سوار موج های دروغین نشویم

به گزارش بازیکده، در این شرایط که با موج خبری ماجراهای شیوع کرونا در ایران مواجهه ایم، موج دومی نیز بر سر جناح بندی های سیاسی در واکنش به این ماجراها شکل گرفته است.

سوار موج های دروغین نشویم

نه می شود به شکل دریافت این فضا انتقاد صریحی وارد کرد و نه می شود به کسانی که دوقطبی ها را می سازند، حق داد. نکته ای که در این میان به آن باور دارم این است که شکل گیری این فضا، محصول نرسیدن ما به بلوغ فکری و بلوغ اجتماعی است. در برخورد با بزنگاه های اجتماعی ظاهرمان مدرن است و در عین حال، درگیر نوعی از تفکر قرون وسطایی هستیم.

بروز این وضع، در فضای مجازی نیز آسیب هایی ایجاد کرده است؛ فضایی که زمان ورودش به ایران، دچار عدم انطباق با شناخت ما از آن بود.

ما ملتی هستیم که فکر می کنیم سیاست را می فهمیم، در حالی که فقط درباره آن حرف می زنیم. عده ای معتقدند ما از زمان گرایش عمده به شبکه های اجتماعی، سیاسی تر شده ایم. آنها یادشان نیست ما پیش از اینستاگرام، تاکسی ها را داشتیم و آنجا همین حرف ها را می زدیم! کافی بود بگوییم فلان تیم فوتبال تا همه نظر بدهند، کافی بود بگوییم فلان رئیس جمهور تا همه درباره عملکردش داد سخن بدهند. ما همان آدم ها هستیم؛ فقط جغرافیای بحث و تبادل نظرمان عوض شده است. سرعتش و شیوه انتقالش عوض شده است البته اینها دلیل این نیست که بگوییم مردم حق انتقاد ندارند، بلکه بحث بر سر این است ما در وقت هایی که سر و صداها بالا می رود، نیاز به آرامش و تعمق داریم.

وقتی تردیدها بالا می گیرد، نیازمند تفکر هستیم.آدم عاقل و بالغ در چنین شرایطی سعی می کند روی این موج ها که نه دوست می شناسند و نه دشمن سوار نشود. سعی می کند به ناملایمتی ها دامن نزند. من حالا دارم به جامعه ای فکر می کنم که تا با ویروسی چون کرونا درگیر می شود، با قحطی ماسک و با احتکار مواد ضد عفونی کننده و با خریدهای فله ای و بی مورد دست و پنجه نرم می کند.

همین دیروز رفتم داروخانه مواد ضدعفونی کننده تهیه کنم. برای اولین بار پس از سال های جنگ که آن هم البته بیشتر در شرکت های تعاونی شیرخشک می دادند تا داروخانه ها، در داروخانه صف دیدم. عده ای، بیست تا بیست تا می خریدند. گمان می کنم چنین شهروندی نباید به خود حق بدهد درباره مسائل مختلف در ارتباط با ویروس کرونا نظر بدهد. من مدت هاست واکنشی درباره چنین مواردی در صفحات شخصی ام نشان نمی دهم. ما دچار قرون وسطایی درونی شده ایم و نیاز به آرامش داریم.

امین زندگانی - بازیگر / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 772

به "سوار موج های دروغین نشویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوار موج های دروغین نشویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید