داخل ایکس باکس چه می گذرد؟ ضرب الاجل مایکروسافت برای بازگشت هزینه ها
به گزارش بازیکده، اگر شما اخبار گیمینگ را در در این مدت دنبال نموده باشید، می دانید که شرکت مایکروسافت (Microsoft) شرایط جالبی ندارد. این شرکت تعداد زیادی از کارمندان خود را اخراج نموده و چند عدد از استودیوهای مهم شرکت بتسدا را نیز بست. این در صورتی است که این شرکت ها عملکرد بدی نداشته و حتی پتانسیل برای موفقیت بیشتر هم داشتند.
در اطلاعاتی که پس از بسته شدن شرکت های بتسدا منتشر شد، اعلام شد که مایکروسافت در نامه تعدیل خود نوشته که هدف اصلی ساخت بازی های بزرگ و پرسود است. از طرفی چند روز پس از بسته شدن این استودیوها سخنگوی این شرکت خاطرنشان کرد که مایکروسافت در پی ساخت بازی های کوچک ولی برنده جایزه است. تضاد در این دو حرف کاملاً معین است و از طرفی اگر مایکروسافت چنین هدفی را دارد استودیوی سازنده بازی های فای راش (Hi Fi Rush) را نمی بست. عنوانی که توانست پیروزیت بسیار خوبی کسب کند و از طرفی شرکت سازنده آن چندان بزرگ نبود.
تنها با گذشت چند ساعت از بسته شدن استودیوهای شرکت بتسدا دینگا باکابا (Dinga Bakaba) رئیس شرکت آرکین (Arkane) احساسات خود را در قالب یک توییت به شرکت و فضای مجازی نشان داد. او خاطرنشان کرد که به دلیل اشتباهات داخلی مایکروسافت و مسائل مالی شرکت آرکین نباید بسته گردد و به نوعی این شرکت به سربازان بازی شطرنج تبدیل شده اند.
در ادامه باکابا شرح داد که هدف از این توییت همه افرادی هستند که در اقتصاد شرکت مایکروسافت دخیل هستند. مخصوصاً اینکه مایکروسافت در این مدت تعدیل نیروهای بسیار سنگینی داشته و افراد زیادی را از دست داده است. این از دست دادن نیرو و افزایش نارضایتی از این کمپانی باعث شده که اعتبار آن کاهش پیدا بکند.
چیزی که باعث شد شرکت آرکین بیشتر آسیب ببیند این بود که این شرکت در حال کار روی یک به روزرسانی بزرگ برای بازی ردفال (Redfall) بود. درست است که ردفال یک بازی پیروز نبود و در میان بازی های آرکین رتبه پایینی داشت اما این بازی هم هواداران خاص خود را پیدا نموده بود. از طرفی آرکین نیز به شدت در کوشش بود تا ردفال را بهتر کند و تا حدی هم پیروز عمل نموده بود.
بسته شدن تنگو بیشترین واکنش را به همراه داشت
مایکروسافت چند عدد از استودیوهای شرکت بتسدا را حدوداً یک ماه پیش بست و این خبر بسیاری از افراد را شگفت زده کرد. با این حال بسته شدن بعضی از این استودیوها با توجه به عملکرد اخیرشان قابل انتظار بود. چیزی که عجیب بود بسته شدن شرکت تنگو (Tango) بود. شرکتی که سازنده بازی های فای راش (Hi Fi Rush) بود و پیروزیت زیادی با این بازی کسب کرد. های فای راش یکی از برترین بازی های سال گذشته بود و با پیروزیت خوبی که کسب کرد به پلتفرم پلی استیشن هم راه پیدا کرد. حتی مایکروسافت هم از عملکرد این بازی راضی بود و در نتیجه بسته شدن شرکت سازنده آن بسیار عجیب بود.
سخنگوی مایکروسافت نیز خاطرنشان کرد که از عملکرد این بازی بسیار راضی بوده و از تیم سازنده های فای راش تشکر کرد. حتی فیل اسپنسر (Phil Spencer) به مرکز این شرکت رفته و در آن با بسیاری از کارمندان معاشرت کرد. تصاویر این بازدید هم موجود است و نکته جالب اینجاست که تنگو تنها پس از چند ماه از این بازدید به طور کامل بسته شد.
3 عدد از استودیوهای شرکت بتسدا یعنی آرکین، تنگو و آلفا داگ (Alpha Dog) در این مدت بسته شدند. همینطور اینکه تیم شرکت Roundhouse به بخش آنلاین زنی مکس (ZeniMax)، شرکت صاحب بتسدا، منتقل شدند. این جابجایی و تعدیل نیرو تنها 6 ماه بعد از تعدیل نیروی گسترده قبلی مایکروسافت که در آن 1900 نفر از کارمندان خود را اخراج کرد رخ داد. در همان زمان سونی نیز نزدیک به 900 نفر از کارمندان خود را اخراج کرد و شرایط دشواری برای دنیای گیمینگ ایجاد شد.
درون شرکت مایکروسافت عدم اطمینان زیادی در خصوص آینده این شرکت وجود دارد. اینکه مایکروسافت همچنان به کار در زمینه کنسول ادامه خواهد داد یا تبدیل به یک شرکت ناشر خواهد شد هنوز معین نیست. در اصل مایکروسافت انتظار دارد که ایکس باکس تبدیل به یک کامپیوتر گردد و در زمینه گیمینگ به یک سیستم باز تبدیل گردد ولی با مسائل بسیار زیادی در این روند روبرو است. اول اینکه مقدار فروش این کنسول همچنان کم بوده و تأخیرهای بسیاری به آن اعمال شده است.
مسائل مایکروسافت باعث شد که این شرکت به فکر عرضه بازی های انحصاری خود در پلتفرم های دیگر مثل پلی استیشن و نینتندو سوییچ باشد. حتی قرار بود مجموعه به شدت محبوب ایکس باکس یعنی گیرز آو وار (Gears of War) هم برای کنسول های دیگر عرضه گردد ولی خبر رسمی آن منتشر نشد. بحث اصلی اینجاست که با توجه به روند مایکروسافت باید انتظار چنین چیزی را داشت و به زودی شاهد عرضه بازی های انحصاری بیشتری از این شرکت روی پلتفرم های دیگر خواهیم بود.
کال آو دیوتی روی گیم پس؟
در ابتدا که شرکت اکتیویژن بلیزارد به وسیله مایکروسافت خریداری شد، همه انتظار داشتند که کال آو دیوتی به صورت انحصاری برای ایکس باکس عرضه گردد. سپس شرکت مایکروسافت خاطرنشان کرد که قصد چنین کاری را ندارد ولی حدس برای اینکه این بازی روی گیم پس عرضه گردد بسیار زیاد شد. حال اینطور که به نظر می رسد در داخل کمپانی مایکروسافت هم این سؤال مطرح است که آیا این بازی روی پلتفرم گیم پس عرضه گردد یا خیر.
طبق چیزی که اعلام شده این سؤال برای مدت زیادی است که در این شرکت وجود دارد و حال اهمیت بیشتری هم پیدا نموده است. مخصوصاً اینکه اگر کال آو دیوتی روی سرویس گیم پس قرار بگیرد، بخش بزرگی از عایدی شرکت اکتیویژن بلیزارد از بین خواهد رفت و به نوعی این شرکت وابسته به گیم پس می گردد. این وابستگی باعث ضعیف شدن شرکت شده و در سرانجام منجر به بسته شدن یا کاهش کیفیت بازی ها می گردد.
نکته اینجاست که مایکروسافت قرار است قیمت گیم پس آلتیمیت را بیشتر کند. در نتیجه امکان دارد که با این افزایش قیمت کال آو دیوتی هم روی اشتراک های خاص گیم پس قرار بگیرد. مایکروسافت در کوشش است تا ارزش گیم پس را بیشتر کند و یکی از برترین راه ها برای انجام این کار افزودن بازی های غیر انحصاری ایکس باکس مثل کال آو دیوتی است.
تصمیمات مایکروسافت برای بتسدا
در نامه ای که مت بوتی (Matt Booty)، مسئول بخش استودیوی ایکس باکس، به کارمندان بتسدا ارسال کرد نوشته شده بود که مایکروسافت میخواهد جهت کاری این شرکت را تغییر دهد. به این شکل که بتسدا روی بازی هایی که پیروزیت آن ها قابل تضمین است بیشتر کار نموده و تمرکز خود را روی پیروزیت بگذارد. بحث اینجاست که آیا بازی های فای راش چیزی که مایکروسافت می خواست نبود؟ سؤال بعدی اینکه کدام بازی این عدم پیروزیت را به شرکت مایکروسافت القا می نماید.
مایکروسافت در سال 2024 با دست پر به دنیای گیمینگ آمده است. بازی هایی مثل هلبلید 2 (Hellblade 2) که چندی پیش عرضه شد توانست عملکرد خوبی داشته باشد و توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. از طرفی این بازی هم امکان دارد که برای پلتفرم های دیگر مثل پلی استیشن 5 عرضه شده و در نتیجه یکی از بازی های مهم برای مایکروسافت است. حال بحث اینجاست که با توجه به این عملکرد هلبلید 2 مایکروسافت چه تصمیمی برای آینده آن خواهد گرفت. این بازی نمره 81 را از سایت متاکریتیک دریافت کرد و در نتیجه امکان دارد که مایکروسافت انتظار بیشتری از آن داشته باشد.
کارمندان ایکس باکس در شرایط نامناسب و خاصی قرار دارند. اینطور که به نظر می رسد مایکروسافت همچنان به تعدیل نیرو و بسته شدن استودیوها ادامه خواهد داد و این موضوع باعث شده بسیاری از افراد نگران آینده کاری خود باشند. ماه گذشته مایکروسافت خاطرنشان کرد که بخش سخت افزار ایکس باکس حدود 31 درصد افت فروش نسبت به سال گذشته داشته است و استقبال کمتری از کنسول های مایکروسافت شده است. مایکروسافت اعلام نموده که دلیل این کاهش فروش و سود از بخش سخت افزار به دلیل گرانتر شدن مواد اولیه است و این افت فروش برای سونی هم وجود داشته است. نکته اینجاست که افت فروش سونی به مقدار مایکروسافت نبود.
بدون اکتیویژن و بلیزارد تجارت مایکروسافت پیشرفت نخواهد کرد
در بخش سخت افزاری مایکروسافت افت فروش زیادی داشته است. با این حال طبق چیزی که این شرکت اعلام نموده، هدف اصلی آن هم فروش کنسول بیشتر نیست. بلکه مایکروسافت بیشتر روی نرم افزار سرمایه گذاری نموده است و در نتیجه منطقی است که تمرکز اصلی آن روی گیم پس باشد.
در آمار منتشر شده، نشان داده شد که از لحاظ نرم افزاری مایکروسافت تنها 1 درصد رشد بدون اکتیویژن داشته است. از طرفی عایدی این شرکت بدون خرید اکتیویژن بلیزارد از بخش فروش بازی بسیار کم بوده و این بخش سود چندانی نداشته است. در نتیجه برای رشد تجارت مایکروسافت اکتیویژن یکی از پایه های اصلی است.
بدون اکتیویژن بلیزارد، مایکروسافت پیشرفت تجاری نخواهد داشت و این موضوع بیشتر در سال 2024 میلادی نمایان می گردد. به طور کلی سال 2024 میلادی یک سال بسیار کلیدی و مهم برای ایکس باکس است. در پاییز این سال ما شاهد اولین بسته الحاقی استارفیلد خواهیم بود و در کنار آن کال آو دیوتی تازه هم عرضه خواهد شد. بازی Avowed و شبیه ساز پرواز مایکروسافت نیز در سرانجامی پاییز عرضه خواهند شد و در نتیجه سال 2024 یک سال بسیار شلوغ برای مایکروسافت است.
اگر استودیوی بازی سازی مایکروسافت بتواند تمامی این عناوین را سر زمان عرضه کند، تعطیلات سال نوی 2025 میلادی برای مایکروسافت به شدت پر سود خواهد بود. در کنار آن اگر ما شاهد معرفی چند بازی تازه برای این کنسول ها باشیم، امکان دارد که شرایط مایکروسافت تغییر نموده و حتی بهتر گردد.
رویداد مایکروسافت و ایکس باکس نزدیک است. اینجاست که این شرکت می تواند بدرخشد و اثبات کند که چرا یک غول در دنیای تکنولوژی است. ایکس باکس چندین سال است که در حال آزمون و خطا بوده و حال نوبت به یافتن یک روند ثابت و پیروز رسیده است. رقابت با سونی که مسیر خود را پیدا نموده کار راحتی نیست و مایکروسافت اگر می خواهد حتی به آن نزدیک هم بگردد، باید یک مسیر معین را پیدا نموده و از دفع مخاطبان جلوگیری کند.
منبع: TheVerge
منبع: دیجیکالا مگ