نمایشگاه مجازی و نمایشگاه فیزیکی کتاب مکمل یکدیگر هستند
به گزارش بازیکده، مریم سادات ظهوریان، مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: ما در تمام عرصه ها از جمله صنعت نشر به این ضرورت پی برده ایم که باید از شکل سنتی خارج شویم و به سمت فناوری های نوین حرکت کنیم و در فرایند های مختلفی مثل مجوز نشر و فرایندهای پس از آن باید از فضای مجازی بهره بگیریم.
وی ادامه داد: البته بخش زیادی از فعالان حوزه نشر هنوز با فضای تازه مشکل دارند، اما شاهد هستیم که امروز بخش زیادی از فرایندهای حوزه کتاب مثل توزیع آنلاین شده است.
ظهوریان فروش اینترنتی، تبلیغات کتاب در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت های الکترونیکی را لازمه توسعه کار نشر دانست و بیان نمود: از سوی دیگر ناشران الان با نقصان و کسری در کار پخشی ها روبرو هستیم لازم است که با بخش های آنلاین و الکترونیک همکاری داشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه لازم است ناشران از این فضای مبهم خارج شوند و به مدد فضای مجازی کار خود را توسعه دهند، گفت: ما باید تلاش کنیم سختی ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و در این راستا عدم برگزاری نمایشگاه های فیزیکی کتاب قدم و تحول بزرگی برای ناشران ایجاد کرد تا از فضای مجازی بهره بیشتری بگیرند که نمایشگاه مجازی یکی از این تحولات بود.
ظهوریان تاکید کرد: من حدود 19 سال حضور مستمر در نمایشگاه فیزیکی کتاب داشتم ولی از نمایشگاه مجازی کتاب تهران که سال گذشته برگزار شد، از جهت ایجاد انگیزه برای ادامه کار و فعالیت بسیار راضی تر بودم.
مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر با توضیح درباره مزایای نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: ما در این نمایشگاه توانستیم مخاطبان خود را در نقاط مختلف کشور پیدا کنیم، به طوری که سفارش کتا ب های ما در این دوره از روستاها و شهرستان های دور خیلی بیشتر از شهرهای مرکزی و بزرگ بود.
وی استقبال مخاطبان خارج از دایره مرکز و مرکز را برای اهالی نشر امیدوارکننده دانست و اضافه کرد: با توجه به استقبال مخاطبان نیز به نظر می رسد حتی با انتها دوره کرونا نباید نمایشگاه مجازی را کنار بگذاریم و در کنار نمایشگاه فیزیکی از مزایای آن بهره مند شویم.
ظهوریان نمایشگاه مجازی و نمایشگاه فیزیکی کتاب را مکمل یکدیگر دانست و یادآور شد: نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران پله پرش بسیار خوبی برای معرفی آثار و تازه های نشر است زیرا می تواند کتاب ها و تولیدات خود را به شکل گسترده و بدون محدودیت در سراسر ایران یا حتی دنیا معرفی کند.
به گفته وی، ناشران با همه تلاش هایی که می کند و کاهش حاشیه سود خود اما باز هم قیمت تمام شده کتاب بالا است و قیمت برای مخاطبان فرهنگی نیز بالا است، در این میان اگر اطلاعرسانی گسترده ای انجام شود تا مخاطبان بتوانند در فرصت نمایشگاه مجازی با تخفیف کتاب خریداری کنند به نفع هر دو گروه ناشران و مخاطبان خواهد بود.
ظهوریان در انتها صحبت های خود بر لزوم توسعه ویترین آنلاین کتاب ها تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط پخش نامناسب کتاب ها و نگرانی ناشران با وجود زحمت تولید محتوا و هزینه برای تولید کتاب، ویترین آنلاین و فضای مجازی می تواند بخش عمده ای از دغدغه های ناشران را کم کند.
وی اضافه کرد: تا زمانی که کتاب به دست مخاطبان نرسد و در جامعه هدف اثرگذار نباشد، همه زحمات نویسنده و مترجم و ناشر بی فایده است و بنظرم خرید آنلاین و برخط از جمله نمایشگاه های مجازی کتاب می تواند حضور آثار فرهنگی مختلف را به اطلاع مخاطبان برساند.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران