کارشناسی ارشد در ترکیه 2022 ، شرایط و مدارک

به گزارش بازیکده، اگر در پی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه هستید، با راهنمای جامع شرایط، مدارک و هزینه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور ترکیه همراه ما باشید. شاید خیلی از شما هنوز بر این باور باشید که ترکیه تنها یک مقصد گردشگری و توریستی مجذوب کننده در دنیا است و نمی توان توقع ارائه سیستم آموزشی با کیفیت و بین المللی را از آن داشت، ولی در واقع این طور نیست و ترکیه یکی از مقاصد تحصیلی مشهور در سطح دنیا است که می تواند گزینه بسیار خوبی برای تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد در ترکیه باشد.

کارشناسی ارشد در ترکیه 2022 ، شرایط و مدارک

بسیاری از ایرانیان متقاضی ادامه تحصیل در خارج از کشور، به علت امکان تحصیل رایگان در ترکیه این مقصد تحصیلی را انتخاب می کنند، اما ترکیه تنها محدود به مزیت تحصیل کم هزینه و رایگان نیست و شامل جذابیت های بیشتری از جمله نبود احتیاج به دریافت ویزای تحصیلی، نبود الزام به ارائه مدرک زبان و هزینه های بسیار مناسب زندگی دانشجویی می گردد.

اگر شما هم مایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مقطع فوق لیسانس در ترکیه هستید و می خواهید بدانید که فرایند اخذ پذیرش و شرایط و مدارک مورد احتیاج برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه شامل چه مواردی می گردد، در ادامه این مطلب لتسگو یونی، ما را همراهی کنید.

کارشناسی ارشد در ترکیه

به عنوان یک دانشجوی ایرانی متقاضی تحصیل در کشور ترکیه، شما می توانید به راحتی برای اخذ پذیرش برترین دانشگاه های ترکیه در سال تحصیلی نو اقدام کنید. برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، شما احتیاجی به دریافت ویزا نداشته و تنها باید تائید و موافقت نامه دانشگاه را برای حضور در این کشور دریافت کنید.

کارشناسی ارشد در ترکیه شامل انواع رشته های تحصیلی شده و به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی ارائه می گردد. با این تفاوت که معمولاً رشته های ترک زبان در دانشگاه های دولتی این کشور بیشتر بوده و رشته های انگلیسی زبان اغلب در دانشگاه های خصوصی این کشور ارائه می گردد.

البته این بدین معنی نیست که دانشگاه های دولتی ترکیه تنها در مقطع تحصیلی فوق لیسانس به زبان ترکی استانبولی تدریس می کنند، بلکه اولویت اصلی رشته ها به زبان ترکی بوده و تعداد اندکی از رشته ها به زبان انگلیسی ارائه می گردد.

به طور معمول، دوره کارشناسی ارشد در کشور ترکیه 2 ساله بوده و از 120 واحد درسی تشکیل می گردد. هر سال تحصیلی در این کشور از دو ترم تحصیلی تشکیل می گردد که بین بازه زمانی اکتبر تا ژانویه و فوریه تا جولای ادامه دارد.

این در حالی است که یک تعطیلات دو هفته ای وقفه بین این دو بازه زمانی محسوب می گردد. البته تعطیلات تابستانی دانشگاه های ترکیه بیشتر بود و بین ماه جولای تا اکتبر است. شما به عنوان یک دانشجوی فوق لیسانس در ترکیه این امکان را دارید تا به کار دانشجویی در خلال تحصیل و کار تمام وقت در زمان تعطیلات دانشگاه مشغول شوید.

عموماً بیشتر رشته های کارشناسی ارشد یا Yüksek Lisans Diplomasi در این کشور احتیاج به تهیه یک تز و سرانجام نامه دانشگاهی در نیمه دوم سال دوم تحصیلی شما دارند. معمولاً تز این مقطع تحصیلی برای امتحان و ارزیابی ارسال شده و به صورت شفاهی و مشابه دفاع از سرانجام نامه دکتری ارائه می گردد.

ممکن است برای بعضی از متقاضیان تحصیل در مقطع فوق لیسانس در ترکیه که با سیستم آموزشی این کشور آشنایی ندارند، شنیدن این که نحوه ارائه سرانجام نامه به صورت شفاهی است کمی ترسناک به نظر برسد، اما در همان ترم اول و دوم تحصیل در دانشگاه های ترکیه به راحتی با این موضوع کنار آمده و می توانید از این موضوع شادمان باشید که برای مقطع تحصیلی بعدی، پیش زمینه و آمادگی لازم را برای ارائه تز به صورت شفاهی داشته و مسئله ای با این قضیه ندارید.

البته گفتنی است که بعضی از دوره های فوق لیسانس ترکیه شامل تز نوشتاری نبوده و به جای آن دانشجو ملزم به تکمیل یک پروژه حرفه ای در زمینه تحصیلی است.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، شما باید به عنوان یک دانشجوی بین المللی به وب سایت دانشگاه های دولتی و دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه رفته و با اطلاع از شرایط و قوانین پذیرش تحصیلی، مدارک مورد احتیاج را برای درخواست نامه پذیرش به دانشگاه مربوطه ارسال کنید.

بنابر آمار، تعداد زیادی از رشته های تحصیلی اغلب دانشگاه های دولتی کشور ترکیه به زبان ترکی هستند و بخش اندکی از آنها دروس را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. از این رو، اگر مایل به تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های ترکیه هستید، باید برای دریافت پذیرش دانشگاه های خصوصی این کشور اقدام کنید که البته هزینه و شهریه بالاتری برای شما در پی خواهد داشت.

شرایط و مدارک کارشناسی ارشد ترکیه

زمانی که به بخش پذیرش وب سایت دانشگاه ترکیه مراجعه می کنید، فرقی نمی نماید که دانشگاه مورد نظر شما دولتی و یا خصوصی باشد، چون در هر حال ملزم به قبولی در آزمون YOS ترکیه خواهید بود.

یوس و یا ALES یک تست و آزمون ورودی دانشگاه است که دارای اعتباری 2 ساله بوده و از موضوعات اصلی ریاضیات، هندسه و هوش تشکیل می گردد. این آزمون در دو بخش و به دو زبان انگلیسی و ترکی استانبولی از دانشجو گرفته می گردد.

در صورتی که مایل به تحصیل در مقطع فوق لیسانس دانشگاه های ترکیه باشید، باید با دریافت نامه پذیرش تحصیلی، خود را برای این آزمون آماده نموده و در زمان مقرر آن را به اصطلاح پاس کنید. این تست برای ارزیابی اطلاعات کلی و عمومی دانشجو و سطح آشنایی وی با زبان ترکی استانبولی است و بدون آن امکان ثبت نام در دانشگاه وجود ندارد.

اگر دانشگاه انتخابی شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، یک دانشگاه دولتی در ترکیه است، با توجه به دو زبانه بودن آزمون بهتر است تا از قبل برای یادگیری زبان ترکی استانبولی تومر برنامه ریزی نموده باشید.

در واقع، نکته بسیار مهم و پنهانی که اغلب دانشجویان بین المللی از آن غافل هستند این است که شرایط تحصیل در دانشگاه های دولتی و کم هزینه ترکیه، علاوه بر داشتن مدارک کامل تحصیلی، احتیاج به مدرک زبان تومر و قبولی در آزمون ورودی دانشگاه دارد.

این موضوع به خاطر رقابتی بودن پذیرش دانشجو و وجود تعداد زیاد متقاضیان بومی و بین المللی برای ثبت نام در دانشگاه های دولتی ترکیه است.

یعنی، اگر مایل به تحصیل فوق لیسانس در یک دانشگاه دولتی در این کشور هستید، باید برای یکسال و یا حتی بیشتر، در دوره های آماده سازی آزمون زبان تومر شرکت نموده و مدرک آن را دریافت کنید و پیش از ثبت نام در دانشگاه، خود را برای تست های آزمون ورودی و گذراندن آن آماده نمایید.

در صورتی که تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه داشته باشید، در اغلب موارد، باید به سمت انتخاب دانشگاه های خصوصی این کشور بروید که به جای مدرک زبان تومر، از شما مدرک زبان آیلتس و یا تافل درخواست شده و آزمون ورودی یوس نیز تنها دارای بخش اول است و بخش دوم که شامل سوالات زبان ترکی است، از فرد گرفته نمی گردد.

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه متغیر بوده و بهتر است به وسیله دانشجو در وب سایت رسمی دانشگاه چک گردد، اما به طور کلی شرایط و مدارک مورد احتیاج پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه شامل موارد زیر می گردد:

  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده پذیرش
  • اسکن پاسپورت
  • رسید پرداخت ادمیشن فی (در صورت وجود)
  • ترجمه ریزنمرات دانشگاهی
  • ترجمه آخرین مدارک تحصیلی (کارشناسی، دیپلم و پیش دانشگاهی)
  • مدرک زبان ترکی تومر و یا زبان انگلیسی آیلتس و تافل
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • 2 تا 3 توصیه نامه اساتید دانشگاهی
  • رزومه و برنامه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • نمرات آزمون های بین المللی SAT، GRE، ACT و GMAT برای بعضی از رشته های تخصصی

با توجه به نبود احتیاج به دریافت ویزای تحصیلی، یکی از مزایای اصلی تحصیل در مقطع فوق لیسانس در ترکیه این است که نباید نگران وجود گپ تحصیلی و شرط سنی برای دریافت مجوز ورود باشید و باید تنها بر موضوع دریافت موافقت نامه دانشگاه برای پذیرش و ثبت نام تمرکز کنید.

در واقع، نبود الزام برای دریافت ویزا، موجب حذف مراحل وقت سفارت و ارزیابی پفراینده در کنسولگری شده و سرعت پیشروی فرایند مهاجرت تحصیلی شما به این کشور را دوچندان می نماید.

اگر از آمادگی لازم برای زبان ترکی برخوردار نیستید و با روال آزمون ورودی دانشگاه یا همان YOS آشنایی ندارید، دو روش در پیش روی شماست:

  • اینکه پیش از اقدام برای پذیرش تحصیلی فوق لیسانس در ترکیه، در کلاس های زبان انگلیسی و یا ترکی تومر در داخل ایران شرکت کنید و خود را برای آزمون ورودی دانشگاه آماده سازید
  • یا به کشور ترکیه سفر نموده، یک خانه اجاره کنید و در مدت زمان حضور در این کشور، به کلاس زبان رفته و آماده سازی های لازم برای امتحان ورودی و اخذ پذیرش دانشگاه دولتی و یا خصوصی در این کشور را به انجام برسانید

مزیت انجام این کارها در داخل ایران، هزینه کمتر شرکت در کلاسها و نبود احتیاج به پرداخت اجاره و اقامتگاه نو در کشوری خارجی است، اما از جانبی دیگر، زندگی و قرارگیری در محیط کاملاً ترکی این کشور، به شما در زمینه هماهنگی سریع تر با سبک زندگی دانشجویی در ترکیه یاری نموده و موجب پیشرفت بیشتر در حوزه زبان ترکی استانبولی می گردد.

انتخاب با خود شماست که پرداخت هزینه بیشتر برای حضور در ترکیه و آماده سازی های پیش از ورود به دانشگاه و آغاز مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه را قبول کنید و یا تمام کارهای مورد احتیاج را در داخل ایران انجام داده و تنها برای شرکت در امتحان ورودی، ثبت نام دانشگاه و رزرو خوابگاه یا اجاره خانه به کشور ترکیه سفر نمایید.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

همان طور که در مطلب هزینه تحصیل در ترکیه به این موضوع اشاره کردیم، گزینه های پیش روی شما برای تحصیل فوق لیسانس در ترکیه شامل دانشگاه های دولتی و اغلب ترک زبان و دانشگاه های خصوصی می گردد.

به طور میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی کشورتکیه بین 240 تا 750 دلار در سال است که در مقایسه با حداقل شهریه 15 هزار دلاری دانشگاه های کانادا، بسیار ایده آل و مالی است.

در صورتی که فرد مایل به تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه دولتی ترکیه باشد، ملزم به پرداخت هزینه بیشتر در حدود 450 تا 1500 دلار در سال است، البته این هزینه ها مربوط به مقطع کارشناسی هستند و شهریه مقطع فوق لیسانس کمی با این مبالغ فرق می نماید.

بنابر آمار، شهریه تحصیل فوق لیسانس در ترکیه چیزی بین 300 تا 900 دلار در سال است که ممکن است به خاطر ارائه دروس به زبان انگلیسی، چند صد دلار هزینه بیشتر از دانشجو دریافت گردد.

اگر فرد قادر به پیدا کردن رشته تحصیلی مورد نظر خود به زبان انگلیسی در دانشگاه دولتی ترکیه نباشد، باید برای ثبت نام و پذیرش دانشگاهی خصوصی در ترکیه اقدام کند که شهریه آن می تواند بین 5 تا 20 هزار دلار متغیر باشد.

از این رو، برترین توصیه برای دانشجویان بین المللی این است که زمانی کافی برای یادگیری زبان ترکی استانبولی اختصاص دهند و با دریافت مدرک زبان تومر، به تحصیل فوق لیسانس در دانشگاه های کم هزینه و دولتی این کشور بپردازند.

در واقع، هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور در قیاس با سایر مقاصد تحصیلی جهان بسیار مناسب است، اما در هر حال، شما احتیاج به پرداخت اجاره خانه و یا خوابگاه داشته و باید هزینه ای را به طور ماهانه و سالانه برای خرید غذا، حمل و نقل، بیمه دانشجویی، تفریح و تجهیزات دانشگاهی اختصاص دهید.

بر همین اساس، برترین گزینه پیش روی شما برای تحصیل فوق لیسانس در ترکیه ، دریافت پذیرش دانشگاه دولتی و تحصیل به زبان ترکی استانبولی در این کشور است.

علیرغم هزینه های بسیار مناسب تحصیل و زندگی دانشجویی در این کشور، مدارک دانشگاهی ترکیه از اعتبار بالایی در سراسر جهان برخوردار بوده و به دانشجو امکان استفاده از گزینه انتقالی و تجربه تحصیل در اروپا را برای حداکثر دو ترم تحصیلی می دهد.

مادامی که شما مشغول به تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه هستید، کارت اقامت دانشجویی شما تمدید شده و می توانید به کار دانشجویی و حتی کارآموزی در حین تحصیل مشغول شوید. بعلاوه با فارغ التحصیلی از دانشگاه، امکان درخواست مجوز کار تمام وقت برای شما وجود داشته و می توانید با عقد قرارداد کاری قانونی، به زندگی و کار دائمی در این کشور پرداخته، از کارت اقامت دائم ترکیه برخوردار شوید.

بورسیه کارشناسی ارشد در ترکیه

اگر دارای رزومه و سوابق تحصیلی عالی و درخشان در مقطع دانشگاهی و تحصیلی قبلی هستید، می توانید برای بورسیه ترکیه پیش از پذیرش تحصیلی اقدام کنید. با اینکه هزینه های تحصیل فوق لیسانس در ترکیه بسیار منطقی و مناسب است، اما باز هم این امکان به دانشجویان بین المللی داده شده تا به وسیله وب سایت turkiyeburslari.gov.tr به طور همزمان برای یاری هزینه، اپلای و پذیرش دانشگاه اقدام کنند.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که اقدام برای بورسیه کارشناسی ارشد ترکیه احتیاج به حداقل نمره معدل (70 درصد) و سن زیر 30 سال دارد و افراد دارای پذیرش تحصیل ترکیه و یا حق شهفرایندی این کشور اجازه شرکت در این برنامه را ندارند.

تمامی یاری هزینه های قابل ارائه برای تحصیل فوق لیسانس در ترکیه به صورت کامل و فول فاند نیست و بعضی از آنها تنها بخشی از شهریه را پوشش داده و یا شامل گزینه های دیگری مثل بیمه و خوابگاه و یا دوره زبان ترکی رایگان برای دانشجو می گردد.

در صورتی که مایل به تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی کارشناسی و یا کارشناسی ارشد در ترکیه هستید و کماکان سوالاتی در این رابطه دارید، می توانید از خدمات تخصصی، ارزیابی و مشاوره تحصیلی گروه خبرنگاران در این زمینه بهره ببرید و برترین انتخاب را برای مهاجرت تحصیلی به این کشور زیبا و تاریخی داشته باشید.

منبع: لتس گو یونی
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1882

به "کارشناسی ارشد در ترکیه 2022 ، شرایط و مدارک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناسی ارشد در ترکیه 2022 ، شرایط و مدارک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید