برگزیده و تقدیری با یکدیگر رقابت کردند. 422 ناشر سهیم بودند و 102 داور در 32 گروه کتاب ها را داوری کردند.

معرفی برندگان جایزه دکتر مجتبایی

برگزیده و تشویق شدگان جایزه دکتر مجتبایی سه شنبه شب در مرکز فرهنگی شهر کتاب معرفی شدند. این جایزه که به بهترین خاتمه نامه در حوزه های علوم انسانی شامل ادبیات و ادیان و عرفان اعطا می گردد، سال جاری یک برگزیده و 2 خاتمه نامه تشویقی داشت.

روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران همزمان معرفی می شوند

دبیر اجراییجشنواره روستاهای دوستدار کتاب و طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران ابتدای این هفته، از همزمانی مراسم خاتمهی این دو جشنواره فرهنگی اطلاع داد. مرضیه مرآت نیا در این باره گفت: دراین مراسم و در خاتمه برگزاری این دوره از جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، 5 روستای برگزیده و همچنین 5 روستای قابل تقدیر که بهترین برنامه ها و فعالیت ها را در مورد ترویج کتابخوانی داشته اند معرفی خواهند شد. معرفی نامزدهای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران و هم چنین شهر برگزیده بخش دیگری از این مراسم خواهد بود.

مهلت ارسال طرح ها و برنامه ها به نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب 15 آذر عنوان شده بود که در حال حاضر آثار در مرحله داوری قرار گرفته است. شرکت در طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران نیز تا 30 دی ماه تمدید شده است.

خرید یک میلیارد و 350 میلیون تومان کتاب از نمایشگاه بندرعباس

مدیرکل ارشاد هرمزگان این هفته گفت: مردم هرمزگان در 7 روز برگزاری دوازدهمین نمایشگاه کتاب و نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال، بیش از 13 میلیارد و 500 میلیون ریال به صورت فروش یارانه ای و آزاد خرید کردند.

علیرضا درویش نژاد در این باره گفت: در مدت برگزاری نمایشگاه نزدیک به 323 هزار و 800 نفر از سراسر استان از سطوح، اقشار و صنوف مختلف از این رویداد عظیم فرهنگی بازدید کردند.

برگزاری این نمایشگاه روز آدینه 19 دی به خاتمه رسید.

خاتمه کار نمایشگاه بین المللی کتاب حوزه دین

این خبر هم جزو اخبار استانی حوزه کتاب بود. چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب حوزه دین شامل کتب دینی کشورهای اسلامی که با حضور 44 ناشر خارجی و 150 ناشر داخلی در محل مجتمع ناشران استان قم در فضایی بالغ بر 11 هزار و 500 متر مربع از 11 لغایت 20 دی ماه برپا شده بود، روز شنبه 20 دی به کار خود خاتمه داد.

راه اندازی بانک اطلاعاتی باشگاه دوستداران کتاب در استان سمنان

علیرضا شاه حسینی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان سمنان صبح شنبه در نشستی با فعالان حوزه کتاب استان سمنان با اعلام راه اندازی بانک اطلاعاتی باشگاه دوستداران کتاب در استان سمنان اضافه نمود: با توجه به اینکه سنت وقف و امور خیریه از گذشته های دور مورد توجه مردم استان بوده است و در امور عام المنفعه مشارکت بسیاری داشته اند بهتراست روسای شهرستانها برای جذب و شناسایی خیرین و راهنمایی آنان به کتابخانه ها که خدمات عام المنفعه و عمومی دارند اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به راه اندازی بانک اطلاعاتی باشگاه دوستداران کتاب اطلاع داد و گفت: جمع کثیری از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی، نویسندگان و ... عضو این باشگاه هستند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان سمنان با اشاره به اینکه بیش از 52 هزار نفر، عضو کتابخانه های عمومی استان هستند که حدود هشت درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد گفت: به ازای هر نفر چهار متر مربع فضای کتابخانه ای در استان وجود دارد که به شاخص آن در سند چشم انداز 1404 رسیده ایم.

واریز سرانه 1400 کتابخانه در هفته آینده

سید ابوالفضل هاشمی مدیرکل کتابخانه های مساجد کشور، ظهر شنبه در نشستی خبری با بیان اینکه کتابخانه های دارای مجوز که شناسنامه دار شده اند، سال گذشته نیز سرانه خود را دریافت کردند و سال جاری نیز تا هفته آینده، سرانه می گیرند، گفت: مبلغ سرانه از 70 تا 300 هزار تومان بسته به درجه بندی کتابخانه ها از یک تا چهار، متغیر است.

وی از واریز سرانه کتابخانه های دارای مجوز مساجد کشور در هفته آینده اطلاع داد و گفت: هزار و 400 کتابخانه بر اساس درجه بندی، سرانه دریافت می نمایند.

اجرای طرح های پارک کتاب تاکسی کتابخانه در بهشهر

این هفته همچنین شهردار بهشهر از احداث پارک کتاب به مساحت هزار مترمربع در این شهر اطلاع داد. حمید آزموده شهردار بهشهر ضمن اعلام این خبر، در جلسه انجمن خیران کتابخانه ساز استان مازندران، با اشاره به اجرای طرح تاکسی کتابخانه از سوی شهرداری بهشهر، ابراز امیدواری کرد بهشهر با فعالیت ها و برنامه های خود در حوزه کتاب، به عنوان یک شهر فرهنگی سرآمد معرفی گردد.

خاتمه مسابقه کتاب خوانی من زنده ام با 70هزار شرکت نماینده

اولین دوره از مسابقات سراسری کتاب و زندگی که با موضوع کتاب من زنده ام برگزار گردیده بود، با شرکت 70هزارنفر، خاتمه یافت و به زودی برندگان معرفی و طی مراسمی جوایزشان، اهدا خواهد شد. این خبر هم مربوط به روز دوشنبه 22 دی است.

مجمع ناشران انقلاب اسلامی با همکاری نهادهای فرهنگی دیگر، اولین دوره از مسابقات سراسری کتاب خوانی کتاب و زندگی را از اول محرم سال جاری (چهارم آبان ماه) شروع کرد که خاتمه مهلت شرکت در این مسابقه تا 19دی مصادف با 17ربیع الاول (میلاد پربرکت پیامبر اسلام (صل الله علیه وآل وسلم)) بود. اولین دوره این مسابقات با موضوع کتاب من زنده ام خاطرات دوران اسارات خانم معصومه آباد برگزار گردید که طی آن 70هزارنفر در مسابقه شرکت کردند. تا به امروز بیش از 175چاپ از این کتاب با شمارگان 300هزار جلد، از سوی انتشارات بروج به بازار عرضه شد

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 823

به "قطر در راه نمایشگاه کتاب تهران، کتاب تهمینه میلانی حاشیه ساز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطر در راه نمایشگاه کتاب تهران، کتاب تهمینه میلانی حاشیه ساز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید