آموزش تمیز کردن کولر آبی در 6 مرحله

به گزارش بازیکده، تمیز کردن کولر آبی برترین راه برای بهبود عملکرد، افزایش قدرت خنک کنندگی و بالا بردن عمر کولر است. کولر آبی جایگزین کم مصرف و مناسب اسپیلت برای مناطقی با آب و هوای خشک است. اگر شما هم برای خنک کردن محیط خانه و محل کار خود از کولر آبی استفاده می کنید برای آگاهی از نحوه تمیز کردن و شستشوی کولر آبی این مقاله را تا سرانجام دنبال کنید.

آموزش تمیز کردن کولر آبی در 6 مرحله

یکی از عوامل کلیدی در تمیز کردن قطعات کولر آبی جلوگیری از کپک زدن و بوی کپک زدگی است. در ادامه چند دستورالعمل آموزش تمیز کردن کولر آبی را شرح می دهیم تا بتوانید در زمان راه اندازی کولر در اوایل بهار و فصول گرم، تمیز کردن کولر آبی را به طور اساسی انجام دهید.

یادآور می شویم که یکی از خدمات پرتکرار خبرنگاران تعمیر کولر آبی است که به وسیله تعمیرکاران ممتاز انجام می گردد. شما می توانید جهت سرویس کولر و بعلاوه شستشو و انجام تعمیرات تخصصی به وسیله وبسایت خبرنگاران در بخش مربوطه سفارش خود را ثبت نمایید و از کارشناسان و تعمیرکاران مشاوره رایگان هم دریافت نمایید.

چنانچه به علت مشغله های شغلی و امور روزمره فرصت کافی برای نظافت منزل و محل کار خود را ندارید، می توانید از مهارت و تجربه نیروهای نظافتچی خبرنگاران در این زمینه بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات نظافت منزل کلیک کنید یا با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • روشن بودن بیش ازحد کولر آبی بدون گردش هوای مناسب می تواند منجر به تجمع رطوبت و رشد کپک گردد.
  • شرایط پوشال ها روی عملکرد کلی کولر آبی تأثیر می گذارد. پوشال های کثیف مانع از خنک شدن هوا می شوند و هوا را آلوده می نمایند و عامل ایجاد آسم و آلرژی هستند.
  • سرکه به ضدعفونی کردن کولر شما یاری می نماید تا باکتری های نو رشد ننمایند.

نحوه کار کولر آبی چگونه است؟

قبل از پرداختن به نحوه شستن کولر آبی بهتر است با نحوه عمل این سیستم خنک نماینده آشنا شویم. کولرهای آبی پیچیدگی کمتری نسبت به سیستم های کولر گازی دارند. کولرهای آبی به جای کمپرسور و سیستم کویل، دارای دمنده، ظرف تخلیه، پمپ چرخش و پدهای اواپراتور هستند.

زمانی که سیستم کولر آبی در حال کار است پمپ چرخشی متصل به منبع آب خارجی، آب را به بالای پدهای خنک نماینده می پاشد. این پدهای پوشال به صورت عمودی روی کولر قرار گرفته اند. آب در حالی که در این پدها جریان دارد تبخیر می گردد.

دمنده هوای تازه را به وسیله پدها می کشد و هوای خنک را به گردش در می آورد یا هوا را به وسیله پدها مستقیماً به داخل اتاق می دمد. آنالیز، سرویس و تمیز کردن تمام این قطعات از جمله پروانه، شامل برنامه کامل تعمیر و نگهداری کولر آبی می گردد که در ادامه شرح خواهیم داد.

مراحل تمیز کردن کولر آبی

برای شستشو و تمیز کردن کولر آبی ابتدا باید وسایل لازم را تهیه کنید. برای این کار به سرکه، آب لیمو، مایع ظرفشویی، روغن برای روغنکاری، اسفنج و پارچه تمیز احتیاج دارید. برای اجرای برترین روش تمیز کردن کولر آبی بدون آسیب رساندن به آن مراحل زیر را دنبال کنید؛

مرحله 1: مخزن آب را تمیز کنید

قبل از اینکه شرح دهیم چگونه کولر آبی را تمیز کنیم، توصیه می کنیم که حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. برای آغاز، کولر آبی را خاموش کنید و آن را از برق بکشید؛ زیرا خطر برق گرفتگی و آسیب های ناشی از حرکت تیغه های پروانه کولر بسیار جدی است و باید پیشگیری های لازم را انجام دهید.

پانل جلویی را باز کنید و مخزن آب را بردارید. مخزن آب را خالی نموده و با محلول 50-50 سرکه و آب پر کنید و بگذارید یک یا دو ساعت بماند. مخزن را خالی کنید، آن را با آب تمیز بشویید و با اسفنج مرطوب آن را پاک نمایید.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

مرحله 2: پوشال های کولر را تمیز کنید

پوشال های خنک نماینده را بردارید و آنها را حدود یک دقیقه در محلول آب و آب لیمو خیس کنید. با این کار رسوبات به جای مانده روی پوشال ها ناشی از آب سخت را از بین می برید. می توانید از محلول 50-50 سرکه و آب بهره ببرید؛ اما ممکن است سرکه بوی بدی به جا بگذارد.

قبل از گذاشتن پوشال ها در جای خودشان اجازه دهید در هوا خشک شوند. این کار را ماهی یک بار انجام دهید.

مرحله 3: قسمت بیرونی کولر را تمیز کنید

هر چند هفته یکبار، قسمت بیرونی کولر آبی را با اسفنج مرطوب تمیز کنید. برای این کار می توانید از محلول آب و مایع ظرفشویی بهره ببرید.

مرحله 4: پروانه کولر را تمیز و روغن کاری کنید

یک بار در ماه، تیغه های پروانه را با پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید. موتور پروانه را با چند قطره روغن روغن کاری کنید. تیغه های پروانه را بچرخانید تا مطمئن شوید آزادانه می چرخند و آنها را از نظر خوردگی یا رسوبات چک کنید.

اگر زنگ زدگی یا پوسته شدگی مشاهده کردید می توانید آن را با پارچه آغشته به سرکه پاک کنید. مراقب تیغه ها باشید. اگر خوردگی دارند ممکن است بدتر شوند؛ بنابراین لازم است آنها را تعویض کنید.

مرحله 5: کولر را خوشبو کنید

با خوشبو کردن کولر با بوگیرهای تجاری از بوی کپک آن جلوگیری کنید. هر محصولی که خریداری می کنید را طبق دستورالعمل آن بهره ببرید.

مرحله 6: همه قطعات را نصب کنید

بگذارید مخزن آب و پوشال های خنک نماینده به طور کامل خشک شوند که احتمالاً چندین ساعت طول می کشد. سپس همه قطعات را در جای خودشان قرار دهید، مخزن را با آب تازه پر کنید و کولر را روشن نمایید.

نحوه تمیز کردن پوشال های کولر آبی

پوشال های خنک نماینده اجزای مهمی در عملکرد پروانه کولر آبی هستند. برای عملکرد خنک نمایندگی مطلوب کولر آبی بهتر است پوشال های آن را ماهی یک بار تمیز کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.

  • پوشال ها را با آب لیمو یا سرکه نمناک کنید

پوشال ها را به مدت 30 تا 60 ثانیه در مخلوطی از آب و آب لیمو فرو کنید. سرکه هم تاثیر خوبی دارد از محلول 50-50 آب و سرکه برای این کار بهره ببرید. اگر از سرکه بهره ببرید بوی آن ممکن است در پوشال ها بماند و برطرف آن کمی سخت است.

  • پوشال ها را در هوای آزاد خشک کنید

بعد از نمناک شدن پوشال ها کولر آبی آنها را کامل بشویید و کنار بگذارید تا خشک شوند. یادتان باشد پوشال ها باید قبل از قرار دادن دوباره در کولر کاملا خشک شده باشند.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

پوشال های کولر بعد از چه مدتی باید تعویض شوند؟

یکی از مهمترین نکات در خصوص تمیز کردن کولر آبی زمان بندی تعویض پوشال ها است. اگر کولر آبی شما به میزان گذشته خنک نمی نماید برترین راهکار تعویض پوشال ها خواهد بود.

به طورکلی احتیاجی به تعویض هر ساله پوشال ها نیست. با این حال این فرایند به نوع و طول عمر پوشال ها و مدت زمان و تعداد دفعات استفاده از کولر بستگی دارد. کیفیت آب هم روی طول عمر پوشال ها بی تاثیر نیست.

اگر پوشال ها ضخامت خود را از دست داده اند یا متوجه ساییدگی مواد شدید حتما باید آنها را تعویض کنید.

آنالیز قطعات مکانیکی کولر آبی

در کنار آشنایی با نحوه شستن و تمیز کردن کولر آبی آنالیز قطعات مکانیکی آن هم لازم و لازم است. برای این کار بهتر است مهم ترین اجزاء را آنالیز کنید که در ادامه شرح می دهیم؛

رسیدگی به موتور

در حالی که برای تمیز کردن کولر آبی اجزای آن را از هم جدا نموده اید چند قطره روغن روان نماینده روی موتور و پروانه بریزید. روغن کاری قطعات موتور به روان کار کردن کولر آبی شما یاری می نماید.

آنالیز تیغه های پروانه

برای تمیز کردن پروانه کولر باید از حوله مرطوب بهره ببرید. پروانه کولر باید اول هر فصل گرما تمیز گردد.

روش های تمیز کردن رسوبات داخل کولر آبی

تمیز کردن رسوبات جمع شده در کولر آبی یکی از جنبه های کلیدی نگهداری از این وسیله پرکاربرد است. رسوبات اغلب داخل بدنه کولر آبی جمع می شوند و اگر تمیز نشوند مسائلی را در عملکرد دستگاه ایجاد خواهند کرد. برای عملکرد بهتر کولر آبی خود را با هر تغییر فصلی تمیز کنید.

1. کاهش تجمع رسوبات کولر آبی

آب حاوی مواد معدنی است و تجمع رسوبات مشکل رایجی است که اغلب صاحبان کولرهای آبی باید نسبت به برطرف آن اقدام نمایند. برای اینکه تجمع رسوبات در کولر آبی به موضوع جدی تبدیل نگردد، مراحل زیر را می توانید انجام دهید.

در ابتدا باید جریان آب روی پوشال ها را بیشتر کنید. لوله توزیع آب هم باید به طور مرتب شسته و تمیز گردد. pH آب باید بین 6 تا 8 باقی بماند تا کولر آبی شما عملکرد بهتری داشته باشد.

2. پوشال های کولر آبی را تمیز نگه دارید

همانطور که در بالا شرح دادیم تمیز کردن کولر آبی به کارکرد خنک نمایندگی آن یاری می نماید. اگر پوشال ها به موقع تمیز نشوند و نسبت به برطرف شوره کولر آبی اقدامی نگردد، در نهایت، عملکرد کل سیستم به خطر می افتد.

3. در طول فصل سرما روی کولر آبی را بپوشانید

کولر آبی باید در طول فصل سرما پوشیده بماند. زمانی که آب وهوا رو به سرما رفت و دیگر به کولر احتیاجی نیست بهتر است آن را با روکش محافظ بپوشانید. در غیر این صورت، گردوغبار و زباله در داخل کولر جمع شده و باعث بروز مسائل بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آموزش انتخاب پوشال و تعویض پوشال کولر آبی

جمع بندی

اگر به فکر تمیز کردن کولر آبی خود هستید قبل از هر کاری دستگاه را خاموش کنید. پانل کناری را در مرحله بعد باز کنید. سپس پوشش کناری و پوشال ها را از دستگاه جدا نمایید. برای تمیز کردن پوشال ها از فشار آب زیاد استفاده نکنید چون ممکن است آسیب ببینند.

سپس مخزن کولر باید تمیز گردد. حتماً در زمان تمیز کردن کولر آبی شیر تخلیه را باز کنید تا مخزن خالی و خشک گردد. پس از تمیز کردن، چک کنید که شیر آب را بسته اید. پانل کناری را نصب کنید و مخزن و پوشال ها را در جای خودشان قرار دهید.

سوالات متداول

چگونه کولر آبی را تمیز کنیم؟

میزان مساوی آب و سرکه را با هم مخلوط نموده و از محلول برای تمیز کردن سطوح داخلی کولر آبی بهره ببرید. کولر را در فضای باز قرار دهید و بعد از حدود 30 دقیقه با استفاده از شلنگ باغبانی آن را بشویید. اگر لکه ها سرسخت هستند از آب لیمو برای از بین بردن آنها بهره ببرید.

آیا کولرهای آبی احتیاج به تمیز کردن دارند؟

کولر آبی کثیف، بستر مناسبی برای رشد کپک، قارچ و باکتری است. کولر آبی را باید به طور منظم تمیز کنید و خانه خود را از این آلاینده های مضر در امان نگه دارید. به این ترتیب خود و خانواده تان را از بیماری های تنفسی یا آسم و حملات آلرژیک مصون نگه می دارید.

چه چیزی کپک را در کولر آبی از بین می برد؟

یک لیتر آب و یک فنجان مایع سفیدنماینده را مخلوط کنید. پارچه تمیزی را به مخلوط آغشته کنید و از آن برای تمیز کردن داخل کولر استفاده نمایید. اجازه دهید مخلوط حدود 10 دقیقه بماند.

منبع: آچاره
انتشار: 17 مرداد 1402 بروزرسانی: 17 مرداد 1402 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2224

به "آموزش تمیز کردن کولر آبی در 6 مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش تمیز کردن کولر آبی در 6 مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید