بیکارترین استان کشور کدام است؟

به گزارش بازیکده، نرخ بیکاری تابستان 0.7درصد کاهش پیدا نموده و به 8.9درصد رسیده است؛ البته باز هم این تغییر تا حدودی ناشی از افت نرخ مشارکت مالی و خروج نیروی در سن کار از بازار اتفاق افتاده و بدتر اینکه روند آن در استان های مختلف به شدت نوسانی بوده است.

بیکارترین استان کشور کدام است؟

به گزارش همشهری، اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از این است در شرایطی که نرخ بیکاری کشور در تابستان سال جاری 8.9درصد محاسبه شده، همزمان استان هرمزگان نرخ بیکاری 22.6درصدی را تجربه نموده که 2.5برابر میانگین نرخ بیکاری کشور است. در آن سوی جدول، استان زنجان کمترین نرخ بیکاری را داشته و فقط 5.5درصد از جمعیت فعال مالی آن در جرگه بیکاران قرار گرفته اند.

نمای بیکاری در استان ها

در فصل تابستان، از مجموع 31استان کشور، 21استان نرخ بیکاری کمتر از نرخ میانگین کشوری را تجربه نموده اند و درصد بیکاران آنها نسبت به کل جمعیت فعال مالی معادل 5.5تا 8.7درصد بوده است، اما در مقابل، 10استان کشور نیز با نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری روبرو بوده اند و نرخ بیکاری آنها 8.2تا 22.6درصد برآورد شده است.

آنالیز ها نشان می دهد وخیم ترین شرایط بیکاری در تابستان سال جاری در استان هرمزگان تجربه شده که نرخ بیکاری آن با 4.4واحد درصد افزایش نسبت به سال قبل، 22.6درصد محاسبه شده است. بعد از آن، استان خوزستان قرار گرفته که نرخ بیکاری آن با رشد 1.3درصدی به 15.6درصد رسیده است.

سومین استان از نظر بالاترین نرخ بیکاری نیز استان کرمانشاه بوده که باوجود کاهش 0.4درصدی نرخ بیکاری آن، همچنان با بیکاری 13.6درصدی جمعیت فعال روبرو است و در رتبه سوم بالاترین نرخ بیکاری کشور قرار گرفته است.

به گزارش همشهری، در مقابل استان های هرمزگان، خوزستان و کرمانشاه که بالاترین نرخ بیکاری را در فصل تابستان سال جاری تجربه نموده اند، استان های زنجان، سمنان و مرکزی به ترتیب کمترین نرخ بیکاری را داشته اند.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در فصل گذشته نرخ بیکاری استان زنجان با یک درصد کاهش نسبت به تابستان سال قبل به 5.5درصد رسیده، نرخ بیکاری استان سمنان با کاهش 0.2درصدی 6.3درصد محاسبه شده و نرخ بیکاری استان مرکزی با کاهش 1.3درصدی به 6.4درصد رسیده است.

پیروز ترین استان ها در کاهش بیکاری

آنالیز استان های کشور از نظر اندازه تغییر نرخ بیکاری در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال قبل نشان می دهد که در این فصل، اندازه کاهش نرخ بیکاری در 15استان بیش از میانگین کشوری بوده و در 16استان کاهش کمتری تجربه شده یا نرخ بیکاری آنها افزایش پیدا نموده است.

طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، در تابستان سال جاری، استان های یزد، چهارمحال و بختیاری و گیلان بیشترین اندازه کاهش نرخ بیکاری را داشته اند؛ به گونه ای که نرخ بیکاری استان یزد 5.9واحد درصد کاهش پیدا نموده و به 7.7درصد رسیده است.

بعلاوه در استان چهارمحال و بختیاری، نرخ بیکاری با کاهش 4.4واحد درصدی به 8درصد رسیده و نرخ بیکاری استان گیلان نیز با کاهش 3.8واحد درصدی، روی رقم 7.8درصد متوقف شده است.

بیشترین رشد نرخ بیکاری

در مقابل استان هایی که در فصل تابستان پیروز به کاهش چشمگیر نرخ بیکاری شده اند، استان هایی هم هستند که نرخ بیکاری شان رشد عجیبی داشته است. آنالیز داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد در تابستان سال جاری، نرخ بیکاری استان های اردبیل، هرمزگان و همدان بیشترین اندازه افزایش را در مقایسه با سایر استان ها تجربه نموده است؛ به گونه ای که نرخ بیکاری استان اردبیل در این فصل 5.3واحد درصد نسبت به تابستان سال قبل رشد نموده و با رسیدن به رقم 11.7درصد، تقریبا دو برابر شده است.

بعد از آن استان هرمزگان با افزایش 4.4واحد درصدی نرخ بیکاری روبرو شده و بالاترین نرخ بیکاری کشور معادل 22.6درصد را به خود اختصاص داده است. بعلاوه نرخ بیکاری استان همدان نیز با افزایش 2.8واحد درصدی به 9.3درصد رسیده که گرچه رقم بسیار بالایی محسوب نمی گردد، اما اندازه افزایش آن در این استان قابل توجه است.

نمای کشوری بازار کار

در تابستان سال جاری، جوانان 15تا 24ساله کشور همچنان بالاترین نرخ بیکاری را در میان گروه های سنی تجربه نموده اند و نرخ بیکاری آنها باوجود کاهش 2.7واحد درصدی، باز هم روی رقم 23درصد به جای مانده است. به عبارت دیگر، در تابستان سال جاری از هر هزار جوان 15تا 24ساله ایرانی که به امید اشتغال از خانه خارج شده اند، 230نفر پیروز به یافتن هیچ کاری نشده اند و حتی در هر هفته، 2ساعت نیز کار ننموده اند.

این شرایط برای گروه سنی 18تا 35سال نیز با شدت پایین تری حکمفرماست؛ به گونه ای که در تابستان سال جاری از هر هزار نفر متقاضی کار در این گروه سنی، 162نفر بیکار مانده اند و حتی شغل موقت نیز پیدا ننموده اند.

در این میان نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز به 13.2درصد رسیده که 1.2واحد درصد کمتر از تابستان سال قبل است، اما همچنان در مقایسه با نرخ بیکاری کل کشور، شرایط نامساعدی را تجربه می نماید.

نامتناسب بودن آموزش های عالی با احتیاج کار از یک سو موجب نبود شغل مناسب برای این گروه شده و در مقابل، عدم تناسب در دستمزد و شأن کار با تحصیلات و سطح انتظارات فارغ التحصیلان نیز سبب شده بخشی از اشتغال موجود از سوی این گروه مورد پذیرش قرار نگیرد.

جریان نیروی کار بازار تابستان

آخرین آمارهای رسمی از بازار کار ایران نشان می دهد در فصل تابستان سال جاری نرخ مشارکت مالی جمعیت در سن کار با 0.1درصد کاهش به 41درصد رسیده است که معنای آن انصراف بخشی از نیروی کار تازه برای ورود به بازار است. این اتفاق که در چندین فصل متوالی در بازار کار ایران تکرار شده، چالش جدی برای اقتصاد ایران است که به هدررفت سرمایه های انسانی کشور منجر می گردد.

آنالیز بازار کار ایران از زاویه سهم بخش های مختلف، نشان می دهد که در تابستان 1401بخش خدمات با سهم 50.4درصدی از بازار کار، همچنان بزرگ ترین بخش از اشتغال اقتصاد ایران را حفظ نموده است و بعد از آن بخش صنعت با سهم 33.8درصدی و بخش کشاورزی با سهم 15.8درصدی قرار گرفته اند.

نکته مهم و تکان دهنده آمارها این است که در این فصل، بازهم اشتغال بخش کشاورزی با ریزش قابل توجهی روبرو بوده و بیش از 300هزار نفر معادل 1.6درصد کل شاغلان خود را از دست داده است که این افراد یا به بخش های صنعت و خدمات کوچ نموده اند یا به جرگه بیکاران پیوسته اند و یا کلا از بازار کار خارج شده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 20 مهر 1401 بروزرسانی: 20 مهر 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2097

به "بیکارترین استان کشور کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیکارترین استان کشور کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید