فراوری مستحکم ترین فولاد دنیا با چاپگر سه بعدی

به گزارش بازیکده، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، پژوهشگران مؤسسه مکس پلنک در دسلدورف آلمان با ترکیب فناوری های مدرن و باستانی توانسته اند روشی برای فراوری فولاد دمشق با استفاده از چاپگرهای سه بعدی بیابند.

فراوری مستحکم ترین فولاد دنیا با چاپگر سه بعدی

از این فولاد در دوران قرون وسطی برای فراوری شمشیرهای بسیار تیز و برنده و مقاوم استفاده می شد. فولاد دمشق در همین شهر فراوری می شد و روش اصلی فراوری آن در گذر زمان فراموش شده است. محققان در یک دهه اخیر برای احیای فراوری فولاد دمشق کوشش نموده اند و خاتمه آن را با استفاده از چاپگر سه بعدی از نو ساخته اند.

با توجه به اینکه مواد اولیه فراوری فولاد دمشق که قبلاً از هند تأمین می شد، امروزه دیگر در دسترس نیست، محققان کوشش نموده اند با مهندسی معکوس مدل های موجود از این فولاد، آن را از نو بسازند. تیغه این فلز از جنس آهن و فولاد است و پس از گرما دادن شدید آن تا حد سرخ رنگ شدن، مواد یادشده به شیوه ای خاص در هم آمیخته می شدند. سپس با گرم و سرد کردن مکرر و بارها چکش کاری فولاد دمشق، محصول نهایی به دست می آمد.

محققان برای بازسازی فولاد دمشق پودر آهن، نیکل و تیتانیوم را با استفاده از لیزر و چاپگرهای سه بعدی با یکدیگر ترکیب کردند و این ترکیب را لایه به لایه به وسیله ذوب کردن و سرد کردن مکرر ساختند و محصول نهایی مدنظر خود را شکل دادند. روش یادشده که برای اولین بار متکی به استفاده از چاپگر سه بعدی برای فراوری لایه های مختلف یک فلز سخت بود، منتهی به نتیجه مطلوب شد. حداکثر میزان گرما دهی به این ترکیبات برای دستیابی به نتیجه مطلوب 195 درجه سانتیگراد بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1019

به "فراوری مستحکم ترین فولاد دنیا با چاپگر سه بعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری مستحکم ترین فولاد دنیا با چاپگر سه بعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید