راهنمای انتخاب پزشک مناسب برای بارداری

به گزارش بازیکده، هر پدر و مادری دوست دارد که فرزندی سالم داشته باشد و دورۀ بارداری مادر هم در راحت ترین و آسوده ترین حالت ممکن پشت سر گذاشته شود. یکی از عواملی که به این خواستۀ پدران و مادران جامۀ عمل خواهد پوشاند، دقت در انتخاب پزشک مناسب برای بارداری است.

راهنمای انتخاب پزشک مناسب برای بارداری

انتخاب پزشک مناسب برای بارداری چه ضرورتی دارد؟

انتخاب پزشک بارداری و افرادی که در تمام مراحل بارداری و زایمان در کنار شما باشند و کمکتان کنند، بسیار مهم و ضروری است. مراکز و افراد زیادی در زمینۀ انتخاب پزشک مناسب برای بارداری فعالیت می کنند که می توانند در درورۀ بارداری و زایمان از شما مراقبت کنند. می توانید قبل از دورۀ بارداری و تصمیم گیری برای انتخاب پزشک بارداری، تمام انتخاب هایی را که می توانید داشته باشید ارزیابی و بررسی کنید.

مراقبت های دوران بارداری یکی از مهم ترین اقدام هایی است که در سلامت نوزاد شما تأثیر به سزایی خواهد داشت و بنابراین باید در انتخاب پزشک مناسب برای بارداری و همچنین سایر افرادی که قرار است در این دوران از شما و جنین تان مراقبت کنند دقت و بررسی لازم را بکنید.

در انتخاب پزشک مناسب برای بارداری چه انتخاب ها و گزینه هایی می توان داشت؟

افراد بسیار زیادی در زمینۀ مراقبت از زنان باردار فعالیت می کنند که هر کدام از آن ها وظایف و مسئولیت های تعریف شده و تعیینی دارند که در انتخاب پزشک بارداری باید مورد توجه قرار بگیرد. مهم ترین این افراد عبارتند از:

ماماهای پرستار

این متخصصان که یکی از اولین انتخاب پزشک مناسب برای بارداری هستند، مجوز CNM دارند و در زمینۀ مراقبت های زنان و زایمان بسیار ماهر و با تجربه اند. ماماها که در انتخاب پزشک بارداری نقش دارند، در حقیقت پرستارهایی هستند که در پرستاری مدرک فوق لیسانس دارند و آموزش های بالینی بسکمک دریافت کرده اند. ماماها همیشه در کنار متخصصان زایمان حضور دارند و در دسترس هستند تا اگر بارداری یا زایمان عوارضی داشت بتوانند کمک های کاربردی و مناسب ارائه دهند. پس ماماها در نحوۀ انتخاب پزشک مناسب برای بارداری نقش تعیین کننده ای دارند.

متخصصان زنان و زایمان

این افراد که کاندیدای انتخاب پزشک بارداری به شمار می آیند، پزشکانی هستند که در زمینۀ خدمات پزشکی و جراحی به زنان باردار آموزش های تخصصی دیده اند.

پریناتولوژیست

پریناتولوژیست ها متخصصان طب جنین و مادران هستند و مسئولیت مراقبت از زنانی را دارند که در دورۀ بارداری شان مسائل ویژه و جدی از جمله بالا بودن سن یا مسائل دیگر را دارند و در انتخاب پزشک مناسب برای بارداری این گروه از زنان انتخاب مناسبی به شمار می آیند. زنانی که دیابت و فشار خون بالا دارند یا دارای اختلال های ارثی و ژنتیکی هستند و در بارداری های قبلی با مشکل روبرو شده اند، باید در انتخاب پزشک بارداری خود دقت و بررسی بیشتری انجام دهند؛ چرا که حاملگی های این دسته از زنان معمولاً پر خطر است و به مراقبت های ویژه ای در این دوران نیاز خواهند داشت. پریناتولوژیست ها در این زمینه می توانند انتخاب مناسبی باشند.

پزشک خانواده

پزشک خانواده یکی دیگر از گزینه های انتخاب پزشک مناسب برای بارداری به شمار می آید که در مراقبت های بهداشتی از تمام اعضای خانواده ها تخصص و مهارت کسب کرده است.

در انتخاب پزشک مناسب برای بارداری به چه مسائلی باید توجه کرد؟

انتخاب پزشک بارداری و میزان اهمیت آن، بسیار بستگی به این دارد که عوارض و خطرهای بارداری شما به چه میزان باشد. اگر فشار خون بالا، دیابت، یا سابقۀ عوارض جدی در بارداری های قبلی خود دارید، اگر کمتر از 18 سال یا بیشتر از 35 سال سن دارید، بهتر است که در انتخاب پزشک مناسب برای بارداری خود دقت فراوانی به خرج دهید تا یک بارداری امن و سالم و بی خطر را تجربه کنید و پشت سر بگذارید. پس از این که شرایط خود را بررسی کردید و متوجه نیازهای مراقبتی خود در طول بارداری شدید، زمان انتخاب پزشک بارداری است و باید از میان متخصصان و افرادی که به آن ها اشاره شد، یک یا چند نفر را انتخاب کنید و با آن ها ملاقات و مشورت نمایید.

پس از انتخاب پزشک بارداری، چه سؤالاتی باید از او بپرسیم؟

بهتر است در زمینه هایی که شما را نگران می کنند، پس از انتخاب پزشک مناسب برای بارداری، سؤال های زیر را از او بپرسید:

سابقۀ کاری اش چقدر است و چند عمل زایمان انجام داده است؟

آیا مجوز حرفه ای از هیئت مدیره و هیئت امنا دارد؟

در کجا و به چه مدت آموزش حرفه ای دیده است؟

در هر هفته چند کودک را به دنیا می آورد و چند درصد زایمان هایی که انجام می دهد طبیعی و چند درصد آن ها سزارین است؟

آیا شما در تاریخ زایمان من در محل حضور خواهید داشت؟ در غیر این صورت آیا فرد جایگزین شما از صلاحیت های لازم برخوردار است و مورد تأیید شماست؟

نکات تکمیلی در انتخاب پزشک مناسب برای بارداری چیست؟

تخصص و مهارت پزشک

با این که تمام پزشکان حوزۀ زنان و زایمان متخصص هستند و بعد از طی مراحل و آزمون های سنگین اجازۀ فعالیت پیدا کرده اند، ولی باز هم بهتر است پیش از انتخاب پزشک بارداری به صورت کامل جستجو و تحقیق کنید و پزشکی را انتخاب کنید که علاوه بر تخصصی که دارد با او راحت و صمیمی باشید و به اصطلاح وقتی به او مراجعه می کنید معذب نباشید تا بتوانید تمام مسائل و نگرانی هایتان را بدون دغدغه با او در میان بگذارید. این مسئله یکی از نکات اصلی و تعیین کننده در انتخاب پزشک مناسب برای بارداری به شمار میرود. همچنین اگر بارداری شما از نوع بارداری های حساس و پر خطر است، بهتر است علاوه بر مراجعه به پزشک متخصص، در انتخاب پزشک بارداری به تجربه و مهارت او هم دقت داشته باشید تا یک زایمان راحت و بی دغدغه را پشت سر بگذارید.

مشورت گرفتن از افراد مطلع

اگر به تازگی فرد یا افرادی در میان دوستان، آشنایان و خانوادۀ شما زایمان داشته اند، می توانند مشاوره های خوب و سازنده ای در زمینۀ انتخاب پزشک مناسب برای بارداری به شما بدهند. علاوه بر این بنا به دلایل عاطفی و روانی ممکن است مشورت این افراد در خصوص انتخاب پزشک بارداری به شما قوت قلب و اطمینان خاطر بدهد و راحت تر به پزشک مورد نظر برای دریافت خدمات و مشاوره های تخصصی اعتماد کنید.

نزدیکی محل ویزیت به محل زندگی شما

به دلیل این که میزان و تعداد دفعات مراجعۀ شما به پزشک بارداری زیاد است و هر چه به ماه های آخر بارداری تان نزدیک شوید، شرایط سخت تر و ویژه تر هم خواهد شد، بهتر است مطب پزشک شما در جایی باشد که نزدیک محل زندگی تان است تا در ترددها و ترافیک ها اذیت نشوید. توجه به این نکته هم در انتخاب پزشک مناسب برای بارداری بسیار مهم است؛ چرا که زمانی که به هفته ها و روزهای سرانجام بارداری و ایام وضع حمل نزدیک شوید بیشتر باید به پزشکتان مراجعه کنید و تازه آن وقت است که نقش این نکته در انتخاب پزشک بارداری را متوجه خواهید شد.

منبع: www.webmd.com

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1784

به "راهنمای انتخاب پزشک مناسب برای بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای انتخاب پزشک مناسب برای بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید