علائم کثیف شدن و گرفتگی انژکتور ها

به گزارش بازیکده، انژکتور ها وظیفه ترکیب سوخت و هوا و تزریق آن به درون موتور را دارد و هر خودرویی دیر یا زود دچار کثیفی یا گرفتیگی انژکتور می گردد که از چند طریق می توان این امر را حدس زد.

علائم کثیف شدن و گرفتگی انژکتور ها

به گزارش، دیر یا زود انژکتور های موتور انژکتوری خودروی شما کثیف خواهند شد یا تا حدی مسدود می شوند. این امر در خودرو هایی که مسافت کوتاهی را طی می نمایند (پیمودن مسافت های درون شهری) به دلیل روشن و خاموش شدن مکرر خودرو زودتر اتفاق می افتد.

هیچ راه مطمئنی به جز آزمایش جریان سوخت از طریق دستگاه های مخصوص برای اطمینان از کارکرد انژکتور ها وجود ندارد. اما نشانه هایی وجود دارند که می تواند نشانگر گرفتگی یا کثیف بودن انژکتور ها باشد.

هنگامی که گرفتگی انژکتور ها به حدی شدید گردد که ECU نتواند با تنظیم یا اصلاح نسبت سوخت و هوا آن را جبران کند، موتور خودرو به تدریج دچار مسائل زیر می گردد:

بدون مخلوط سوخت و هوای مناسب احتراق داخل سیلندر ها به تأخیر می افتد.

مخلوط سوخت و هوای فقیر (هوای زیاد و بنزین کم) در سیلندر ها منجر به احتراق ناقص می گردد. ممکن است یکی از گام های احتراق در سیلندر رخ ندهد که باعث کاهش قدرت آنی موتور می گردد و صدای محسوسی فراوری می نماید. با شدت دریافت این مشکل، راننده از موتور یا سیستم انتقال قدرت، ضربه و لرزش ایجاد شده را احساس می نماید.

موتور برای احتراق مناسب و قوی احتیاج به سوخت کافی دارد. اگر احتراق به تأخیر بیفتد یا جلوی آن گرفته گردد از قدرت موتور کاسته می گردد و خودرو شتاب کافی نخواهد داشت.

لرزش موتور یا حالت واماندگی (توقف ناگهانی موتور) هنگام کارکرد در دور آرام

پاشش سوخت به صورت نامساوی بین سیلندر ها باعث می گردد که دور موتور خیلی پایین بیاید و حالت واماندگی رخ دهد.

افت راندمان احتراق منجر به سوختن ناقص و ناهماهنگ سوخت و افزایش فراوری آلاینده ها می گردد؛ بنابراین خودروی معیوب در آزمون های معاینه فنی، مردود می گردد.

وقتی راندمان احتراق افت کند، اغلب مجبور می شوید بیشتر گاز بدهید و سوخت بیشتری مصرف کنید تا سطح عملکرد دلخواه شما حاصل گردد.

وقتی متوجه این علائم در یک موتور انژکتوری شدید، استفاده از مواد تمیزنماینده انژکتور، یکی از گزینه های آسان و در دسترس است. هرچند بهتر است پیش از بروز مشکل، به صورت اصولی و منظم از انژکتورشور ها (هم افزودنی های مایع و هم کیت تمیزنماینده دستی) بهره ببرید. پیشگیری بهتر از درمان است.

منبع:خودروکار

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 468

به "علائم کثیف شدن و گرفتگی انژکتور ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم کثیف شدن و گرفتگی انژکتور ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید