تعاملی متفکرانه با تغییرات شغلی

به گزارش بازیکده، من با چند دهه تجربه در زمینه تدریس MBA و همچنین تربیت مدیران پیروز به این نتیجه رسیده ام که متاسفانه بسیاری از ما توان کنارآمدن درست با تغییرات را نداریم. محققان علوم مدیریتی راهکارهای زیادی برای اجرای پیروز تغییرات سازمانی یا ساختاری در شرکت ها ارائه داده که این راهکارها کارگشای شرکت های مختلف بوده ولی مشکل اصلی وقتی بوجود می آید که تغییرات فردی باشند و نه سازمانی. متاسفانه برای فائق آمدن بر تغییرات فردی راهکارهای معین و موثری که قابلیت اجرایی داشته باشند، پیشنهاد نشده است. این مساله من را بر این داشته است که یک چارچوب و فرآیند برای حل این مشکل (یعنی کنار آمدن با تغییرات در سطح فردی) بنویسم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تعاملی متفکرانه با تغییرات شغلی

این راه حل، در قالب 7 عنصر اصلی یا هفت مرحله است.

ایجاد شفافیت: فهمیدن و رتبه بندی آن عوامل

اطمینان و اعتماد به نفس: باور داشتن به اینکه می توان به طور موفقیت آمیز بر تغییر غلبه کرد.

پیچیدگی: در نظر گرفتن کلیه عوامل و فاکتورهای مرتبط با تغییر

خلاقیت: ابداع راه حل های خلاقانه برای مسائل احتمالی در طول راستا تغییر

تثبیت: عبور از باورهای گذشته و تثبیت شرایط تازه

تعهد: متعهد بودن و برداشتن گام های عملی برای تحقق تغییر

تغییر: در برگرفتن همه جانبه تغییر به همراه کلیه عواقب آن

تجربه نشان از آن دارد که این فرآیند برای افراد مختلف و در کنار آمدن با شرایط متفاوت تغییر، مفید واقع شده است. ما از این فرایند در کنار آمدن با انواع مختلف تغییر می توانیم بهره ببریم. تغییرات معمولا ناشی از حوادث مختلف هستند که این حوادث امکان دارد، مثبت یا منفی بوده و می توانند ریشه درون فردی یا برونی داشته باشند.

شفافیت:

قبل از هر چیز باید تمامی آن عواملی را که اضطراب و نگرانی شما از تغییرات مورد نظر را کم می کند، شناسایی و آنها را طبقه بندی و اولویت بندی کنید. هر چه آگاهی شما از این اولویت ها بیشتر باشد از نگرانی شما کاسته و این خود باعث شفاف سازی بیشتر می شود.

اطمینان و اعتماد به نفس:

مدیری که در حال روبروه با تغییر است باید اعتماد به نفس داشته باشد و باور داشته باشد که قادر به انجام این تغییر هست با وجود اینکه می داند در طول راستا احتمالا با مسائل و چالش های غیرقابل پیش بینی و غیر قابل کنترل روبرو می شود.

پیچیدگی:

برای رسیدن به تغییر، شما باید با تمامی مسائل پیش رو آشنا شده و با صبر و تدبیر هوشیارانه به استقبال مسائل بروید. باید که محیط اطراف خود و عوامل موثر بر تغییر را به طور دقیق بررسی و تحلیل کرده و همچنین ازمشورت با افراد یا منابع دیگر، بهره مند شوید.

خلاقیت:

خلاقیت، عامل اصلی موفقیت در سیر تغییرات است. وقتی با مسائل روبرو شده (مسائل بزرگ یا کوچک، مورد انتظار یا غیر منتظره) باید برای حل آنها راه های خلاقانه ولی در عین حال واقع گرایانه بیابید.

تعهد:

تصمیم قطعی خود برای روبروه با یک تغییر را گرفته اید و در ضمنً برای رسیدن به آن تغییر یک استراتژی کارآ اندیشیده اید لازم است که برای نیل به آن هدف حداکثر تلاش خود را به کار بندید و تمامی گزینه های دیگر (از جمله شکست در برابر تغییر) را به فراموشی بسپارید. این تلاش متعهدانه سخت ترین گام در راستاکنار آمدن با هر نوع تغییری است و بدون آن تغییر میسر نیست.

تثبیت:

در این مرحله باید موقعیتی را که پیش از تغییر داشته، فراموش کنید تا جا برای موقعیت و شرایط تازه باز شود. حتی در طول تغییر باید برخی از مشخصات هویتی و شخصیتی پیشین شما کنار گذاشته شود.

تغییر:

آخرین مرحله پیروز شدن درتغییر این است که ما خود را در آن تغییر غرق کنیم و با آن تغییرزندگی کرده، از اثرات مثبت آن لذت برده و با عواقب و چالش های ناخواسته و نا مطلوب برخاسته از آن مبارزه کنیم.

این هفت مرحله ای که در این مقاله بررسی شد، نشان از آن دارد که چه اقداماتی را باید در اجرای موفقیت آمیز یک تغییر انجام دهید. این هفت گام همچنین شما را یاری کرده که بتوانید داستان تغییر خود را به طور مدون برای دیگران شرح داده و همچنین به شما امکان داده که حداکثر تجربه و مقدار یادگیری را در سیر مراحل تغییر کسب کنید. اینکه کنار آمدن با تغییر چقدر طول می کشد کاملا به خود شخص مربوط می شود و مدت این زمان برای افراد مختلف می تواند بسیار متفاوت باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1944

به "تعاملی متفکرانه با تغییرات شغلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعاملی متفکرانه با تغییرات شغلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید