همه چیز راجع به مزوتراپی

به گزارش بازیکده، مزوتراپی یکی از روش های درمانی موضعی پوست است که کاربردهای متنوعی دارد. روشی معروف در سطح جهانی که می تواند به درمان کم آبی پوست، چین و چروک های سطحی، سلولیت و ریزش مو یاری کند.

همه چیز راجع به مزوتراپی

مزوتراپی چیست؟

روش درمانی مزوتراپی (Mesotherapy) از تزریق زیر پوستی انواع ویتامین ، آنزیم ، هورمون و عصاره گیاهی برای جوان سازی پوست، سفت شدن پوست، چربی زدایی و موارد دیگر بهره می برد. پزشک فرانسوی میشل پیستور در سال 1952 (1331)، این روش درمانی نوین را ابداع کرد.

پیستور در ابتدا قصد داشت از این روش برای تسکین درد بهره برد. اما در سال های اخیر، مزوتراپی کاربردهای زیاد و مختلفی پیدا نموده و به همان نسبت هم در بین مردم به درمان محبوبی برای زیبایی بدل شده است. امروزه از مزوتراپی استفاده های مختلفی می شود. بعضی از پرکاربردترین استفاده های روش درمانی مزوتراپی عبارتند از:

چربی زدایی

کاستن از تجمع بافت چربی

رفع کردن چین و چروک

درمان افتادگی و شل شدن پوست

اصلاح فُرم بدن

برداشتن لکه های پوست

درمان ریزش مو

تفنگ مزوتراپی

در روش درمانی مزوتراپی سوزن های بسیار ریزی به لایه میانی پوست مزودرم (Mesoderm) تزریق می شود. هدف اصلی روش درمانی مزوتراپی اصلاح علل اصلی مانند گردش خون ضعیف و التهاب هستند که موجب آسیب به پوست می شوند. در همین حال، فرمول مشخصی برای مواد تزریقی مزوتراپی وجود نداد. بلکه، پزشکان بنا به صلاح دید خود از روش های مختلفی استفاده می نمایند از جمله این روش ها عبارتند از:

تجویز داروهایی مانند وازودیلاتاتورها (داروهای گشادنماینده رگ) و آنتی بیوتیک ها

هورمون هایی مانند کلسی تونین و تیروکسین

آنزیم هایی مانند کلاژناز و هیالورونیداز

عصاره های گیاهی

ویتامین ها و مواد معدنی.1

تاریخچه مزوتراپی

این روش درمانی سابقه زیادی در پزشکی سنتی و مدرن دارد. اولین استفاده ها از این روش به قرن 12 میلادی و کشور فرانسه باز می شود. در آن سال ها آمبروز پاره (پزشک دربار فرانسه) با استفاده از سوزن، سوراخ هایی روی پوست ایجاد می کرد و داروهای گیاهی را روی سوراخ ها می ریخت تا بهتر جذب پوست شوند.

مزوتراپی به شکل امروزی و مدرن به وسیله پزشک فرانسوی دیگری در سال 1952 معرفی گشت. دکتر میچل پیستور برای درمان بیماری آسم تزریق وریدی دارویی به نام پروکائین را تجویز می کرد. وی بعد از مدتی دید که ریزش موی بعضی بیماران بهبود یافته است. دکتر پیستور برای درمان ریزش موی بعضی از بیماران، پروکائین را به صورت زیر پوستی تزریق می کرد. وی نهایتاً در سال 1976 نام روش ابداعی خود را مزوتراپی گذاشت.

امروزه مزوتراپی یکی از روش های درمانی و جوانسازی مشهور در دنیا و به ویژه اروپا است. البته در کشورهایی مثل انگلیس یا آمریکا به اندازه فرانسه هوادار ندارد ولی شناخته شده است.2

انواع مزوتراپی

1- مزوتراپی مو
مزوتراپی مو روی گردش خون بافت ها، غذا رسانی و تقویت فولیکول مو اثر می گذارد و باعث جلوگیری از تحلیل رفتن فولیکول ها می شود بعلاوه روی غدد چربی نیز اثر گذار است و باعث تنظیم ترشح آن می شوند که در نتیجه باعث بهبود رشد مو و بعلاوه جلوگیری از ریزش مو می شود.

از این روش به عنوان درمان مکمل در کنار روش کاشت مو نیز می توان استفاده کرد. زمان انجام مزوتراپی بسته به شرایط فرد فرق می نماید و هم می تواند قبل از کاشت مو باشد و هم می تواند بعد از آن باشد.در مزوتراپی مو، محلولی که تزریق می شود، به صورت موضعی عمل می نماید. به همین علت است که عوارض مزوتراپی مو نسبت به سایر روش ها بسیار کم تر و خطرات محدودتری دارد. برای انجام آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

2- مزوتراپی صورت
به وجود آمدن چین و چروک، افتادگی پوست، شاداب نبودن و یا تیرگی آن دلایلی است که ممکن است شما را به سمت مزوتراپی صورت سوق دهد. با ظاهر شدن چین و چروک، ابتدا استفاده از کرم و سایر موارد مراقبتی توصیه می شود اما گاهی افتادگی و چروک ایجاد شده برای درمان احتیاج به روش های تهاجمی تر و قوی تری دارند که مزوتراپی یکی از برترین روش هاست.

قرار گرفتن در معرض اشعه های موجود در نور خورشید، زایمان و … نیز ممکن است باعث ظاهر شدن لکه هایی روی پوست شود که از بین بردن آن با دارو و کرم های مختلف بسیار زمان بر است در حالی که با چند جلسه مزوتراپی می توانید به نتیجه دلخواه برسید.

بعلاوه این روش باعث سفت شدن و لیفت صورت می شود و شما را بی احتیاج از صرف هزینه و وقت زیاد یا رفتن به سراغ عمل های جراحی می نماید.

برای از بین بردن غبغب نیز این روش بسیار خوب عمل می نماید. برای از بین بردن غبغب با عمل جراحی علاوه بر احتیاج به بیهوشی و تحمل درد بعد از عمل، دوره نقاهت نیز وجود دارد که احتیاجمند مراقبت ویژه است. اما در روش از بین بردن غبغب با استفاده از مزوتراپی بدون درد و خون ریزی و بدون احتیاج به بیهوشی به راحتی می توان غبغب را از بین برد.

3- مزوتراپی دور چشم
در ایجاد تیرگی دور چشم عوامل مختلفی از جمله وراثت و عوامل محیطی شامل بی خوابی و خستگی، مشکل در گردش خون و … دخیل اند که به هر علتی که باشد باعث تحت تاثیر قرار گرفتن زیبایی چهره شما می شود.

در روش مزوتراپی چشم ، با تزریق دوز مناسب مواد مغذی و مناسب ناحیه زیر چشم، با افزایش گردش خون و تقویت پوست این ناحیه باعث از بین رفتن تیرگی زیر چشم می شود. بعلاوه این روش به خوبی پف و چین و چروک دور چشم را از بین می برد و باعث زیبایی دو چندان چشمانتان خواهد شد.

4- مزوتراپی لاغری
گاهی در نواحی مختلفی از بدن مانند ران، بازو، شکم ، پهلو و … چربی جمع شده باعث ایجاد چاقی می شود که با رژیم غذایی و ورزش به سختی از بین می فرایند. بعلاوه با از بین رفتن این چربی ها پوست این ناحیه شل و افتاده می شود که ظاهری نازیبا به بدن می دهد. در روش مزوتراپی لاغری علاوه بر از بین رفتن چاقی موضعی بدن، پوست نیز سفت میشود و در انتهای راستا با یک پوست شل روبرو نخواهید شد.

در این روش با یاری موادی که تزریق می شود سوخت و ساز و گردش خون در ناحیه مورد نظر افزایش می یابد و باعث از بین رفتن چربی ها می شود. در نظر داشته باشید که این روش در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب تاثیر دو چندانی خواهد داشت. از این روش برای صورت نیز می توان استفاده کرد. توجه داشته باشید چنانچه از این روش برای صورت خود استفاده می کنید و قبلا تزریق ژل انجام داده اید، حتما به پزشک معالج اطلاع دهید.4

مراحل آمادگی برای درمان به روش مزوتراپی چگونه است؟

معمولا فرد قبل از درمان به روش مزوتراپی، به دقت به وسیله پزشک معاینه می شود و انتظارات خود را با او در میان می گذارد. ممکن است بنا به تشخیص پزشک از فرد خواسته شود از یک هفته قبل از آغاز درمان ها، از مصرف آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خودداری کند. این داروهای تسکین دهنده درد می توانند خطر خونریزی و کبودی در هنگام درمان به روش مزوتراپی را افزایش دهند.1

عوارض احتمالی مزوتراپی چیست؟

تورم یا التهاب

قرمزی پوست

خارش

درد خفیف (در منطقه درمان شده)

افزایش حساسیت پوست

حالت تهوع

اسهال

استفراغ

حساسیت به مواد استفاده شده (حتماً قبل از انجام این عمل زیبایی مواد مورد استفاده را تست کنید.)

زخم و عفونت (اگر به درستی و به وسیله برترین پزشک پوست انجام نشود!).3

مزایای مزوتراپی چیست؟

تزریق ویتامین های لازم به پوست
غلظت بالای مواد مغذی موجود در سرم تزریقی به پوست صورت یا سر، موجب جوان سازی پوست صورت و درمان ریزش مو میشود.
جایگزین مناسب جراحی های گران قیمت
برای جوان سازی صورت و درمان ریزش مو روشهای متنوعی مانند پیوند پوست و کاشت مو وجود دارد که معمولاً جراحی های گران قیمتی هستند. در حالی که انجام این عمل جراحی به نسبت سایر جراحی های زیبایی هزینه کمتری دارد.
روشن شدن پوست
ترکیبات آمپول مزوتراپی به گونهای تنظیم میشوند که لکه های پوستی شما که ناشی از افزایش سن هستند را از بین ببرند.
هیدراته کردن پوست
با انجام این جراحی زیبایی صورت میتوانید رطوبت پوستتان را افزایش دهید و ظاهری طبیعی و سالمتر به آن ببخشید.3

پینوشتها

1.www.drdr.ir

2.www.whcl.ir

3.www.bluetouchclinic.com

4.www.thegoldenroyal.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1846

به "همه چیز راجع به مزوتراپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به مزوتراپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید