ماش چیست و چه خواصی دارد؟

به گزارش بازیکده، ماش، از دسته خانواده حبوبات و گیاه بومی هند محسوب می گردد که قدمت آن به 4 هزار سال قبل می رسد. ماش گیاهی سبز رنگ است که پس از برداشت گندم یا جو کاشته می گردد و معمولا در کنار عدس ترکیبی جالب بوجو می آورد. این گیاه خواصی فراوان را به نام خود ثبت نموده است که قصد داریم به آنالیز این خواص بپردازیم، پس پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

ماش چیست و چه خواصی دارد؟
ماش یکی از حبوبات بومی خاورمیانه است که در سایر نقاط دنیا چندان شناخته شده نیست. این ماده غذایی با وجود اینکه کالری پایینی دارد، اما سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و مواد مغذی است و یک گزینه مناسب برای اضافه شدن به رژیم های لاغری محسوب می گردد. بعلاوه ماش مانند سایر حبوبات یک منبع غنی از پروتئین به شمار می آید، اما هضم آن نسبت به بسیاری از حبوبات آسان تر است. افرادی که از رژیم های گیاهخواری یا وگان پیروی می نمایند، برای تامین پروتئین مورد احتیاج بدن شان می توانند این دانه را به رژیم غذایی خود اضافه نمایند، اما کالری ماش چقدراست و چه خواصی برای سلامتی دارد؟

کالری ماشهر 100 گرم ماش 347 کالری دارد.

جدول ارزش غذایی ماش

کالری ماش پخته (آب پز)هر 100 گرم ماش پخته 105 کالری دارد.

کالری جوانه ماشهر 100 گرم جوانه ماش 30 کالری دارد.

کالری جوانه ماش پخته (آب پز)هر 100 گرم جوانه ماش پخته 21 کالری دارد.

خواص ماشماش سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و مواد مغذی است و خواص فراوانی برای سلامتی بدن دارد، بعضی از خواص ماش عبارتند از:

درمان یبوست و اسهال: فیبر موجود در ماش حرکات روده را بهبود بخشیده و به درمان و پیشگیری از یبوست و اسهال یاری می نماید.

درمان فشارخون بالا: ماش دارای نوعی پروتئین به نام پپتید است، این پروتئین ها فشردگی عروق خونی را کاهش داده و به درمان فشار خون بالا یاری می نماید، بعلاوه پتاسیم و منیزیم موجود در ماش نقش موثری در کاهش فشارخون دارند.

پیشگیری از سرطان: آنتی اکسیدان موجود در ماش رادیکال های آزاد را خنثی می نماید، بنابراین مصرف این ماده غذایی به پیشگیری از سرطان یاری می نماید.

پیشگیری و درمان دیابت نوع 2: افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای کاهش قند خون می توانند ماش را به رژیم غذایی خود اضافه نمایند، در واقع آنتی اکسیدان موجود در ماش عملکرد انسولین را بهبود می دهد و به کاهش سطح قند خون یاری می نماید.

یاری به لاغری و کاهش وزن: فیبر موجود در ماش هورمون های گرسنگی را سرکوب نموده و باعث احساس سیری می گردد، بنابراین اشتهای فرد را کاهش داده و به کاهش وزن یاری می نماید.

کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی: معمولا سندروم پیش از قاعدگی به علت نوسانات هورمونی در زنان به وجود می آید. ویتامین B6 و فولات موجود در ماش می تواند این نوسانات را کنترل نموده و علائم سندروم پیش از قاعدگی همانند سردرد، افسردگی، خستگی و نوسانات خلقی را کاهش می دهد.

درمان کم خونی: ماش سرشار از آهن است و درصورتی که کم خونی در اثر کمبود آهن به وجود آمده باشد، مصرف این ماده غذایی به درمان کم خونی یاری می نماید.

پیشگیری از پوکی استخوان: ماش سرشار از کلسیم است و مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم باعث تقویت استخوان ها شده و به پیشگیری از پوکی استخوان یاری می نماید.

درمان گرمازدگی: طبع ماش کمی سرد و خشک است و دارای خاصیت ضدالتهابی است، بنابراین باعث کاهش درجه حرارت بدن می گردد. مصرف آش و سوپ ماش در روز های گرم تابستان مانع گرمازدگی می گردد.

تقویت حافظه: ماش گردش خون را بهبود می دهد، درنتیجه باعث افزایش اکسیژن رسانی به مغز شده و به بهبود حافظه و افزایش تمرکز یاری می نماید.

حفظ سلامت نوزادان و بچه ها: ویتامین ها و مواد معدنی موجود در ماش باعث بهبود رشد بچه ها و نوزادان شده و مقادیر بالای مس و آهن موجود در آن مانع ابتلا آن ها به کم خونی خواهد شد.

فعالیت های مورد احتیاج برای سوزاندن 100 کالری ماشبرای سوزاندن 100 کالری دریافت شده از ماش می توانید فعالیت های زیر را انجام دهید:

رانندگی ← 34 دقیقه

طناب زدن ← 9 دقیقه

دویدن ← 9 دقیقه

شنا ← 15 دقیقه

سونا ← 15 دقیقه

والیبال ← 26 دقیقه

کوهنوردی ← 15 دقیقه

دارت ← 35 دقیقه

فوتبال ← 13 دقیقه

سخن آخراز ماش برای تهیه غذا هایی همانند ماش پلو، سالاد ماش، آش ماش و سوپ ماش استفاده می گردد. برترین روش برای پخت ماش این است که قبل از پختن به مدت یک ساعت خیسانده شوند، سپس به ازای هر فنجان ماش، سه فنجان آب به آن اضافه شده و به مدت 45 دقیقه روی حرارت قرار گیرد تا پخته گردد. البته ماش پوست کنده یا دونیم شده سریع تر پخته می گردد و 20 تا 30 دقیقه زمان برای پخت آن کافی است.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1792

به "ماش چیست و چه خواصی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماش چیست و چه خواصی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید