حضور کمرنگ دام پزشک متخصص حیات وحش در باغ وحش ها

به گزارش بازیکده، سال ها است که گونه های شاخص یا گونه هایی که در طبیعت منقرض شده اند از سایر نقاط جهان به ایران منتقل می شوند مانند شیر ایرانی و ببر سیبری اما در بسیاری از این موارد شاهد بیمار یا تلف شدن این گونه ها یا بروز مسائل دیگری برای آن ها در باغ وحش ها و مراکز نگهداری حیات وحش کشور بوده ایم. یک متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش می گوید: علاوه بر اینکه رویکرد اصلی باغ وحش ها یعنی آموزش و پژوهش در زمینه حفاظت از حیات وحش در باغ وحش های کشور مغفول مانده اند، دستورالعمل های سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر نحوه نگهداری از این گونه ها قدیمی است.

حضور کمرنگ دام پزشک متخصص حیات وحش در باغ وحش ها

جهت دریافت خدمات طراحی منزل ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

عبداله سالاری در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه دستورالعمل های سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر نحوه و شرایط نگهداری گونه ها در باغ وحش ها و سایر مراکز نگهداری حیات وحش قدیمی و تاریخ مصرف گذشته است، تاکید نمود:ضروری است این دستورالعمل ها به روزرسانی و طبق دستورالعمل های سازمان ها و اتحادیه های جهانی متولی حفاظت حیات وحش، برای باغ وحش های کشور تدوین و بومی سازی شوند.

این متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش با اشاره به حضور کمرنگ دامپزشک متخصص حیات وحش در باغ وحش های کشور اظهارکرد: اینکه فردی دامپزشک باشد لزوما قادر به درمان و مراقبت از حیات وحش نخواهد بود این در حالیست که ما در ایران افرادی را داریم که دوره های تخصصی معالجه و رفتار با حیات وحش را خارج از کشور گذرانده اند و در این زمینه تجربه و تخصص دارند اما متاسفانه حضور این افراد در باغ وحش های کشور کم است.

وی ادامه داد: در باغ وحش ها یک فرد به عنوان مسئول فنی باغ وحش انتخاب می گردد که سازمان دامپزشکی نیز او را تایید می نماید. مسئول فنی باغ وحش اصولا باید دامپزشکی باشد که نسبت به گونه های حیات وحش و نحوه رفتار با آن ها شناخت و تجربه کار کردن با حیات وحش را داشته باشد وگرنه لزوما یک دامپزشک نمی تواند با حیات وحش سر و کار داشته باشد. فقدان تخصص کافی بعضی مسئولان فنی باغ وحش ها در زمینه حیات وحش باعث بروز و ایجاد مسائل برای گونه های این مراکز می گردد.

سالاری همچنین توضیح داد: مسئولان فنی دامپزشک که تخصص کافی در زمینه نحوه رفتار با حیات وحش یا درمان آن ها ندارند، نه قادر به شناسایی بیماری و نه به درمان آن هستند و متاسفانه این مساله در بسیاری از موارد منجربه مرگ گونه های شاخص در مراکز نگهداری حیات وحش می گردد.

این متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش ضمن تاکید بر لزوم بازبینی دستورالعمل های شرایط نگهداری و صندلی های نگهداری حیات وحش در باغ وحش ها و سایر مراکز نگهداری حیات وحش، اظهارکرد: سازمان حفاظت محیط زیست ضروری است براساس پروتکل های روز جهان صندلی های نگهداری حیات وحش در این مراکز را استاندارد و به روزرسانی کند.

وی ادامه داد: سازمان دامپزشکی نیز ضروری است برای افرادی که به عنوان مسئول فنی باغ وحش یا مراکز نگهداری حیات وحش انتخاب می شوند علاوه بر مدرک تحصیلی، دوره های مرتبط یا آموزش های حین خدمت در نظر بگیرد تا این افراد تنها به صرف داشتن مدرک دامپزشکی فعالیت ننمایند. ضروری است چنین شرایطی فراهم و چنین ساز و کاری ایجاد گردد تا بتوانیم شاهد بهبود شرایط باغ وحش های کشور باشیم.

سالاری در خاتمه صحبت های خود ضمن انتقاد از اینکه رویکرد اصلی و اساس وجود باغ وحش ها و مراکز نگهداری حیات وحش کشور فراموش شده است، گفت: رویکرد اصلی باغ وحش ها در سراسر جهان آموزش و انجام پژوهش های کاربردی در زمینه حفاظت از حیات وحش است که متاسفانه کاملا در باغ وحش های کشور مغفول مانده اند. ضرورت دارد که باغ وحش ها و مراکز نگهداری حیات وحش رویکرد مالی صرف را تغییر دهند و به سمت پژوهش و آموزش حفاظت از حیات وحش و محیط زیست در این مراکز حرکت نمایند.

به گزارش خبرنگاران، کمتر از دو هفته پیش خبر بیمار شدن هیرمان - شیر نر ایرانی - و پیش از آن نیز مرگ کوئین - ماده ببر سفید - باغ وحش ارم منتشر شد. همچنین طی سال های اخیر موارد مرگ و میر حیوانات در باغ وحش ها و مراکز نگهداری از حیات وحش در نقاط مختلف کشور از جمله تلف شدن 7 توله شیر در باغ وحش وکیل آباد مشهد، مرگ یک زرافه و یک قلاده ببر در باغ وحش صفادشت، مرگ در مجموع حدود 12 پستاندار دریایی در دلفیناریوم های تهران و تبریز و مرگ یک قلاده ماده ببر سفید، ببر و شمسی - ماده شامپانزه 18 ساله و مادر باران (بچه شامپانزه معروف باغ وحش تهران) رسانه ای شده اند.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1369

به "حضور کمرنگ دام پزشک متخصص حیات وحش در باغ وحش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور کمرنگ دام پزشک متخصص حیات وحش در باغ وحش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید