محققان دانشگاه امیرکبیر سامانه هوشمند تایید اصالت فرش دستباف ایرانی فراوری کردند

به گزارش بازیکده، محققان دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر برای اولین بار در دنیا سامانه هوشمندی طراحی کردند که با شناسایی، ثبت و تایید اصالت فرش دستباف به این هنر ملی و میراث فرهنگی ارج نهاده و از آن محافظت می نماید.

محققان دانشگاه امیرکبیر سامانه هوشمند تایید اصالت فرش دستباف ایرانی فراوری کردند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، امیرحسین روشن ضمیر دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و بنیان گذار و مدیرعامل استارتاپ چمروش گفت: هدف ما در این تیم، به کارگرفتن فناوری های دیجیتال به منظور شناسایی، حفظ و تقویت اصالت فرش دستباف ایران است.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروزه کپی برداری از طرح های فرش دستباف ایران در کشور هایی مانند پاکستان، هند، نپال و حتی چین و همینطور تقلب در خصوص اصالت و کیفیت آن به این هنر دیرپا و ارزشمند لطمه جدی وارد نموده است.

مدیرعامل استارتاپ چمروش ادامه داد: از این رو به کارگیری فناوری های دیجیتال از جمله اینترنت اشیاء، بلاکچین و پردازش تصویر کاربرد ویژه و جذابی در خصوص فرش دستباف ایرانی میتواند داشته باشد که توسط استارتاپ چمروش در حال طراحی و پیاده سازی است.

دانش آموخته دانشگاه امیرکبیر گفت: طراحی نوآورانه برای یکپارچه سازی این فناوری ها به گونه ای است که مانع انجام تقلب در خصوص محل فراوری فرش می گردد و از طرف دیگر فرش اصالت دار و تاریخچه دار را از سایر فرش ها متمایز میکند. بیش از 30 محقق، متخصص، کارشناس داخلی و خارجی در این پروژه نوآورانه و ملی مشارکت می نمایند.

وی تاکید نمود: هدف از این اختراع اصالت بخشیدن به فرش دستباف ایرانی و تشخیص فرش های تقلبی است به این صورت که اینترنت اشیاء مبدا فراوری فرش را شناسایی نموده و بهمراه روایتی از بافت آن ذخیره و در دفتر کل الکترونیکی ثبت می نماید.

روشن ضمیر ادامه داد: سپس پردازش تصویر الگوی بافته شده فرش را با استفاده از هوش مصنوعی و محاسبات شناختی تجزیه و تحلیل می نماید تا هویت و اثر انگشت دیجیتالی فرش را فراوری کند که این هویت برای هرفرش دستباف کاملا انحصاری و غیر قابل تکرار است و در نهایت بلاکچین روایت و هویت دیجیتالی فرش را در یک سیستم غیر متمرکز ثبت می نماید بطوریکه صحت این اطلاعات غیر قابل تغییر بوده و بوسیله اپلیکیشن موبایل قابل راست آزمایی است.

مدیرعامل استارتاپ چمروش با بیان اینکه این سامانه ارزش ذاتی فرش دستباف اصالت دار را تقویت می نماید؛ توضیح داد: اثبات مبدأ فراوری فرش توسط اینترنت اشیاء، امکان ادعای مالکیت بر فرش توسط بلاکچین، ایجاد وفاداری در مشتری توسط برنامه تلفن همراه، تأکید بر منحصر به فرد بودن با استفاده از پردازش تصویر، تأیید اصالت و قدمت فرش توسط اثر انگشت دیجیتالی، افزایش ارزش فرش با ایجاد اعتماد و تهیه روایت و سابقه فرش از جمله شش مزیت اصلی این طرح به شمار می رود.

لازم به ذکر است؛ محمد رحمتی، مهدی شجری، امیرحسین روشن ضمیر و سروش ضیایی نژاد محققان این پروژه در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1078

به "محققان دانشگاه امیرکبیر سامانه هوشمند تایید اصالت فرش دستباف ایرانی فراوری کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان دانشگاه امیرکبیر سامانه هوشمند تایید اصالت فرش دستباف ایرانی فراوری کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید