توسعه معادن کوچک راهکار بحران آب، معادن کوچک جایگزین کشاورزی شوند

به گزارش بازیکده، به گزارش خبرنگاران در شرایطی که بحران آب دوباره خبرساز شده است، فعالان مالی اعتقاد دارند که برای برنامه ریزی فراوری در ایران متناسب با ظرفیت منابع آب و مزایای مالی سیاست گذاری نمی گردد.

توسعه معادن کوچک راهکار بحران آب، معادن کوچک جایگزین کشاورزی شوند

در همین زمینه فعالان بخش معدن اعتقاد دارند حمایت از معادن کوچک به جای کشاورزی علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب به اشتغال در مناطق محروم یاری می نماید.

کوروش شعبانی، نایب رئیس انجمن مس ایران با بیان این که منطق مالی این است که معادن جایگزین کشاورزی گردد، به خبرنگاران گفت: ایران بین عرض جغرافیایی 25 تا 45 درجه قرار گرفته است و کشور کم آبی است و ما در زمینه کشاورزی به جهت مصرف بالای آب مزیتی نداریم بنابراین توسعه معادن کوچک در مناطق کم تر توسعه یافته علاوه بر اشتغال زایی باعث صرفه جویی در مصرف آب می گردد.

به گفته نایب رئیس انجمن مس ایران با یک و نیم لیتر آب در ثانیه امکان فعالیت معدن و اشتغال زایی در مناطق محروم فراهم می گردد این در حالی است که از نظر تعداد، اکثریت معادن ایران کوچک مقیاس هستند و باید زیرساخت و تسهیلات برای معادن کوچک فراهم کنیم تا به فراوری کافی و مالی برسند.

همچنین بهرام شکوری، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به هدررفت 60 تا 70 درصدی آب در بخش کشاورزی به خبرنگاران گفت: آبیاری غرق آبی و کشاورزی سنتی باعث شده 92 درصد از آب کشور در بخش کشاورزی مصرف گردد.

او با تاکید بر اینکه جنگ آب در دنیا موضوعی جدی است، اضافه نمود: در حال حاضر هزینه اصلاح آبیاری در بخش کشاورزی بسیار گزاف و بدون توجیه کافی است. این در حالی است که 10 سال قبل براساس مطالعه صورت گرفته مطرح شد تا با هزینه ای بالغ بر 23 میلیارد دلار تمام زمین های کشاورزی کشور به آبیاری قطره ای مکانیزم گردد و هر هکتار 10میلیون تومان هزینه داشت که اگر این اتفاق می افتاد از هدر رفت 60 میلیارد متر مکعب آب جلوگیری می شد اما متاسفانه موافقتی برای انجام این کار نشد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1565

به "توسعه معادن کوچک راهکار بحران آب، معادن کوچک جایگزین کشاورزی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه معادن کوچک راهکار بحران آب، معادن کوچک جایگزین کشاورزی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید