هشدار جدی درباره تغذیه دانش آموزان در نوروز

به گزارش بازیکده، تهران (پانا) - دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت متاسفانه در دوران کرونا به دلیل همه گیری این بیماری و تعطیلی مدارس، آسیب زیادی به شرایط جسمی دانش آموزان وارد شد و عادات غذایی آن ها از چیزی که بود و نامطلوب بود به شرایط بسیار نامطلوب تغییر شکل پیدا کرد.

هشدار جدی درباره تغذیه دانش آموزان در نوروز

به گزارش جامعه 24، جلال الدین میرزایی رزاز اظهار کرد: تغذیه دانش آموزان یک سرفصل بسیار مهم است که در واقع زندگی آینده آن ها را می تواند به لحاظ سلامت جسمانی و حتی روحی تحت تاثیر قرار دهد. مطالعات فراوانی در این زمینه به عمل آمده است که در واقع تاثیرپذیرترین دوران شکل گیری سلایق، ذائقه و وابستگی های غذایی در دوران مدرسه شروع می شود. حتی آخرین مطالعه تاکید کرده است که این عادات غذایی و ذائقه از قبل از دبستان و از مهدکودک و پیش دبستان، بیشترین تاثیرپذیری را دارد.

وی ادامه داد: بنابراین توجه به شرایط تغذیه دانش آموزان و کسانی که در سنین رشد هستند یکی از مهم ترین و محوری ترین کلید هایی است که سلامت آینده را تضمین می کند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: متاسفانه در دوران کرونا به دلیل همه گیری این بیماری و تعطیلی مدارس، آسیب زیادی به شرایط جسمی دانش آموزان وارد شد و عادات غذایی آن ها از چیزی که بود و نامطلوب بود به شرایط بسیار نامطلوب تغییر شکل پیدا کرد.

هشدار درباره اضافه وزن و چاقی بچه ها

رئیس انجمن تغذیه ایران شرح داد: با توجه به عدم فعالیت فیزیکی و عدم تحرک و در خانه ماندن، این آسیب ها جدی تر شد و بچه ها به طور میانه دچار اضافه وزن و چاقی از چندین کیلو تا چاقی مفرط شدند. آمار این ها استخراج شده است و متاسفانه از هر 4 دانش آموز حدود 1.5 دانش آموز دچار اضافه وزن و چاقی شدند که در دوران کرونا این تشدید شد.

میرزایی رزاز با بیان اینکه یکی از مباحث مهم که این تاثیرپذیری را می تواند شکل دهد، موضوع آموزش آنهاست، گفت: آموزش از اصلی ترین پایه های این مساله است و در واقع محور سلامت را این آموزش ها می توانند تحت تاثیر قرار دهند.

وی در این باره ادامه داد: مدارس حتی اگر باز می بودند ما با مسائل سوءتغذیه دانش آموزان روبه رو بودیم. سوءتغذیه همیشه به این معنا نیست که دچار کمبود وزن، مسائل جسمانی، ضعف و بی حالی باشند، این ها یک سر طیف است و سر دیگر طیف، بحث سوءتغذیه از نوع اضافه وزن و چاقی است. تا به امروز با توجه به فرهنگ و سواد تغذیه ای والدین و جامعه، متاسفانه شرایط مطلوبی نداشتیم و متاسفانه کرونا این شرایط را تشدید کرد و در خانه ماندن دانش آموزان، این شرایط را به مانند نفتی که بر آتش بریزیم، شعله ورتر کرد.

مسافرت ها و غذا های فست فودی

رئیس انجمن تغذیه ایران درباره مواجهه دانش آموزان با تعطیلات نوروز هم گفت: در سفر ها و تعطیلات با تغییر برنامه خواب و تغییر برنامه غذایی والدین که بالتبع، دانش آموزان هم از آن بی نصیب نمی مانند این اتفاقات تشدید می شود و شکل می گیرد. از بحث های نخوابیدن و دیرخوابیدن در شب ها، ریزه خواری و خوردن بیش از حد شیرینی جات و آجیل ها و احتمالا به دلیل شرایط اقتصادی، مصرف شیرینی هایی که کربوهیدرات بیشتری دارند، از مسائلی است که ممکن است شرایط را وخیم تر کند. با مسافرت ها و استفاده از غذا های فست فودی ممکن است قضیه به شکل بدتری هم پیش ببرد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار داشت: این ها نکاتی است که باید به آن ها توجه شود. مثلا خانواده ها می توانند با برنامه ریزی قبلی، یک برنامه غذایی را مکتوب کنند و با هدایت والدین، یک جهت درستی را ریل گذاری کنند. به هر حال جذابیت و مسائلی که غذا های فست فود برای بچه ها دارند، ممکن است بیشترین حجم غذایی که می خواهند در مسافرت ها دریافت کنند را به فست فود اختصاص دهند. ولی می شود آن ها را با برنامه ریزی طوری هدایت کرد که مثلا یکبار در هفته برنامه غذایی خانواده، فست فود است. اگر در برنامه هفتگی ما قرار است در هفته یکبار از فست فوت استفاده شود، لازم نیست همه آنچه را که سالم نیست در یک وعده بگنجانیم. مثلا اگر پیتزا سفارش می دهیم سیب زمینی و نوشابه سفارش ندهیم، چون این ها همه اثرات مضر و تخریب کننده دارند. لااقل یک مورد از این ها را کم کنیم. به سمت مصرف نوشیدنی های سالم برویم. سیب زمینی های سرخ کرده را حذف کنیم که اغلب روغن سرخ کردن آن ها مناسب نیست و به مدت طولانی از آن استفاده می شود. حجم روغنی که در سیب زمینی باقی می ماند و مصرف می شود کالری بیش از حدی را به بدن می رساند.

وی تاکید کرد: بنابراین یک برنامه غذایی خوب می تواند کمک کننده باشد. همچنین ساعات غذایی بسیار مهم است. باید طوری برنامه غذایی را تنظیم کنیم که از بی نظمی های غذایی جلوگیری کنیم. اگر صبحانه را 11 یا 12 صبح خوردیم با یک فاصله 5 تا 6 ساعته نهار مصرف شود و اگر نهار صرف شد، از یک شام سبک استفاده کنیم. والدین باید تمام این برنامه ها را برنامه ریزی و هدایت کنند.

میرزایی رزاز در خاتمه گفت: یک نکته بسیار مهم دیگر، افزایش فعالیت جسمانی است. ایام عید بهترین فرصت است. با توجه به بهتر شدن آب و هوا، باید روزی نیم ساعت تا 40 دقیقه را به همراه خانواده در فضا های باز، طبیعت و پارک ها اختصاص داد. دانش آموزان هم فعالیت فیزیکی حتی با پیاده روی ساده داشته باشند و فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهند که بهترین راهکار برای ایام نوروز است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1985

به "هشدار جدی درباره تغذیه دانش آموزان در نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار جدی درباره تغذیه دانش آموزان در نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید