قیمت سوخت صنایع تدریجی افزایش پیدا کند نه به یکباره

به گزارش بازیکده، تهران (پانا) - با توجه به تأثیرات منفی افزایش یکباره قیمت سوخت صنایع و پتروشیمی ها بر بازار سرمایه و سوددهی این شرکت ها، پیشنهاد شده است این نرخ به تدریج و طی سه سال اصلاح شود.

قیمت سوخت صنایع تدریجی افزایش پیدا کند نه به یکباره

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی افزایش نرخ سوخت صنایع و پتروشیمی ها در لایحه بودجه 1401 پرداخته است.

لازم به ذکر است با هدف کاهش یارانه پنهان انرژی، افزایش درآمد دولت و تک نرخی شدن نرخ گاز طبیعی تحویلی به صنعت پتروشیمی، در لایحه بودجه سال 1401 مقرر شده است، منابع حاصل از اصلاح نرخ سوخت گاز پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و صنایع پایین دستی، مجتمع های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و غیره آنها معادل نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها، صنایع سیمان و سایر صنایع معادل 10 درصد نرخ خوراک پتروشیمی ها، به ارزش 944,068 میلیارد ریال به منابع تبصره 14 تحت ردیف 5 اضافه شده است.

براساس گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1400، حدود 77 میلیون مترمکعب در روز (حدود 28 میلیارد مترمکعب در سال) گاز طبیعی در صنعت پتروشیمی مصرف می شود. حدود 54 درصد از این اندازه معادل 42 میلیون مترمکعب در روز به عنوان سوخت و مابقی 35 میلیون مترمکعب در روز برای خوراک در صنعت پتروشیمی مصرف شده است. (نمودار زیر)

طبق محاسبات اجرا شده، درآمد حاصل از اصلاح نرخ سوخت گاز پتروشیمی ها (برابر با نرخ خوراک گاز)، حدود 299 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

در سرانجام نتیجه گیری می شود با توجه به تأثیر منفی این سیاست بر بازار سرمایه به سبب کاهش حاشیه سود به نسبت زیاد شرکت های پتروشیمی، زیان ده شدن برخی از پتروشیمی های خوراک مایع، به مخاطره افتادن شرایط مالی پتروشیمی های تازه به بهره برداری رسیده وکاهش انگیزه سرمایه گذاری تازه در صنایع پتروشیمی و پالایش نفت اعمال این سیاست توصیه نمی شود.

در مقابل با با هدف کاهش تبعات سیاست مدنظر و تک نرخی شدن سوخت و خوراک گاز طبیعی مصرفی پتروشیمی ها و با لحاظ تأمین مبلغ برآورد شده ذیل ردیف مذکور، پیشنهاد می شود نرخ سوخت گاز صنعت پتروشیمی و پالایشی نفت و نیز مجتمع های احیای فولاد به تدریج و طی سه سال به نرخ خوراک گاز پتروشیمی برسد.

بنابراین در سال 1401، این نرخ ها برابر 60 درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی خواهد بود و راجع به سایر صنایع نیز مطابق لایحه بودجه، سوخت گاز با نرخ معادل ده درصد نرخ خوراک گاز صنعت پتروشیمی است. بدین ترتیب مضاف بر کاهش کمتر حاشیه سود شرکتهای پالایشی و پتروشیمی نسبت به سناریو مطرح شده در لایحه بودجه نرخ سوخت گاز معادل نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها، مخاطرات عنوان شده قبلی نیز تا حد خوبی تقلیل یافته و به دلیل وجود قابلیت پیشبینی پذیری تغییرات اعمالی در نرخ سوخت صنایع در سالهای آینده، فرصت برای این صنایع جهت تطبیق با شرایط تازه وجود خواهد داشت.

متن مشروح گزارش را از اینجا می توانید دریافت کنید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1948

به "قیمت سوخت صنایع تدریجی افزایش پیدا کند نه به یکباره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت سوخت صنایع تدریجی افزایش پیدا کند نه به یکباره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید