زنجبیل چگونه سیستم ایمنی را تقویت می نماید؟

به گزارش بازیکده، در مقایسه با سلول های کنترل، سلول های تحریک شده حدود 30 درصد قوی تر به پپتیدی که عفونت باکتریایی را شبیه سازی می نماید، واکنش نشان دادند. افزودن یک مهارکننده خاص گیرنده TRPV 1 اثر ناشی از [6]-gingerol را معکوس کرد.

زنجبیل چگونه سیستم ایمنی را تقویت می نماید؟

ترکیب تند زنجبیل سلول های ایمنی را در حالت آماده باش قرار می دهد.

زنجبیل به تحریک سیستم ایمنی معروفیت دارد. نتایج تازه موسسه لایب نیتس برای زیست شناسی سیستم های غذایی در دانشگاه فنی مونیخ، اکنون انتها نامه ای را درباره این موضوع منتشر نموده است. در آزمایش های آزمایشگاهی، مقادیر کمی از ترکیب زنجبیل تند، گلبول های سفید خون را در حالت آماده باش قرار می دهد. این مطالعه بعلاوه نشان می دهد که این فرآیند شامل نوعی گیرنده است که در درک محرک های گرمای شدید و احساس تندی در غذا نقش دارد.

زنجبیل چه به عنوان یک گیاه دارویی و چه ماده ای غذایی، در آلمان به طور فزاینده ای محبوب است. بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، حجم واردات سالانه این ریشه طی ده سال گذشته تقریباً چهار برابر شده و به حدود 31600 تن رسیده است. با این حال، حتی اگر مصرف زنجبیل افزایش یافته است، این سوال مطرح می گردد که آیا سطوح مصرف طبیعی برای دستیابی به اثرات سلامتی کافی است؟ و اگر چنین است، کدام ترکیبات و مکانیسم های مولکولی در این امر نقش دارند.

ترکیبات زنجبیل وارد خون می گردد

برای یاری به روشن شدن این سؤالات، تیمی به رهبری ورونیکا سوموزا، مدیر مؤسسه لایب نیتس در فرایزینگ آلمان، تحقیقات گسترده ای انجام دادند. نقطه آغاز، نتایج یک مطالعه آزمایشی قبلی بود که در آن نویسنده اول گابی اندرسن از Leibniz-LSB نیز نقش کلیدی ایفا کرد.

همانطور که این مطالعه نشان می دهد، مقادیر قابل توجهی از ترکیبات تند زنجبیل حدود 30 تا 60 دقیقه پس از مصرف یک لیتر چای زنجبیل وارد خون می گردد. تا حد زیادی بالاترین سطوح به وسیله [6]-gingerol، با غلظت پلاسمایی تقریباً 7 تا 17 میکروگرم در لیتر به دست آمد.

این ترکیب تند به وسیله گیرنده TRPV 1، یک کانال یونی واقع در سطح سلول های عصبی که به محرک های گرمای شدید و بعلاوه به ترکیبات تند فلفل قرمز و زنجبیل پاسخ می دهد، اثر و خواص خود را اعمال می نماید. از آنجایی که بعضی از مطالعات نشان می دهد که گلبول های سفید خون نیز دارای این گیرنده هستند، تیم تحقیقاتی آزمایش کردند که آیا [6]-gingerol بر فعالیت این سلول های ایمنی تأثیر می گذارد یا خیر.

ترکیب تند گلبول های سفید را تحریک می نماید

در اولین قدم، تیم پیروز به شناسایی گیرنده بر روی گرانولوسیت های نوتروفیل شد. این سلول ها حدود دو سوم گلبول های سفید را تشکیل می دهند و در مبارزه با باکتری های مهاجم نقش ایفا می نمایند. آزمایش های آزمایشگاهی بیشتر، به وسیله گروه تحقیقاتی بعلاوه نشان داد که حتی غلظت بسیار کم و در حدود تقریباً 15 میکروگرم [6]-gingerol در لیتر برای قرار دادن سلول ها در حالت آماده باش کافی است.

بنابراین، در مقایسه با سلول های کنترل، سلول های تحریک شده حدود 30 درصد قوی تر به پپتیدی که عفونت باکتریایی را شبیه سازی می نماید، واکنش نشان دادند. افزودن یک مهارنماینده خاص گیرنده TRPV 1 اثر ناشی از [6]-gingerol را معکوس کرد. گابی اندرسن می گوید: بنابراین، حداقل در آزمایش ها، غلظت بسیار پایین [6]-gingerol برای تأثیرگذاری بر فعالیت سلول های ایمنی به وسیله گیرنده TRPV 1 کافی است.

ورونیکا سوموزا نتیجه گیری می نماید: بنابراین، نتایج ما از این فرض حمایت می نماید که مصرف مقادیر رایج زنجبیل ممکن است برای تعدیل پاسخ های سلولی سیستم ایمنی کافی باشد. با این وجود، هنوز سوالات بی پاسخ زیادی در سطوح مولکولی، اپیدمیولوژیک و پزشکی وجود دارد که باید با یاری تحقیقات مدرن غذایی و بهداشتی مورد توجه قرار گیرند. این کار در مجله Molecular Nutrition & Food Research منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

منبع: فرادید
انتشار: 27 بهمن 1401 بروزرسانی: 27 بهمن 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2157

به "زنجبیل چگونه سیستم ایمنی را تقویت می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنجبیل چگونه سیستم ایمنی را تقویت می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید