عوامل اصلی افزایش رهن و اجاره اعلام شد

به گزارش بازیکده، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، ورود نقدینگی سرگردان با ماهیت سوداگری به بخش غیرمولد مسکن و کاهش عرضه مسکن در سال های قبل، قیمت مسکن را افزایش داد که اکنون موجب افزایش قیمت رهن و اجاره شده است.

عوامل اصلی افزایش رهن و اجاره اعلام شد

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، دفتر اقتصاد مسکن این وزارتخانه به پیغام های مردمی با موضوع چاره اندیشی مسوولان در مورد افزایش قیمت رهن و اجاره اماکن مسکونی پاسخ داد و بخشی از اقدامات اجرا شده در این بخش را بیان کرد.

بنا بر اعلام دفتر اقتصاد مسکن، بخش مسکن در کشور ما متاثر از عوامل درونی و بیرونی واقع شده است که در سال­ های اخیر با افزایش تحریم ­های ظالمانه دولت آمریکا، افزایش ریسک های سیستماتیک در بازار های مختلف و افزایش نقدینگی، نقش عوامل بیرونی پُر رنگ ­تر شده است.

این اطلاعیه می افزاید: این موضوع منجر به ورود نقدینگی سرگردان با ماهیت سوداگری به بخش غیرمولد مسکن شده و در نتیجه با همراهی بعضی عوامل درونی از جمله کاهش عرضه مسکن در سال ­های قبل، قیمت مسکن در اثر افزایش تقاضای سرمایه ­ای، افزایش یافته است.

با توجه به همبستگی قیمت مسکن و نرخ اجاره­ بها و رهن، افزایش قیمت مسکن با تاخیر منجر به افزایش قیمت رهن و اجاره اماکن مسکونی شده است.

با این وجود، وزارت راه و شهرسازی با توجه به ابزار های در اختیار و ماموریت­ ها و وظایف محوله، با وجود محدودیت­ های مالی و بودجه ­ای کشور و افزایش فشار های مالی در اثر شیوع ویروس کرونا، اقدامات مختلفی را در راستای حمایت از مستاجران و اقشار آسیب­ پذیر در 2 سال اخیر انجام داده است.

بعضی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در این خصوص شامل تمدید اتوماتیک قرارداد های اماکن استیجاری با سقف ­های تعیین به وسیله اخذ مجوز های مربوطه از ستاد ملی مبارزه با کرونا در 2 سال گذشته و پرداخت تسهیلات ارزان­ قیمت ودیعه مسکن در راستای حمایت از مستاجرین در 2 سال اخیر است.

مبلغ کل تسهیلات پرداخت شده در سال 1400 تا تاریخ 10 دی ماه 1400 نزدیک به 77 هزار میلیارد ریال و مبلغ کل تسهیلات پرداختی در 2 سال اخیر حدود 125 هزار میلیارد ریال بوده است.

بعلاوه، تدوین ساز و کار استقرار نظام اجاره­ داری حرفه ­ای به وسیله بخش غیردولتی با هدف افزایش سرمایه ­گذاری در فراوری و عرضه واحد های مسکونی اجاره ­ای، افزایش عرضه مسکن به وسیله اجرای برنامه حمایتی نهضت ملی مسکن و طرح اقدام ملی مسکن، برنامه ­ریزی و آغاز عملیات اجرایی ساخت و عرضه 300 هزار واحد مسکن استیجاری در منطقه ها شهری و تسریع در تکمیل و تحویل پروژه ­های نیمه­ تمام مسکن مهر با هدف خروج بخشی از تقاضا از بازار اجاره مسکن، بخش دیگری از اقداماتی است که وزارت راه و شهرسازی انجام داده است.

منبع: فرارو
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1997

به "عوامل اصلی افزایش رهن و اجاره اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل اصلی افزایش رهن و اجاره اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید