مواد غذایی شیرین چه تأثیری روی مغز می گذارند؟

به گزارش بازیکده، محققان بارها این موضوع را اثبات نموده اند که افزایش وزن برای سلامتی مضر است. حالا طبق یک تحقیق تازه، افزایش وزن بر روی مغز نیز تأثیر منفی می گذارد.

مواد غذایی شیرین چه تأثیری روی مغز می گذارند؟

طبق این تحقیق که در نشریه JAMA Neurology منتشر شده است، بین بروز مقاومت در برابر انسولین (که با افزایش وزن ارتباط دارد) و کاهش عملکرد مغز ارتباط محکمی وجود دارد.

در این تحقیق، دانشمندان مغز 150 فرد در سنین 60 سالگی را که در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار داشتند؛ اما دچار فراموشی نبودند، اسکن کردند. این اسکن ها نشان دادند افرادی که سطح مقاومت در برابر انسولینشان بیشتر است، در بخش هایی از مغز که بیشتر در برابر آلزایمر آسیب پذیر هستند، شکر کمتری مصرف می نمایند. زمانی که شکر خون در مغز کم باشد، مغز به درستی کار نمی نماید.

انسولین هورمونی است که به حرکت گلوکز (شکر خون) از خون به سلول های بدن یاری می نماید تا بدن این گلوکزها را به عنوان سوخت مصرف کند. لوزالمعده انسولین را در جریان خون ترشح می نماید؛ اما زمانی که مقاومت در برابر انسولین وجود داشته باشد، انسولین کافی برای انتقال شکر خون به سلول ها وجود ندارد. در نتیجه، لوزالمعده انسولین بیشتری فراوری می نماید تا فرآیند انتقال شکر خون به سلول ها انجام پذیرد.

رژیم غذایی نقش مهمی در تمام این فرآیندها دارد؛ زیرا مواد غذایی سرشار از شکر و چربی می توانند سطح شکر خون را به صورت ناگهانی افزایش دهند. در نتیجه عکس العمل بدن نسبت به این شرایط این است که انسولین بیشتری فراوری می نماید تا این مواد غذایی را به انرژی تبدیل کند. با این حال، زمانی که بدن به انرژی بیشتری احتیاج ندارد، به جای مانده انرژی به صورت چربی ذخیره می گردد. اگر همیشه سطح شکر خون به صورت ناگهانی افزایش یابد، منجر به بروز مقاومت در برابر انسولین می گردد. توجه داشته باشید که این موضوع برای افراد مختلف فرق دارد و عوامل مختلفی بر روی نحوه مقاومت در برابر انسولین تأثیر می گذارند. بهتر است سطح شکر خون را تا حد امکان پایین نگه دارید تا از افزایش ناگهانی شکر خون جلوگیری گردد.

طبق گفته سرپرست این تحقیق، در بیماری آلزایمر بسیاری از نواحی مغز به مرور زمان اندازه کمتری شکر استفاده می نمایند. این شرایط همچون زمانی است که می خواهید یک نوشیدنی غلیظ را با یک نی بخورید که در حال نازک شدن است.

طبق گفته وی، انسولین ممکن است پردازش شکر خون را در بخش های مهم مغز که پردازش های پیچیده را انجام می دهند، افزایش دهد. اگر مقاومت در برابر انسولین بروز کند و انسولین کافی برای انجام کاری که باید انجام گردد، وجود نداشته باشد، تشکیل خاطرات سخت می گردد. با گذشت زمان، سلول های مغز کم کم گرسنه شده و از گرسنگی می میرند.

بروز مقاومت در برابر انسولین، شرایط قبل از ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی مفرط محسوب می گردد. اگرچه دانشمندان معتقدند ژنتیک افراد در این فرایند نقش دارد؛ اما محققان دریافتند رژیم غذایی نیز در این فرایند مؤثر است.

طبق یک بازنگری که در نشریه Current Diabetes Reports منتشر شده، برخورداری از رژیم غذایی سرشار از چربی باعث می گردد احتمال بروز مقاومت در برابر انسولین افزایش یابد. شیرین نماینده های مصنوعی نیز ممکن است به طور غیرمستقیم منجر به بروز مقاومت در برابر انسولین شوند.

با این حال متخصصین معتقدند می توان از بروز این شرایط جلوگیری کرد. با انتخاب های سالم در رژیم غذایی مانند استفاده از نان های پخته شده با غلات کامل به جای نان سفید و مصرف میان وعده هایی با فاصله 3 ساعت، می توانید سطح شکر خون خود را تنظیم و متعادل کنید.

بعلاوه با انجام 30 دقیقه ورزش در روز نیز می توانید از افزایش ناگهانی شکر خون جلوگیری کنید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2060

به "مواد غذایی شیرین چه تأثیری روی مغز می گذارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی شیرین چه تأثیری روی مغز می گذارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید