شناسایی راهکارهایی جهت تشویق و تسهیل پژوهش و برطرف موانع فراوری علم

به گزارش بازیکده، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به راهکارهایی جهت برطرف موانع فراوری علمی گفت: در آنالیز ها در اختیار قرار دادن دستیاران پژوهشی برای اعضای هیات علمی بالینی و آموزشی به منظور تسهیل در پژوهش به عنوان عوامل موثر جهت تشویق این گروه به انجام فعالیت علمی و پژوهشی شناسایی شده است.

شناسایی راهکارهایی جهت تشویق و تسهیل پژوهش و برطرف موانع فراوری علم

وی به راهکارهایی برای فعال سازی هیات علمی کم کار اشاره نمود و یادآور شد: طبق آسیب شناسی اجرا شده در مورد فعال سازی و استفاده از ظرفیت اعضای هیات علمی کم کار، تسهیلات پژوهشی و اختصاص دستیار پژوهشی می تواند انگیزه فراوری علم و با کیفیت مبتنی بر تجارب این گروه را در پی داشته باشد.

پناهی اضافه کرد: با توجه به اینکه بعضی از اعضای هیات علمی بالینی صرفا یک یا صفر مدرک پژوهشی دارند، تشویق این گروه به فراوری علم می تواند اثرات مطلوبی در افزایش جایگاه علمی کشور در پی داشته باشد.

وی به افزایش سهم تحقیقات و فناوری از بودجه های دولتی اشاره نمود و گفت: در سال 1401 بالغ بر 166 میلیارد و 500 میلیون تومان به معاونت های تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص داده شده که رکورد 98 درصدی را نسبت به سال های گذشته نشان می دهد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: با قول مساعد مقام عالی وزارت انتظار داریم رقم بودجه تحقیقات و فناوری در امسال روند افزایشی داشته باشد.

وی با تاکید بر مقوله همتاپروری و جایگزین پروری گفت: استفاده از پتانسیل علمی اعضای هیات علمی برتر مانند پژوهشگران یک درصد جهت همتاپروری اهمیت بسیاری دارد. بارها دیده و شنیده ایم فردی نخبه شاگرد یک دانشمند برجسته بوده و به درستی در مسیر استاد خود گام برداشته است این نوع تعلم و پرورش همتایان برای آینده باید در کشور به امری مرسوم و معمول تبدیل گردد.

به گفته پناهی در نظر گفتن واحدهای پژوهشی برای اعضای هیات علمی و تشویق و آموزش دانشجویان دکترای حرفه ای و تخصصی برای انجام پژوهش های موثر و کاربردی نیز جزو موارد انگیزشی برای افزایش فراوری علم شناسایی شده است.

وی استفاده از ظرفیت نخبگان و به خصوص نخبگان جوان در تصمیم گیری ها را یکی از عوامل موثر در افزایش علاقه مندی به پژوهش دانست و مطرح نمود: در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تجربه مثبتی در این زمینه داریم و انتظار می رود این مسئله در دانشگاه های علوم پزشکی نیز عملیاتی گردد. مشارکت حداکثری برای حرکت به سمت توسعه پایدار که منجر به تحقیقات نافع و ارائه فناوری های نو گردد، یکی از ضروریات کشور است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2184

به "شناسایی راهکارهایی جهت تشویق و تسهیل پژوهش و برطرف موانع فراوری علم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی راهکارهایی جهت تشویق و تسهیل پژوهش و برطرف موانع فراوری علم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید