کیا K5 یا اپتیما سدان نام آشنای کره ای ، آنالیز یک خودرو وارداتی

به گزارش بازیکده، کیا K5 یا اپتیما، سدان میدسایز نام آشنای کره ای است که در بازار ایران هواداران زیادی دارد. اما پس از سال 2018 که واردات مدل های تازه خودروها ممنوع شد، مشتاقان این خودرو از داشتن نسل تازه آن محروم شدند. حال اما قرار است در دور تازه واردات، آن را در خیابان ها ببینیم.

کیا K5 یا اپتیما سدان نام آشنای کره ای ، آنالیز یک خودرو وارداتی

بیت ران - رضا نوروزی: کیا K5 یا اپتیما سدان پرفروش کیا است که نسل فعلی آن چهره مجذوب کنندهی دارد. این سدان در دور تازه واردات بناست به وسیله کوشا خودرو به بازار بیاید. اما این نسل با توجه به زیبایی ظاهری، اصلا نتوانسته موفقیت نسل پیشین خود را تکرار کند و هر سال در حال کاهش فروش است. به طوری که در پنج ماهه سال 2024، نسبت به سال 2022، 70 درصد کاهش فروش را تجربه نموده است. این کاهش نسبت به سال 2021 نیز 74 درصد است. در پنج ماهه سال 2024، کیا تنها 9 هزار و 36 دستگاه از کیا K5 یا همان اپتیما فروخته است.

پیشرانه کیا K5 یا اپتیما

کیا K5 یا اپتیما وارداتی با دو موتور 1.5 و دو لیتری به بازار آمده است. موتور 1.5 لیتری توربو و GDI است و توانایی فراوری 170 اسب بخار قدرت و 253 نیوتون متر گشتاور را دارد. این موتور به یاری یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه خشک (DCT)، قدرت را به چرخ های جلو می رساند. موتور 2 لیتری اما تنفس طبیعی است و قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 196 نیوتن متر را ارائه می دهد. قدرت این موتور دو لیتری به وسیله جعبه دنده 6 سرعته AT به چرخ های جلو می رسد.

امکانات رفاهی کیا K5 یا اپتیما

آپشن هاتیپ 1500 سی سیتیپ 2000 سی سی
کروز کنترلدارد (تطبیقی)دارد (تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل آغاز حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خوانداردندارد
سیستم یاری رانندگی بین خطوطنداردندارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکداردندارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلدداردندارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیا12.3 اینچی8 اینچی
دوربین عقبدارددارد
دوربین 360 درجهداردندارد
کیسه هواشش عدددارد (دو عدد)
تهویه اتوماتیکداردندارد
تنظیم برقی صندلی رانندهداردندارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلوداردندارد
سردکن صندلی جلونداردندارد
گرمکن صندلی جلونداردندارد
شارژر وایرلسداردندارد
دنده پشت فرمانداردندارد
اتوپارکنداردندارد
آینه های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه های جانبیدارددارد
سانروفداردندارد
سقف پانوراماداردندارد

k5 نسخه 2 لیتری تیپ کم آپشن است و تنها امکاناتی در سطح پایه دارد. اما مدل 1.5 لیتری از امکانات مناسبی بهره می برد که می تواند برای مشتریان ایرانی در این بازار پر از محصولات چینی بی اصل و نسب، گزینه مجذوب کنندهی باشد.

طراحی بدنه

نسل پنجم کیا K5 با ظاهری مجذوب کننده در سال 2019 معرفی گردید و همان زمان توجهات زیادی را به خود جلب کرد. طراحی کشیده و فرم انتهایی فست بک و طرح چراغ های دیلایت جرقه مانند آن استایلی زیبا به آن داده است. فرم کشیده و قوس جالب سقف که با یک انحنای مناسب به صندوق عقب می رسد، بسیار شبیه به مرسدس بنز CLS است.

قیمت جهانی

بهای کیا K5 یا اپتیما در بازار امارات از 78 هزار درهم تا 104 هزار درهم است. قیمت مدل 2 لیتری که نسخه پایه محسوب می گردد، 78 هزار درهم است. با قیمت روز درهم که 16 هزار و 500 تومان است، 78 هزار درهم معادل 1 میلیارد و 290 میلیون تومان خواهدبود. تعرفه واردات خودروهای دارای موتور 1.5 تا 2 لیتری 91 درصد است. بنابراین قیمت اعلامی سامانه با احتساب تعرفه و 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده، کاملا درست محاسبه شده است. قیمت سامانه 2 میلیارد و 598 میلیون است.

قیمت روز بازار

کیا k5 یا اپتیما 2 لیتری در بازار 10 تیر ماه 1403، در محدوده 4 میلیارد و 730 میلیون تومان است. این قیمت اختلافی 82 درصدی با قیمت فروش سامانه و اختلاف 4 برابری با قیمت جهانی دارد. قیمتی که با توجه به رقبای دیگر در بازار کشف شده است. این قیمت به قدری گران است که در فاصله چندماهه ورود به بازار تا به حال بیش از 500 میلیون تومان کاهش قیمت داشته. اما در قیمت های فعلی باز هم خریداری ندارد. یکی از دلایل این رکود سنگین، فقر آپشن و موتور ضعیف تر در مقابل قیمت بالای آن در رقابت با سدان های کوچک تری همانند کرولا است. علت دیگر بی خریدار بودن این خودرو نیز انتظار بازار برای ورود مدل 1.5 لیتری که آپشن های بسیار بیشتری دارد، است.

منبع: بیت ران
انتشار: 7 شهریور 1403 بروزرسانی: 7 شهریور 1403 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2266

به "کیا K5 یا اپتیما سدان نام آشنای کره ای ، آنالیز یک خودرو وارداتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیا K5 یا اپتیما سدان نام آشنای کره ای ، آنالیز یک خودرو وارداتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید