فراوری کپسول دارو از شیر گاو

به گزارش بازیکده، محققان پیروز به استخراج مقادیر زیادی اگزوزوم از شیر گاو شده است، اگزوزوم هایی که می تواند به اسم حامل دارو به کار رود.

فراوری کپسول دارو از شیر گاو

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، گوردی و همکارانش با یاری یک کارخانه فراوری شیر به نام هومستد کرمی (Homestead Creamery)، پیروز به استخراج مقادیر زیادی اگزوزوم از شیر گاو شده است، اگزوزوم هایی که می تواند به اسم حامل دارو به کار رود.

اگزوزوم ها کپسول های زیستی با ابعاد نانومتری هستند که سلول های بدن فراوری می نمایند. این کپسول ها به میزان کافی مقاوم هستند تا در برابر تجزیه آنزیمی و بعلاوه نوسانات اسیدی و دمایی در روده و جریان خون مقاومت نمایند. از این رو، اگزوزوم ها گزینه مناسبی برای تحویل دارو هستند.

راب گوردی، مدیر مرکز تحقیقات عروقی و قلبی در موسسه تحقیقات زیست پزشکی فرالین می گوید: اگزوزوم ها در شیر گاو فراوان هستند، اما جداسازی آن ها از سایر پروتئین ها و لیپید های شیر سخت است.

آزمایشگاه گوردی یک روش مقیاس پذیر برای برداشت اگزوزوم از شیر گاو غیر پاستوریزه ایجاد نموده است. با استفاده از این روش تصفیه که نتایج آن در قالب مقاله ای در Nanotheranostics منتشر شده، این تیم تحقیقاتی می تواند تقریباً یک فنجان اگزوزوم تصفیه شده از هر گالن شیر غیر پاستوریزه استخراج کند.

گوردی می گوید: تیم ما به طور موثر و ایمن روی این پروژه در طول همه گیری کرونا کار کرد. کار گروهی فداکارانه و اشتیاق برای غلبه بر چالش ها چیزی است که آنقدر ها که در علم فکر می کنید، اتفاق نمی افتد. شکست های زیادی رخ داد، اما خاتمه ما فرآیند های گام به گام را پیدا کردیم.

جوی ولفرام، استادیار پزشکی در کلینیک مایو که در این مطالعه مشارکت نداشت، می گوید: این دستاورد تازه پتانسیل دارویی اگزوزوم ها را به جلو می برد.

ولفرام گفت: آنچه قابل توجه است، اندازه وزیکول های خارج سلولی است که آن ها قادر به فراوری هستند. جداسازی و فراوری وزیکول های خارج سلولی به روش مقیاس پذیر همواره مانع از تجاری سازی این فناوری است، اما این مقاله راهی برای غلبه بر این موانع را نشان می دهد.

اگزوزوم ها به طور طبیعی به وسیله تقریباً همه انواع سلول ها در انسان و سایر پستانداران ترشح می شوند و به وفور در خون، لنف، ادرار و شیر یافت می شوند.

طی دهه گذشته، تحقیقات در خصوص کاربرد های دارویی آن ها به ویژه برای تحویل دارو های شنماینده، مانند پپتید ها و microRNA ها افزایش یافته است.

گوردی می گوید: تصور کنید پرستار شما به جای واکسن زدن، به شما میلک شیک بدهد. میلک شیکی که حاوی اگزوزوم های حاوی پپتید درمانی بوده و برای محافظت از اندام های داخلی مانند قلب در برابر سکته قلبی طراحی شده است.

اگزوزوم ها بعلاوه می توانند به سد خونی مغزی نفوذ نمایند، مجموعه ای از فرآیند های سلولی به هم پیوسته که از مغز در برابر عوامل بیماری زا و مواد شیمیایی ناخواسته محافظت می نماید را در مغز تحریک کند.

گوردی با یک کارخانه فرآوری لبنیات محلی به نام Homestead Creamery همکاری کرد تا نمونه های شیر غیرپاستوریزه را برای این مطالعه بدست آورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1725

به "فراوری کپسول دارو از شیر گاو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری کپسول دارو از شیر گاو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید