عبور پر خطر پرندگان مهاجر دنیا از فراز ایران

به گزارش بازیکده، به جای همه بلبلان بخوان. به جای غاز ها وحشی پرواز کن. به جای درنا ها برقص. هزاران مایل حادثه را از فراسوی دنیا بال بزن. از گرمای آن سوی دنیا کوچ کن و به زمستان این سوی دنیا فرود آی. با پرندگان مهاجر هم پرواز و هم آواز شو. این شعار سال جاری روز دنیای پرندگان مهاجر است؛ بخوان، پرواز کن، اوج بگیر، مثل یک پرنده.

عبور پر خطر پرندگان مهاجر دنیا از فراز ایران

روزنامه ایران در ادامه نوشت: سال 2006 بود که نهاد های حفاظتی دنیا به این نتیجه رسیدند که حفاظت از پرندگان مهاجر نیازمند یک اطلاع رسانی عمومی است. چون هیچ کشوری نمی تواند از پرندگانی که از آسمان بسیاری از کشور ها عبور می نمایند و میهمان برکه ها، تالاب ها و نیزار های کشور های دیگر می شوند، محافظت کند. با حمایت کنوانسیون حفاظت از گونه های مهاجر وحشی و همچنین تفاهمنامه حفاظت از کریدور مهاجرتی اوراسیا- آفریقا، روز 20اردیبهشت به روز دنیای پرندگان مهاجر اختصاص یافت. گرامیداشت این روز از اروپا آغاز شد و بعد به آسیا رسید.

در نهایت امریکا نیز به این تفاهمنامه پیوست تا یک روز دنیای برای پرندگان مهاجر در تقویم ثبت گردد. تفاوت فصول در نیمکره شمالی و جنوبی نیز باعث شد تا روز دومی هم برای این مناسبت در نظر گرفته شد؛ 19 مهر. روز دنیای پرندگان سال جاری در ایران مصادف است با دلنگرانی فعالان محیط زیست برای جوجه فلامینگوهای تالاب بختگان. ایران معبر مهمی برای شمار قابل توجهی از پرندگان مهاجر است.

اگر صید صیاد های شادگان نشوند، به دام دامگاه های فریدونکنار نیفتند! بخت یار تالاب بختگان باشد، پریشان تالاب پریشان نشوند، چند بالی در آسمان ایران می زنند و می فرایند. همین آمار های دنیای می گوید بیشتر از 192 گونه با خطر انقراض دست و پنجه نرم می نمایند.

پرندگان مهاجر ایران بیشتر میهمان پاییز و زمستان ایرانند. مقصد بیشتر آن ها هم تالاب ها و آبگیر های سرزمین های شمالی است. قوها، غازها، اردک ها، آبچلیک ها و کاکایی ها در صدر پرندگانی هستند که برای زمستان گذرانی به ایران کوچ می نمایند. بسیاری پرندگان را سفیران طبیعت می دانند. آن ها آدم ها را در دو سوی دنیا بهم متصل می نمایند. مرز ها را می شنمایند و تالاب به تالاب چرخه طبیعت را به بشر یادآوری می نمایند. آن ها را سفیران سلامت روح و روان انسان می دانند.

آوازشان در همین روز های کرونایی گریزگاه آدم های حبس شده در شهر های سنگی و سیمانی است. اسماعیل کهرم کارشناس نام آشنای محیط زیست کشور حرف هایش را با یک ضرب المثل انگلیسی آغاز می نماید و در تأیید شعار سال جاری می گوید: انگلیسی ها می گویند، شادمان مثل چکاوک. کهرم از شعار سال جاری روز پرندگان همچون یک شعار قشنگ که می خواهد نشاط، پایندگی، زندگی و شادی را به انسان یادآور گردد، یاد می نماید.

به گفته کهرم، پرندگان نماد جنبش و حرکتند. او می گوید: پرستوی دریایی بهشتی 27 هزار کیلومتر مهاجرت می نماید؛ بنابراین هیچ پدیده ای غیر از مهاجرت، حرکت و جنبش را به یاد نمی آورد. بر اساس آمار های کهرم سالانه نزدیک به 5 میلیون پرنده مهاجر به ایران کوچ می نمایند، اما پرواز یک میلیون آن ها در فریدونکنار برای همواره خط می خورد. او قتل عام پرندگان مهاجر در فریدونکنار یا تشنگی فلامینگو ها در بختگان را از ضعف محیط زیست می داند و می گوید: سه سال پیش با مسئولان محیط زیست، فرماندار فریدونکنار و پلیس برای جمع آوری تور های هوایی به سمت تالاب فریدونکنار رفتیم، اما وسط راه استاندار به فرماندار زنگ زد که برگردید. نزدیک به 20 ماشین بودیم. استاندار معتقد بود شکار پرندگان معیشت مردم است.

کهرم می گوید: طبق قانون تور هوایی ممنوع است مثل فروش مواد مخدر. آیا اگر کسی در چهارراه هروئین بفروشد به بهانه معیشت نباید با آن برخورد کرد؟ کهرم می گوید: در همین فریدونکنار پدر به صورت غیرقانونی تور می اندازد و پرنده شکار می نماید پسرش هم محیطبان همین منطقه است. در بابل شکارچی ها پیش چشم محیطبان ها در حال تعمیر تور هوایی هستند. محیطبان لباس فرم دارد، اما برای شکارچی اصلاً مهم نیست. کهرم علت این قانون شکنی ها را ضعف محیط زیست می داند.

در همسایگی مهاجران

ایمان ابراهیمی، کارشناس حیات وحش شعار سال جاری روز دنیای پرندگان را متفاوت با سال های گذشته می داند.

پرندگان مهاجر هم اکنون به یاری ما نیازمندند، پرندگان مهاجر و تغییرات آب و هوایی، پرندگان مهاجر- پیغام آوران تنوع زیستی، پرندگان مهاجر و موانع مهاجرت، پرندگان مهاجر در معرض خطر انقراض را نجات دهیم، تغییرات در کاربری اراضی از دید یک پرنده، پرندگان مهاجر و مردم، با یکدیگر در طول زمان، شبکه سازی برای پرندگان مهاجر و... از جمله شعار های روز دنیای پرندگان در سال های گذشته بود.

ابراهیمی شعار سال جاری را مطابق با نگاه جدید حفاظت بین المللی پرندگان می داند و می گوید: در برنامه های حفاظت جدید تأکید می گردد که انسان ها باید یاد بگیرند با پرندگان همسایگی نمایند و از آن ها درک متقابل داشته باشند. او می گوید: در سال های گذشته تأکید می شد زیستگاه پرندگان باید خالی از انسان باشد، اما الان می گویند انسان ها باید یاد بگیرند با پرنده ها همسایه باشند.

او اعتراض به شرایط فلامینگو های بختگان و شکار پرندگان در تالاب بین المللی شادگان را نتیجه رشد افکارعمومی می داند و می گوید: شکار همواره در تالاب شادگان بوده، اما الان این فهم به وجود آمده است که شکار بد است؛ بنابراین درباره آن اطلاع رسانی می گردد. او می گوید: اسناد نشان می دهد در سال 57 فلامینگو های زیادی بر اثر بی آبی در قم و اراک تلف شده اند، اما حتی یک خبر هم درباره آن ها در مطبوعات آن موقع منتشر نمی گردد.

او اطلاع رسانی را نشانه نزدیک شدن افکارعمومی به طبیعت می داند. هر چند تنها آمار قتل عام یک میلیونی پرندگان در فریدونکنار نشان می دهد تا هم آواز شدن و هم پرواز شدن با پرندگان مهاجر در ایران راه زیادی مانده. راهی که با شکستن تفنگ ها و سوزاندن قفس ها از کردستان آغاز شده است. در آذربایجان و کردستان لک لک ها مدت ها است همسایه شهری ها و روستایی ها شده اند و بالای سر آن ها جا دارند.

نیم نگاه

یک کارشناس محیط زیست: در برنامه های حفاظت جدید تاکید می گردد که انسان ها باید یاد بگیرند با پرندگان همسایگی نمایند و از آن ها درک متقابل داشته باشند. در سال های گذشته تاکید می شد زیستگاه پرندگان باید خالی از انسان باشد، اما الان می گویند انسان ها باید یاد بگیرند با پرنده ها همسایه باشند

منبع: فرارو
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1574

به "عبور پر خطر پرندگان مهاجر دنیا از فراز ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور پر خطر پرندگان مهاجر دنیا از فراز ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید