علایم درد پای دیابتی

به گزارش بازیکده، دیابت می تواند با آسیب به اعصاب و اختلال در گردش خون باعث درد پای غیرقابل تحملی گردد. در ادامه با علایم و علل درد پا بیشتر خواهیم خواند.

علایم درد پای دیابتی

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

دیابت می تواند با آسیب به اعصاب و اختلال در گردش خون باعث درد پای غیرقابل تحملی گردد. در ادامه با علایم و علل درد پا بیشتر خواهیم خواند.

دیابت که به آن ازدیاد قند خون هم می گویند به دلیل سطح بالای قند خون به وجود می آید. این بیماری نه تنها توانایی بدن در مبارزه با عفونت را به تحلیل می برد بلکه باعث آسیب به اعصاب و کلیه ها و رگ های خونی می گردد. یکی از شایع ترین عوارض مرتبط با دیابت درد مشقت بار پا است. این نشانه دیابت می تواند در نتیجه بیماری ناشی از آسیب به عصب و بعلاوه گردش ضعیف خون باشد. اگرچه این بیماری ممکن است در ابتدا با سوزش خفیف در دست و پا آغاز گردد اما به تدریج و با پیشرفت بیماری، باعث ایجاد درد شدید می گردد. در واقع در میان 16 میلیون مبتلا به دیابت، 25درصد از آنها ممکن است دچار علایم درد پای دیابتی شوند. در اینجا بعضی از علل و علایم شایع مسائل پای دیابتی همراه با اقدامات برای کنترل این اختلال ذکر می گردد.

علل درد پای دیابتی

نوروپاتی محیطی: نوروپاتی محیطی یک نوع نوروپاتی دیابتی است که بر روی اعصاب تاثیر می گذارد.سه نوع نوروپاتی محیطی که شامل، حسی، حرکتی و نوروپاتی اعصاب اتوماتیک می گردد وجود دارد. درصد بالایی از بیماران دیابتی از درد ناشی از نوروپاتی حسی شکایت می نمایند. این می تواند نشانگر درد حساس باشد به طوری که حتی برخورد پوست پا به لحاف در بستر می تواند دردناک باشد یا باعث بی حسی در پا گردد. همینطور، نوروپاتی حرکتی می تواند خودش را با تاثیر گذاری روی عصب عضله که باعث می گردد عضلات حس ضعف و درد نمایند، نشان دهد. نوروپاتی اعصاب اتوماتیک باعث می گردد پوست خشک و سفت گردد و ترک بخورد و باعث ایجاد پینه های دردناک گردد. عفونت باکتریایی و قارچی هم می تواند باعث درد و نگرانی بیشتر گردد.

مسائل گردش خون: مسائل گردش خون ممکن است باعث ایجاد درد شدید در پا گردد. این اختلال در شریان ها و مویرگ ها و رگ ها بر اثر سطح قند خون بالا ایجاد می گردد. در دیابتی ها هنگامی که شریان ها از طریق رسوب چربی مسدود می شوند باعث ضخیم تر شدن دیواره شریان ها می شوند و باعث تشکیل رسوبات کلسیم می گردد. این باعث مسدود شدن جزئی یا کلی جریان خون به پا می گردد. از این رو اکسیژن کافی به بافت ها نمی رسد و باعث ایجاد درد شدید در پا می گردد.

عفونت: افراد دیابتی به دلیل تغییر در تغذیه و دیگر تغییرات پرشکی که بیماری دیابت برایشان به ارمغان می اورد بیشتر مستعد قارچ و عفونت های باکتریایی از ناحیه پا می باشند. افزایش سطح قند خون باعث تهدید سیستم ایمنی بدن می گردد و این شرایط خطر عفونت را افزایش می دهد

درد عضلات و مفاصل: یکی دیگر از درد های پا در بیماران دیابتی، درد عضلات و مفاصل است. به دلیل اینکه عضلات عفونت می نمایند تاندون ها سفت می شوند و آغاز به انقیاض می نمایند. این فرایند نه تنها باعث درد در عضلات و مفاصل می گردد بلکه باعث اختلال در راه رفتن هم می گردد.

علایم و نشانه ها

درد پا که از دیابت نوع اول ناشی می گردد و به اسم مرض قند هم شناخته می گردد می تواند علایم بسیاری داشته باشد که شامل:

داشتن احساس سوزش یا احساس گرمای دایمی در پا، که شامل تیر کشیدن، احساس سوزن سوزن شدن یا احساس درد سوزش در پا است.

التهاب و تورم پا یا ساق پا که به دلیل عفونت ایجاد می گردد.

درد و ضعف عضلات در پاها و ران و ساق پا

نوروپاتی حرکتی ممکن است باعث عدم تعادل و یا لنگی در راه رفتن گردد. این باعث می گردد که پا در داخل کفش ها به تدریج ساییده گردد و باعث تشکیل پینه گردد و در نتیجه پوست ملتهب شده و زخم پای دیابتی ایجاد گردد.

زمانی که نوروپاتی اعصاب اتوماتیک اتفاق می افتد مکاهمم تعریق بدن شخص دیابتی دگرگون می گردد. در نتیجه ناخن های انگشتان پا خشک و ضخیم تر شده و پوست کنار ناخن ها خشک می گردد.

قارچ و عفونت باکتریایی باعث تب و لرز می گردد.

بی حسی در پا می تواند نشانه ای از آسیب های عصبی ناشی از دیابت باشد.

درمان درد پا

اگرچه هیچ درمان دایمی برای دیابت وجود ندارد، اما هم اکنون میتوان این شرایط را به یاری دارو کنترل کرد. تعدادبسیار دارو وجود دارد که می تواند به التیام درد بیماران یاری کند. به منظور کاهش درد و التهاب مسکن ها و NSAID تجویز می گردد. دکتر هم ممکن است به بیمار توصیه کند تا به منظور کاهش درد پا و در طول درد ناخوشی استراحت کند.

اگرچه درد پا و دیابت دست در دست هم دارند اما با این علایم دردناک می توان از طریق نظارت دقیق بر سطح قند خون و معاینه مداوم مبارزه کرد. این می تواند از ابتدا مانع بروز مسائل گردد، و فرایند بروز مسائل را عوض کند. برای افرادی که از درد پای دیابتی شکایت می نمایند مراجعه به پزشک جهت ارزیابی و مراقبت از پای دیابتی به طور صحیح بسیار اهمیت دارد. اگرچه داروهای خوراکی مفید شناخته می شوند اما برترین اقدام، داشتن یک زندگی سالم و داشتن رژیم غذایی دیابتی و متعادل جهت حفظ سطح قند خون سالم است.

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1763

به "علایم درد پای دیابتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علایم درد پای دیابتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید