نوپو؛ سرزمین ناشناخته ناجا، مهارت هدف گیری و شلیک در 3 ثانیه و تسلط به تمام گویش ها

به گزارش بازیکده، خبرنگاران: فرمانده نوپو در نخستین مصاحبه بلند خود حرف های شنیدنی زیادی دارد؛ از مهارت فوق تصور این افراد در سرعت، قدرت و شلیک تا انواع آموزش های آبی، خاکی، هوایی؛ از تاریخچه نیروهای ویژه ایران تا مقایسه با نیروهای ویژه آمریکا، انگلیس و آلمان...

نوپو؛ سرزمین ناشناخته ناجا، مهارت هدف گیری و شلیک در 3 ثانیه و تسلط به تمام گویش ها

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرنگاران، پا گذاشتن به نقطه ای که تا آن لحظه، پای هیچ خبرنگاری به آن باز نشده، شمه ای از حس کریستوف کلمب در لحظه پا گذاشتن به قاره ای ناشناخته را در وجودت زنده می کند؛ حسی که این روزها و در عصر انفجار اطلاعات، کم تر می توان مشابه آن را یافت؛ حسی که کمیاب بودنش تلفیق دو حس نگرانی و شادی را در وجودت به اوج خود می رساند؛ شادی از یک تجربه جدید و نگرانی باز از همان تجربه جدید...

چند ماهی بود که ناامیدانه پیگیر حضور در مکانی بودیم که زبده ترین نیروهای ویژه کشور در آن آموزش می بینند ولی هر بار پاشنه قسمت بر درِ بسته می چرخید ولی بالاخره، گردونه بخت، روی خوشش را به ما نشان داد و با مساعدت یکی از دوستان، در بزرگ و آهنی مقر یگان ویژه نیروی انتظامی، بر پاشنه گذشته نچرخید و راه برای قدم گذاشتن به مکانی برای ما باز شد که نه تنها مردم کوچه و خیابان، که حتی بسکمک از اهل رسانه و فن نیز تصور درستی از آن جا و فعالیت های اجرا شده در آن ندارند و به قول یکی از ظریفان، حتی نامش را هم به درستی نمی دانند.

صبح یک روز گرم تابستان و درست در وسط مرداد، تقدیر به گونه ای رقم می خورد که ما مجوز ورود به مقر نیروهای نوپو یگان ویژه پاسداران ناجا را پیدا می کنیم؛ از در آهنی بزرگی عبور می کنیم و به محوطه وسیعی می رسیم که انبوه خودروهای یک دست مشکیِ منقش به آرم نوپو حس قدم گذاشتن به منطقه ممنوعه را بدجوری در درونت زنده می کند و کنجکاوی خفته در پس گذر سن و سالت را دوباره بیدار می کند تا سارقکی سرکی بکشی و ببینی در پشت این شیشه های مشکی و در درون این خودروهای تمام قد سیاه، چه می گذرد...

از محوطه ای عبور می کنیم که مأموران این واحد با لباس های یکدست مشکی خود در حال به سر کشیدن نقاب ها و نصب تجهیزات برای انجام تمرینات هر روزه خود هستند؛ مأمورانِ با انگیزه و نشاطی که نوع شوخی ها و خوش و بش آن ها و نحوه تعامل با فرماندهانشان، آشکارا از اتصال روابط عمیق عاطفی میان آن ها حکایت دارد. مأمورانی که همواره برای انجام مأموریت، آماده اند و به قول معروف، با چشمان باز می خوابند... مأمورانی که به قول خودشان در زمان لزوم و برای حفظ امنیت، هر کسی را می توانند از پای درآورند.

وارد مقر فرماندهی و دفتر کار سرهنگ حسین امجدیان فرمانده واحد نوپو، می شویم؛ قد نسبتاً بلندی دارد با اندامی ورزیده، که ورزیدگی عضلاتش حتی از پسِ لباس پلنگی گشادش نیز به خوبی قابل تشخیص است؛ دفتر کارش بسیار ساده است و در میان این سادگی، انواع اتیکت های چسبیده شده بر روی سینه و بازو انش نخستین و تنها چیزی است که توجه و نگاهت را معطوف به خود می کند؛ اتیکت هایی خاص با نشان ببر، عقاب، چتر نجات، کوهستان، ورزش های رزمی و ... که نشان از مهارت او در تمامی این زمینه ها دارد؛ خیلی اهل تعارف و شعار نیست ولی به وضوح باهوش است و از رد نگاه هایمان، متوجه موضوع می گردد و با فروتنی خاصی مساله را به شوخی و خنده می کشاند.

سر صحبت با یکی از زبده ترین فرماندهان نیروهای ویژه کشور باز شده و در ابتدای بحث چگونگی انتخاب نام و واژه نوپو به میان کشیده می گردد. او که خود از محدود بودن اطلاعات ما در خصوص این واحد، مطلع است، آغاز می کند به شرح دادن موضوع و تأکید دارد که نوپو مخفف نیروهای ویژه پاسداران ولایت است نه نیروهای ویژه پاد وحشت! او می گوید:نیروهای ویژه پاد وحشت یک اصطلاح فرانسوی است که به تمامی نیروهای ویژه دنیا اطلاق می گردد ولی واحد نوپو، با این نیروها متفاوت و یک نیروی ویژه تمام عیار با فاکتورهای بومی است که به نام نیروهای ویژه پاسداران ولایت نامگذاری شده است.

این مصاحبه گرچه نخستین مصاحبه رسمی در خصوص ریزترین اقدامات و فعالیت های یکی از زبده ترین نیروهای ویژه کشور است ولی فرمانده این واحد سعی می کند در پاسخ به سوالات بسیار و در عین حال پراکنده ما به تمامی این پرسش ها با در نظر دریافت محدودیت های امنیتی و حفاظتی، پاسخ جامع و کاملی بدهد که شرح این گفت وگو به تفصیل در زیر آمده است:

تاریخچه تشکیل نوپو ، رهایی گروگان و عملیات ضد تروریستی تنها وظایف نوپو است

خبرنگاران: با توجه به این که اطلاعات اندکی از وظایف و مسئولیت های محوله به واحد نوپو در جامعه وجود دارد و شایعات بسکمک از ورود این نیروها در موارد مختلف منتشر شده، مختصری در خصوص وظایف این واحد شرح دهید...

امجدیان: نیروی نوپو به عنوان نیروی اصلیِ ضدتروریستی نیروی انتظامی به شمار می رود و مسئولیت اصلی آن، رهایی گروگان و برخورد و خنثی سازی عملیات تروریستی است. لذا طبق قانون، در عملیات رهایی گروگان، فرماندهی عملیات به فرمانده واحد رهایی گروگان سپرده می گردد و تنها فرمانده رهایی گروگان نوپو، مسئولیت فرماندهی به سایر نیروها را در اختیار دارد و سایر نیروهای پلیس در چنین عملیاتی تحت اختیار واحد رهایی گروگان قرار می گیرند.

خبرنگاران: این واحد از چه سالی کار خود را آغاز کرد و پایه ریزی آن و آموزش های ارائه شده برای تربیت این نیروها توسط چه نیروهایی انجام شد؟

امجدیان: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مأموریت های رهایی گروگان و ضدتروریستی در اختیار تیپ 65 نوهد قرار داشت و تشکیل آن نیز به زمان ستمشاهی بازمی گردد که 33 نفر از افراد گارد شاهنشاهی توسط کارشناسان خارجی، انتخاب شدند و تحت آموزش قرار دریافتد اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این نیاز در نیروی انتظامی دیده شد تا نیروهای ویژه ای با هدف انجام مأموریت های رهایی گروگان و ضدتروریستی تربیت شوند لذا در سال 1370 نخستین جرقه تشکیل واحد رهایی گروگان توسط تیمسار حسینی زده شد، این واحد در سال 74 به شکل منسجم تری درآمد و در سال 76 وظیفه مقابله با تیم های تروریستی به این واحد سپرده شد که کمیته بازنشستگان تیپ 65 نوهد نیز در آموزش این نیروها، کمک بسکمک در ابتدای امر داشتند و ادامه این راه توسط خود نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران طی شد و امروز شاهدیم که از نظر تجهیزات، مأموریت ها و توانایی، حرف اول را در میان تمامی کشورهای منطقه و حتی دنیا می زنیم.

نحوه جذب در نیروی ویژه، نیروهای ویژه نوپو چه آموزش هایی می بینند؟

خبرنگاران: با توجه به این که مأموران این واحد یکی از زبده ترین نیروهای ویژه کشور به حساب می آیند بسکمک از جوانان علاقمند به عضویت در این واحد هستند. مشخصاً نحوه جذب نیرو و آموزش های تخصصی در این واحد چگونه است؟

امجدیان: نیروهای نوپو نیروهای فوق تخصصی و ویژه ای هستند که از میان برترین های یگان ویژه که این نیروها نیز خود برترین های نیروی انتظامی هستند با توجه به ملاک ها و معیارهایی خاص انتخاب می شوند البته دواطلبان پیوستن به واحد نوپو یگان ویژه، بسیار زیاد هستند، ما از میان داوطلبان گزینش لازم را برای عضویت در این واحد به عمل می آوریم. ناگفته نماند، پیوستن به نیروهای نوپو نیازمند گذر از مراحل مختلف و پیروزیت در آزمایشات و امتحانات بسکمک است که مهم تر از تمامی آن ها، التزام و پایبندی عمیق به اعتقادات مذهبی و ولایت فقیه است. چرا که لازمه پیروزیت در مأموریت های ما ایمان و اعتقاد قوی است تا اعضای این نیرو بتوانند در شرایط حساس و مأموریتی خود همچون رهایی یک گروگان بی گناه از دست گروگانگیران، بتوانند به راحتی بهترین انتخاب ممکن را داشته باشند و در صورت لزوم از جان خود برای آزادی گروگان ها، مایه بگذارند.

خبرنگاران: از نظر مهارت های تکنیکی و شرایط جسمی، داوطلبان باید چه شرایطی را دارا باشند؟

امجدیان: فیزیک جسمی متناسب و آمادگی بدنی بسیار بالا جزو شرایط اولیه است که اگر داوطلبان پیروز به داشتن این موارد شوند به مرحله سنجش روحی و شرایط شخصیتی می رسند که در این مرحله نیز تست های مختلف شخصیتی از این افراد گرفته می گردد که شامل تست های شخصیت، روان شناسی و هوش است. دقت عمل در انجام این تست ها بسیار مهم است چراکه پیروزیت در مأموریت های این واحد، نیازمند ثبات شخصیت، روان سالم و هوش بسیار بالای مأموران این واحد است و مأموران نوپو باید بتوانند در کم ترین زمان ممکن با استفاده از این داشته های شخصیتی و بهره گیری از آموزش های حرفه ای بهترین تصمیم گیری لازم را داشته باشند؛ تصمیم گیری هایی که قطعاً به جان خود، همکاران و گروگان ها وابسته است.

در مرحله بعد انتخاب شدگان باید بتوانند از مصاحبه، پیروز بیرون بیایند و پس از این پیروزیت در یک آزمون علمی، میزان دانسته های علمی آن ها محک زده می گردد. لذا اگر داوطلبی پیروز به گذراندن تمامی این مراحل شد، به عنوان هنرآموز وارد واحد نوپو می گردد و تحت آموزش های تخصصی قرار خواهد گرفت.

حداقل زمان لازم رویت، هدف گیری و شلیک برای یک نیروی ویژه چقدر است؟

خبرنگاران: آموزش تخصصی در واحد نوپو بر چه مواردی متکی است؟

امجدیان: یک نیروی ویژه در نوپو باید تحت آموزش هایی قرار بگیرد که به توانایی و مهارت لازم برای رویت، هدف گیری و شلیک در حداقل زمان ممکن که یک تا 3 ثانیه است، دست پیدا کند. یعنی باید در مهارت تیراندازی به بالاترین حد ممکن برسد و امروز ما مدعی هستیم که تیراندازان نوپو بهترین تیراندازان نیروهای مسلح هستند و این مهارت به اندازه ای پر اهمیت است که نمی توان از کسر حتی یک امتیاز نیز چشم پوشی کرد و این مهارت نیروهای ما به صورت هفتگی مورد ارزیابی قرار می گیرد چرا که در مأموریت های رهایی گروگان تنها یک آن فرصت دیدن گروگان گیر و شلیک به سمت او پیدا می گردد و این نیروهای ویژ باید تا اندازه ای مهارت در تیراندازی را داشته باشند که در همان لحظه، گروگانگیر را از پا درآورند.

علاوه بر مهارت شلیک و تیراندازی، مأموران ویژه باید از مهارت های بدنی و جسمی فوق تصوری نیز برخوردار باشند و آموزش های ویژه ای در رشته های مختلف ورزشی از جمله عبور از موانع شهری (پارکور) و پرش از ساختمان و ارتفاعات بلند، دفاع شخصی و ورزش های رزمی همچون جودو و تکواندو آموزش های ویژه ای را پشت سر می گذارند.

این نیروها پس از گذراندن این دوره های مقدماتی وارد آموزش های تخصصی خاصی می شوند که در دوره های هوابرد، آموزش های چترریزی با انواع چترها از جمله چترهای مختلف و فرود نقطه ای را آموزش می بینند و تمرینات خود را با پرش در مناطق جنگلی، کوهستانی، دریا و در شرایط شب و روز ادامه می دهند و امروز شاهدیم که بهترین چتربازهای جمهوری اسلامی ایران از نیروهای ویژه نوپو هستند و این قابلیت را دارند که در هر نقطه ای و حتی در کوچک ترین فضای ممکن در بالای هر ساختمانی فرود آیند و این تمرینات به صورت هفتگی برای تمامی این نیروهای ویژه برگزار می گردد. حتی این نیروها مهارت ویژه و در حد مربی گری در پرواز با پاراگلایدر، پاراموتور و پاراسل را نیز کسب می کنند چراکه در پاره ای از مأموریت ها نیاز است این افراد با پرنده های بدون صدا به محل مأموریت خود اعزام شوند. همچنین تمرینات و آموزش های ویژه ای نیز برای کسب توانایی لازم برای راپل از هلی کوپتر را در شرایط مختلف آب و هوایی و عملیات هلی برد را نیز پشت سر می گذارند.

دوره دیگری که به صورت ویژه برای این نیروها در نظر گرفته شده است دوره غواصی و سکان داری در شرایط آبی و برخورد با عملیات های تروریستی بر روی کشتی ها و شناوها است که علاوه بر این دوره نیز، این نیروهای ویژه، دوره های آموزشی خاصی موسوم به دوره آبی و خاکی را نیز می گذارنند. البته آموزش های این نیروها، به این موارد نیز ختم نمی گردد و آن ها دوره های کوهستان و آموزش اسکی را نیز در برنامه های خود دارند و آن چه که فراتر از تمام این آموزش ها واقع شده است، آموزش های اعتقادی و بصیرتی است که در تمامی دوره ها به صورت خاص بر آن تأکید می گردد.

علاوه بر این آموزش ها، تمامی افراد این یگان آموزش های نرم افزاری خاصی را در راستای مأموریت های خود فرا می گیرند و به نرم افزارهای روز دنیا که در عملیات های ضدتروریستی و رهایی گروگان استفاده می گردد، مسلط هستند.

آموزش زبان های خارجی و گویش های مختلف به نیروهای ویژه، مقایسه نیروهای ویژه ارتش، سپاه و ناجا

خبرنگاران: با توجه به اینکه کشور ما از قومیت های مختلف تشکیل شده و ممکن است در عملیات این واحد، ارتباط با اتباع دیگر کشورها نیز ضروری باشد، آیا آموزش زبان نیز در دستور کار این نیروهای ویژه واقع شده است؟

امجدیان: بله با توجه به اینکه اولویت ما در انجام ماموریت هایمان استفاده از فن مذاکره و روان شناسی است ما آموزش روان شناسی و زبان ها و گویش های مختلف را دستور کار قرار داده ایم و این نیروها دوره های زبان های مختلفی را پشت سر می گذارند و حتی تیم های ویژه ای از این افراد به اغلب گویش های کشورمان نیز مسلطند تا در صورت لزوم بتوانیم از این تیم ها برای انجام هرچه بهتر مأموریت های خود استفاده کنیم. به عنوان مثال ما در دهه 70 با مأموریتی در شهر کرمان روبرو شدیم که یک توریست خارجی توسط گروگانگیران به گروگان گرفته شد و لازم بود در آن شرایط نیروهای ما بتوانند با فرد به گروگان گرفته شده ارتباط برقرار کنند.

خبرنگاران: شما به نقش معنویت و اعتقادات مذهبی در این نیروها تاکید ویژه ای دارید. چرا معنویت تا این اندازه در این واحد مورد تاکید است؟

امجدیان:همانطور که در ابتدا عنوان کردم، ایمان، اعتقاد و روحیه شهادت طلبی جزو اصلی ترین ویژگی های یک نیروی ویژه است که ماموریت آن در جهت حفظ جان و امنیت شهروندان واقع شده است و یک نیروی ویژه تا هر اندازه نیز از مهارت های بالایی برخوردار باشد تا زمانی که روحیه ایثارگری نداشته باشد نمی تواند به صورت کامل ماموریت خود را انجام دهد چراکه در بسکمک از مهارت ها لازم است تا برای نجات جان یک فرد دیگر از جان خودت بگذری و خوشبختانه نیروهای ویژه پاسداران ولایت از بالاترین اعتقادات معنوی و روحیه شهادت طلبی و ایثارگری برخوردارند و پیروزیت 100 درصدی این واحد در تمامی عملیات های محوله، موید این موضوع است و ما شهیدانی همچون شهید سهرابی را داشتیم که برای نجات جان یک کودک، جان خود را فدا کرد و به درجه رفیع شهادت نائل شد.

خبرنگاران: جناب سرهنگ با توجه به اینکه در حال حاضر واحدهای مختلفی در سایر قوای مسلح کشورمان در خصوص رهایی گروگان و عملیات ضد تروریستی در حال فعالیت هستند، آیا می توان مقایسه ای میان توان این نیروهای ویژه با یکدیگر داشت؟

امجدیان: ساختار واحد رهایی گروگان نوپو با ساختار واحدهای رهایی گروگان ارتش و سپاه متفاوت است و ماموریت های ما در محدوده جغرافیای ایران و در رابطه با ماموریت های پلیسی تعریف شده است لذا ما از گستردگی بیشتری در منطقه جغرافیای ایران برخورداریم و در هر نقطه از کشور و در کم ترین زمان ممکن، بنا بر دستور حضورمان، می توانیم در صحنه عملیات حاضر شویم ولی در مجموع می توانم این موضوع را عنوان کنم که مهارت های ما با توجه به مأموریت هایمان، تخصصی تر از آن هاست.

پیروزیت 100 درصدی نوپو در عملیات های سال 92، رویکرد نیروهای ویژه ایران با دیگر نیروهای ویژه دنیا متفاوت است

خبرنگاران: شما در میان شرحاتی که ارائه دادید به موضوع پیروزیت ایران در رهایی گروگان در میان سایر کشورهای منطقه و حتی دنیا اشاره کردید، این عنوان پیروزیت تنها یک موضوع تبلیغاتی است یا در واقعیت نیز نمونه عینی دارد؟

امجدیان: ما در سال 92 در 11 عملیات محول شده پیروز بودیم و آن عملیات ها را با پیروزیت کامل پشت سر گذاشتیم ولی موضوع اصلی در پیروزیت ما به نسبت سایر کشورهای دیگر، نگاه ایران به مساله رهایی گروگان است که با سایر کشورهای دنیا متفاوت است. به عنوان مثال در کشورهای غربی شاهدیم که در صورت گروگان گیری در این کشورها، به محض این که عملیات مذاکره برای رهایی گروگان به نتیجه نرسد، اقدام به انجام عملیات رهایی خشن می کنند که عمدتاً شاهدیم که این عملیات به کشته شدن گروگان و گروگانگیر منجر می گردد ولی هدف اصلی ما در انجام مأموریت هایمان نجات جان گروگان است و تحت هر شرایطی، حفظ جان گروگان را یک فرض واجب می دانیم و در بسکمک از ماموریت های ما، مأموران این واحد برای حفظ جان گروگان حاضر شده اند جان خود را فدا کنند ولی در نیروهای ویژه سایر کشورها همچون دلتای آمریکا، نیروی ویژه آلمان و نیروهای ویژه انگلستان، شما چنین موضوعی را مشاهده نمی کنید و وقتی دستور اجرای این عملیات به این نیروها می رسد آن ها وارد عمل می شوند و در خیلی از موارد همچون عملیات گروگانگیری در متروی مسکو، گروگان و گروگان گیر جان خود را از دست می دهند. این در حالی است که علاوه بر حفظ جان گروگان در سخت ترین شرایط، ما سعی می کنیم اجرای عملیات سخت نیز به کشته شدن گروگان گیر منجر نگردد.

حفظ جان گروگان، بزرگترین ملاک ارزیابی پیروزیت در عملیات رهایی، لباس یکدست سیاه، مخصوص کدام نیروی ویژه؟

خبرنگاران: ملاک ارزیابی پیروزیت های شما در عملیات های محوله به این واحد چیست؟

امجدیان: بزرگ ترین هدف ما در انجام ماموریت هایمان آزادی گروگان ها و در عین حال سلامت آن هاست. حتی ما در مأموریت های خود تأکید داریم که گروگانگیران نیز به سلامت دستگیر شوند و کم ترین تلفات را هم به آن ها وارد کنیم. لذا یکی از اولویت های ما بهره گیری از فن مذاکره و کاهش خشونت در مأموریت هاست. حتی زمانی که به این نتیجه برسیم که عملیات روانی و مذاکره به نتیجه نمی رسد، این دستورالعمل وجود دارد که گروگانگیر از پا درآید و سعی می گردد تا کمر به پایین هدف، مورد اصابت گلوله قرار گیرد. آخرین عملیات در ملایر انجام شد که در آن عملیات یک سارق مسلح که از زندان آزاد شده بود، چند نفر را به گروگان گرفته بود در هنگامی که ما وارد این عملیات شدیم با استقرار چتر امنیتی خود، این گروگانگیری را بدون هیچ گونه تلفاتی پایان دادیم و گروگان ها را آزاد کردیم. این در حالی است که فرد گروگانگیر پیش از ورود ما، 26 گلوله به سمت مأموران پلیس شلیک کرده بود.

خبرنگاران: با توجه به این که واحد رهایی گروگان نوپو یک واحد به روز شونده است از اهداف آینده ترسیم شده برای این واحد بگویید و این که آیا برنامه ای برای افزایش وظایف محوله به نوپو وجود دارد یا خیر.

امجدیان: اهداف ما همان طور که در ابتدا نیز عنوان کردم اهداف مشخصی است و به هیچ عنوان برنامه ای برای افزایش برنامه های واحد نوپو وجود ندارد ولی ما در چشم انداز آینده خود، اهداف یک، 3 و 7 ساله را ترسیم کرده ایم و امیدواریم تا خاتمه برنامه 7 ساله، بتوانیم تمامی خلاءهای موجود را برطرف کنیم و در عین حال توانایی خود از نظر آمادگی جسمانی و روحی خود را تا مرز نهایی، ارتقا دهیم.

خبرنگاران: به عنوان آخرین پرسش، در خصوص لباس های نیروهای ویژه رهایی گروگان و تشابه این لباس با تعدادی از واحدهای دیگر دستگاه ها و سازمان ها نظامی بگویید و این که در سال های اخیر تصاویری از نیروهای سازمان های دیگر با لباس مشکی نوپو منتشر شده است...

امجدیان: طبق مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح، لباس سراپا مشکی، مخصوص نیروهای ویژه پاسدار ولایت یا نوپو است و این که سایر نیروها از این لباس استفاده می کنند موضوعی است غیرمعمول… ولی طراحی این لباس و انتخاب نوع رنگ آن با هدف ایجاد رعب و وحشت در اهداف مورد نظر طراحی شده است. البته در خصوص کیفیت لباس های این واحد، اصلاحاتی در راستای کاهش وزن این لباس ها و کمک به انجام هرچه بهتر مأموریت های این نیروها، اجرا شده است.

گزارش از محمد قربانی

منبع: تسنیم
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 525

به "نوپو؛ سرزمین ناشناخته ناجا، مهارت هدف گیری و شلیک در 3 ثانیه و تسلط به تمام گویش ها" امتیاز دهید

7 کاربر به "نوپو؛ سرزمین ناشناخته ناجا، مهارت هدف گیری و شلیک در 3 ثانیه و تسلط به تمام گویش ها" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوپو؛ سرزمین ناشناخته ناجا، مهارت هدف گیری و شلیک در 3 ثانیه و تسلط به تمام گویش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید