به این نکات مهم در تنظیم قرارداد ملکی توجه کنید

به گزارش بازیکده، قرارداد چیست؟

قرارداد یا پیمان، به توافق دو اراده ضروری در جهت ایجاد یک اثر حقوقی می گویند. به عبارت ساده تر هرگاه جهت به وجود آمدن یک اثر حقوقی همچون خرید (بیع)، اجاره و نظایر آن، نیاز به تلاقی و تراضی ضروری دو اراده باشد، عقد محقق می شود. با این تعریف ماهیاتی چون وصیت تملیکی، وکالت، هبه و دیگر ماهیاتی که قبول قابل در آن قبول ضروری یا قبول عقدی نیست، از تعریف و شمول عقد خارج می شوند.

به این نکات مهم در تنظیم قرارداد ملکی توجه کنید

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

ازآنجایی که نوشتن قرارداد مسئله بسیار مهمی برای انواع معاملات انجام شده، به خصوص خرید خانه و یا خرید آپارتمان است، در هنگام عقد آن باید دقت بسیار زیادی به خرج داده گردد. زیرا در صورت کوچک ترین اشتباه و یا حواس پرتی ممکن است ضررهای بزرگی به هرکدام از طرفین قرارداد احمال گردد.

در این مقاله به شما تمام نکاتی که باید در حین عقد قرارداد به آن ها توجه کنید را گوشزد می کنیم تا در چنین شرایطی دچار مشکل نشوید.

نکات مهم در هنگام عقد قرارداد

موقعیت مناسب

اگر برای خرید ملک یا آپارتمان و یا هرگونه معامله دیگر پای قرارداد می روید، مراقب باشید که به هیچ وجه نه گرسنه باشید و نه تشنه و یا حتی عصبانی. هرکدام از این موارد می تواند حواس شما را پرت کند و شما نتوانید به نکات مهم ریز دقت کنید که این موضوع به ضرر شما تمام خواهد شد. حتی سعی کنید محل عقد قرارداد را جایی مشخص کنید که در آن آرامش داشته باشید و دچار اضطراب نشوید. این نکات، نکات ریز اما بسیار مهمی هستند که در هنگام عقد قرارداد به شما کمک زیادی خواهند کرد.

دقت در معامله های وکالتی

مطابق قانون مدنی، وکالت به عقدی اطلاق می گردد که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می کند. اگر در هنگام خرید خانه و یا هرگونه عقد قرار طرف مقابل شما وکیل خود را پای معامله می فرستد، حتماً نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • در معاملات کلان از طریق وکالت نامه ضرورت دارد قبل از انجام معامله خرید آپارتمان و یا هر معامله دیگری اعتبار وکالت نامه از دفترخانه تنظیم کننده سند، کتباً استعلام گردد.
  • مبایعه نامه و وکالت نامه لازم و ملزوم و مکمل یکدیگرند و هرگز بدون مبایعه نامه و صرفاً به اعتبار تنظیم وکالت نامه مبادرت به انجام معامله خرید ملک یا آپارتمان نگردد.
  • جهت پیشگیری از سوء استفاده در آینده، دقت گردد که وکالت نامه صادره محدودیت زمانی نداشته باشد.
  • از انجام معامله به واسطه وکالت نامه های کلی که مربوط به اموال منقول و غیرمنقول موکل باشد و یا اینکه موکلین افراد متعددی مانند وراثتی و شراکتی باشند، اجتناب گردد.
  • در صورت انجام معامله با وکالت رسمی مانند املاک در رهن بانک ها در کمترین زمان نسبت به انتقال رسمی ملک اقدام گردد و بعد قرارداد خرید خانه تنظیم گردد.

خط خوش

خوش خط بودن قرارداد از دیگر نکات کوچک اما مهمی است که حتماً در حین تنظیم قرارداد خرید آپارتمان باید رعایت گردد. خط ناخوانا ممکن است شما را در آینده به دردسر بیندازد. مثلاً زمانی که شما در خرید ملک یا آپارتمان به مشکل برمی خورید و به نهادهای قضایی مربوطه مراجعه می کنید، ممکن است مسئول مربوطه نتواند مفاد قرار داد را به درستی بخواند و شما هم نتوانید ادعای خود را ثابت کنید. بروز چنین شرایطی ممکن است شمارا دچار مشکل کند و مدت ها زمان ببرد تا بتوانید به حق و حقوق خود برسید.

ارقام به حروف نوشته گردد

زمانی که برای خرید خانه و یا هر معامله دیگری پای قرارداد می روید، در نظر داشته باشید که تمامی ارقام درج شده در قرارداد از تاریخ گرفته تا مبلغ مورد معامله، حتماً به حروف هم نوشته شوند. مثلاً اگر قرار است برای خرید آپارتمان مبلغ 70 میلیون تومان را بپردازید، معادل آن را به حروف یعنی (هفتاد میلیون تومان) را هم بنویسید. ننوشتن اعداد به حروف یک خطر بزرگ محسوب می گردد. زیرا گذاشتن یک صفر در جلوی مبلغ معامله کار بسیار راحتی است اما شما باید حدود ده برابر مبلغ قید شده را پرداخت کنید که تصور آن هم بسیار وحشتناک است. پس در هنگام عقد قرارداد نوشتن اعداد به حروف را از قلم نیاندازید.

فروشنده حق معامله داشته باشد

اگر بخواهیم دقیق تر این موضوع را تشریح کنیم باید به این صورت بیان کنیم که تصور کنید شما قرار است برای خرید ملک یا آپارتمان با یک فرد ورشکسته وارد معامله شوید و به هیچ عنوان هم از اینکه این فرد ورشکسته است، اطلاعی ندارید. شما قرارداد خرید خانه را با این فرد امضا می کنید و مبلغ معامله را به او پرداخت می کنید، بعد از مدتی متوجه می شوید که این فرد ورشکسته بوده و ملکی که به شما فروخته است به مزایده گذاشته شده است و قانوناً قرارداد شما با آن شخص هیچ گونه اعتباری ندارد و شما هم هیچ دسترسی ای به فروشنده ندارید. در این شرایط است که شما عملاً پول خود را از دست داده اید. پس بهتر است قبل از خرید آپارتمان و یا هرگونه معامله دیگری، درباره حق معامله فروشنده مطمئن شوید.

در هنگام خرید ملک یا آپارتمان و یا هر معامله دیگری از شرایط مناسب فروشنده مطمئن شوید. اگر فروشنده مرد است حتماً کارت پایان خدمت او را بررسی کنید که مشمول فراری نباشد، در غیر این صورت فروشنده شرایط فروش را ندارد. هم چنین دقت کنید اوضاع جسمانی فروشنده مناسب باشد و مریض احوال و کهن سال نباشد و یا بیماری هایی نظیر آلزایمر نداشته باشد تا بعداً دچار مشکل نشوید.

رعایت حق فسخ

طرفین قرارداد می توانند ضمن عقد یا خارج از آن برای یک یا هر دو طرف معامله یا شخص ثالث، حق فسخ قرار دهند، مانند این که شخصی خانه ای را به دیگری بفروشد و در قرارداد آن شرط گردد که هرکدام از طرفین یا شخص ثالث هر وقت مایل باشند، بتوانند ظرف یک ماه آن معامله را فسخ کنند. در این صورت شرایط فسخ قرارداد در قرار به طور کامل ذکر می گردد و هیچ کدام از طرفین نمی توانند به طور دلخواه قرارداد را پاره و یا فسخ کنند و فقط ضمن شرایط ذکرشده در قرارداد، فسخ قرارداد ممکن است. در هنگام عقد قرارداد خرید ملک یا آپارتمان، قرارداد را به دقت مطالعه کنید تا مبادا فروشنده در قرارداد حق فسخ را به صورت یک طرفه برای خودش در نظر گرفته باشد.

به این مقاله از خبرنگارن امتیاز دهید

منبع: هومینگ
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 967

به "به این نکات مهم در تنظیم قرارداد ملکی توجه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به این نکات مهم در تنظیم قرارداد ملکی توجه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید