شفافیت به سبک شهرداری سبزوار ، 70 درصد املاک بدون کاربری مانده

به گزارش بازیکده، شهردار سبزوار در لیست های جداگانه ای بخشی از اطلاعات اقتصادی این نهاد را افشا نموده که می توان با استفاده از این اطلاعات، عملکرد اقتصادی آن را تحلیل کرد؛ اما این اولین گام برای شفافیت است.

شفافیت به سبک شهرداری سبزوار ، 70 درصد املاک بدون کاربری مانده

گروه استان های خبرنگاران، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * شهردار جوان کرمان، سنت حسنه ای را پایه گذاشت. بخشی از وبسایت شهرداری را به افشای اندازه حقوق کارکنان خود اختصاص داد و به طور دقیق اظهار داشت که هریک از کارکنان و در هر سمت و رده کاری، چه میزان حقوق دریافت می نمایند.

این سنت حسنه را بعضی دیگر شهرداران نیز دنبال کردند؛ مثل شهردار سبزوار که سامانه ای با عنوان سامانه جامع شفافیت شهرداری سبزوار روی وبسایت شهرداری قرار داده و در آن لیست زبانه هایی مانند لیست پرسنل شهرداری، لیست پرسنل شرکتی، لیست شورای مدیران، سامانه جامع امور قرارداد ها و لیست شفاف املاک و مستغلات قرار داده شده است. هرچند واژه مستغلات با غلط املایی در این سامانه نوشته شده، اما در آن املاک متعلق به شهرداری با سرشناسه هایی مانند نوع ملک، نوع کاربری و نوع بهره برداری اعلام شده است.

افشای اطلاعات املاک در شهرداری سبزوار

در این فایل می توانید لیست املاک شهرداری سبزوار را ببینید. بیش از 100 مورد در این لیست قرار داده شده که کاربری بعضی از این املاک بدون کاربری ذکر شده است. طبق این جدول همه این املاک در سبزوار ثبت شده اند؛ هم داخل این شهر و هم حاشیه های آن. اما تعداد املاک بدون کاربری قابل توجه است؛ حدود 70 ملک که بیشتر آن ها در سطح شهر سبزوار پراکنده اند. یکی از این اراضی هم در شهرک صنعتی سبزوار واقع شده است. یعنی حدود 70 درصد از املاک شهرداری در سبزوار و اطراف آن، بدون کاربری رها شده است. اراضی سنگ سفید هم با اینکه کاربری کشاورزی دارند، با کاربری مسکونی درحال استفاده هستند.

مساحت این املاک در سامانه شهرداری سبزوار معین نیست، اما براساس شناسه ملک و کدپستی که از ملک در این سامانه معین شده، احتمالا با جستجو در املاک این شهرستان، به اطلاعات دقیق تری از آن دست یافت.

قراردادهای ریالی یا تومانی؟

شهرداری سبزوار بعلاوه لیستی از قرارداد های این نهاد و مراکز وابسته و مبلغ این قراردادها، طرف قرارداد و نوع آن را معین نموده است. در این لیست قرارداد های سال جاری و نیمه دوم سال گذشته شهرداری منتشر شده و شامل 85 قرارداد می گردد. بیشترین مبلغ هم مربوط به قرارداد با شرکت حامد سبزوار به ارزش بیش از 30 میلیارد است که طی آن باید امور خدماتی به صورت حجمی مانند امور دفتری، توزیع فیش، برطرف سد معبر و ... انجام گردد. البته اینکه این مبالغ به ریال است یا تومان در این سامانه معین نشده، اما از بقیه حساب و کتاب های این لیست می توان حدس که مبالغ به تومان باشد.

لیست قرارداد های شهرداری سبزوار در این فایل قابل دسترسی است و می توان با آنالیز آن به تحلیل های بیشتری رسید. مثلا به نظر می رسد که شهرداری سبزوار چند قرارداد بیشتر از 10 میلیارد دارد؛ نحوه پرداخت محکوم به پفراینده 970601 حقوقی سوم به مبلغ بیش الز 13 میلیارد تومان (یا ریال) به حساب وحید اکبری، وکیل دادگستری است. قرارداد دیگر مربوط به سازمان مدیریت پسماند که باید زباله های جمع آوری شده روزانه را به سایت دفن زباله منتقل کند. این قرارداد طرف دیگری ندارد و به نظر می رسد سازمان مدیریت پسماند برای این منظور 14 میلیارد و 580 میلیون تومان (یا ریال) را دریافت می نماید.

شهرداری سبزوار در قرارداد دیگری 20 میلیارد و 880 میلیون تومان (یا ریال) با هادی اعیانی مقدم منعقد نموده برای بارگیری روزانه 150 تن زباله و انتقال به سایت دفن آن ها در اراضی نخبر. سه قرارداد دیگر هم هست که ارزشی بیشتر از 10 میلیارد تومان (یا ریال) دارند که در این فایل قابل مشاهده است.

لیست کارکنان شهرداری سبزوار نیز در این سامانه موجود است، اما اطلاعات خاصی که قابل تحلیل اقتصادی باشد، در این لیست وجود ندارد. شهردار سبزوار وعده داده که در گام بعدی، میزان حقوق کارکنان را هم افشار می نماید. شاید در فروردین سال 1401. در لیست شورای مدیران هم فقط نام شهردار و دو معاونش به چشم می خورد.

اما و اگرهای شفافیت شهرداری سبزوار

موسی رجب زاده، شهردار سبزوار در آذرماه با حکم وزیر کشور کلیددار این شهر شد. قبلا هم معاونت امور عمرانی فرمانداری سبزوار را به عهده داشته، سمت مدیریتی در بنیاد مسکن سبزوار و خراسان رضوی داشته و یکی از مدیران موثر در بازسازی منازل مردم زلزله زده بم، کرمانشاه، بروجرد و سرپل ذهاب بوده و حالا چهل و دومین شهردار آن است. او در مراسمی که برای رونمایی از این سامانه برگزار گردید، گفته بود که هزینه تمام شده برای اجرای این سامانه، 40 میلیون تومان بوده که کارکنان شهرداری به صورت جهادی روی آن کار نموده اند.

اقدام شهرداری سبزوار قابل تقدیر است؛ همین میزان اطلاعات هم قبلا به سختی از سوی نهاد ها و ارگان های دولتی و نیمه دولتی افشا می شد. اما نکته این است که این همه شفافیت نیست و اینکه معنی شفافیت صرفا به افشای بعضی اطلاعات ختم نمی گردد. شفافیت اقتصادی را می توان بیش از افشای اطلاعات، قابل مشاهده کردن فرایند انعقاد قرارداد ها و اجازه دسترسی به حساب های اقتصادی شهرداری است.

شهرداری ها، چون نهادی دولتی محسوب نمی شوند، با اینکه بخشی از بودجه خود را از دولت تأمین می نمایند، اما هیچ نهاد نظارتی بر عملکرد آنان نظارت ندارد. نهاد هایی مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور و ... نظارت مستقیم بر عملکرد اقتصادی شهرداری ها ندارند. شهرداری سبزوار در طرح شفافیت خود، در قالب فایل اطلاعاتی را ارائه داده که قابل راستی آزمایی نیست. در واقع آنچه در شهرداری سبزوار، کرمان و یزد و حتی پیشتر در شهرداری مشهد اتفاق افتاده، خوب است، اما هنوز راه زیادی تا اجرای شفافیت واقعی و اداره شهر در اتاق شیشه ای، راه زیادی مانده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1990

به "شفافیت به سبک شهرداری سبزوار ، 70 درصد املاک بدون کاربری مانده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفافیت به سبک شهرداری سبزوار ، 70 درصد املاک بدون کاربری مانده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید