تور ارزان گرجستان: گرجستان از نمایی دیگر

به گزارش بازیکده، ملاقات گرجستان از زوایه ای دیگر

منطقه آخالتسیخه (Akhaltsikhe) خود به تنهایی دارای جاذبه های هیجان انگیزی برای جهانگردان نیست، اما این منطقه برای دسترسی به واردزیا (Vardzia) و ساپارا (Sapara) محل مناسبی محسوب می گردد. در اینجا راهنمای سفر به این منطقه را از زبان یک جهانگرد حرفه ای دنبال می کنیم. با خبرنگاران همراه باشید:

تور ارزان گرجستان: گرجستان از نمایی دیگر

با ما سفر کنید و با تور ارزان گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

واردزیا:

یک راننده کامیون ارمنی با کامیون ولگای بزرگ خود برای تامین آب و علاقه مندی خاص وی به برژنف (لئونید ایلیچ برژنف Brezhnev سیاست مدار و دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی از سال 1964 تا 1982 بود.) مشوق اصلی ساخت هتل واردزیا بود که امروزه متروکه و رها شده است. راستا و جاده های منتهی به واردزیا، از تپه های سرسبز و دره هایی که دشت و بیابان ها متعددی در آن وجود دارد گذشته و بعلاوه صخره های زیادی در این راستا قرار دارند.

واردزیا در حقیقت یک مجموعه مکان مقدس و اقامت گاه افرادی بود که در قرون 12 و 13 میلادی در دل صخره ها کنده شد. امروزه تنها امکان بازدید از بخش کوچکی از این مجموعه غارها و تونل ها وجود داشته و بیشتر بخش های آن برای عموم مردم قابل بازدید نیست. البته همین میزان کم نیز برای درک دقیق و ارائه تصویری از عمق و وسعت این شبکه غارها، کفایت می نماید. کلیسای اصلی این محل نیز مانند سایر بخش ها، در دل یک صخره بزرگ کنده شده و نقاشی های فرسک (آبرنگ روی گچ) مرموز و نیمه روشنی در آن وجود دارد. در هنگام بازدید از این محل می توانید از کشیش درخواست کنید که چراغ ها را روشن نموده و دروازه اصلی را باز کند تا نور کافی در این محل ایجاد شده و شما بتوانید به غار کناری که یک چشمه آب زلال در آن قرار داشته و از طریق تونل هایی به سایر بخش های مجموعه راه دارد، رفته و بر تعجب خود بیفزایید.

مکان مقدس ساپارا (Sapara Monastery):

یک جاده باریک و کوچک به سمت ساپارا وجود دارد که چندان برای کامیون های ولگای بزرگ، امن و مناسب نیست. اگر در چنین شرایطی در حال رسیدن به ساپارا بودید، توصیه می کنیم بیشتر از اینکه حواستان به صخره های زیبای اطراف باشد، به جاده و راستا رو به رویتان توجه کنید. زمانی که از منطقه ها پوشیده از گل های وحشی گذشته و جنگل انبوه تری در برابرتان ظاهر شد، شما به ساپارا رسیده اید که در کوهستان مجاور جاده ساخته شده است.

ما در این سفر خیلی خوش شانس بودیم زیرا یکی از نگهبانان این مکان مقدس به نام جرج که به انگلیسی مسلط بود؛ برای ما توضیحات کاملی از این محل ارائه کرد. قدیمی ترین سازه این مکان مقدس متعلق به قرن 10 میلادی است در حالی که کلیسای فعلی در قرن 15 ساخته شده است. متاسفانه در دوران حکومت شوروی، از این مکان مقدس برای برگزاری اردوهای آموزش پیانو استفاده می شده و در این دوران بسیاری از نقوش دیواری و پوشش های مکان مقدس آسیب دیده و از بین رفتند، البته امروزه بعضی از آن ها به جای مانده و بخش های آسیب دیده نیز بازسازی شده و به شکل اولیه بازگردانده شدند. امروزه ده کشیش و کارآموز در این مکان مقدس زندگی نموده و اگرچه ورود به همه بخش های این مکان مقدس کمی سخت است، اما ساپارا را می توان اثری زیبا و دارای محیطی آرام و تاثیر گذار دانست. در بین تمامی مکان های مقدسی که ما در این سفر بازدید کردیم، ساپارا از همه تاثیرگذارتر و زیباتر بود.

حمل و نقل و رسیدن از آخالتسیخه به واردزیا و ساپارا

  • چگونه از آخالتسیخه به این محل برسیم: تاکسی ها و ون های موسوم به (Marshrutka) هر ساعت یک بار به این مقصد حرکت می نمایند . کرایه هر نفر هم 30 لاری (واحد پول گرجستان) است.
  • بیشتر تاکسی های مستقر در پایانه های اتوبوس رانی با ارائه پیشنهاد 60 لاری امکان سفر به این منطقه ها ، توقف و بازگشت را فراهم می نمایند. هر راستا حدود 2 ساعت طول کشیده و البته در صورت چانه زدن ممکن است کرایه خودرو برای این راستا تا 50 لاری هم امکان پذیر باشد. اگر از ارتفاع و حرکت با خودرو در جاده های صعب العبور می ترسید، پیشنهاد می کنیم قبل از حرکت، یک قرص مسکن یا آرام بخش بخورید.
  • اتوبوس: هزینه سفر با اتوبوس برای هر نفر کمتر از 4 لاری است اما شما باید برای انجام این سفر، انعطاف پذیری خوبی داشته باشید. یک فرد مهربان در این سفر توانست با راننده اتوبوس برای حرکت اختصاصی به خاطر ما توافق کند. متاسفانه تنها یک بار اتوبوس ها در این راستا برای برگشت حرکت می نمایند و اگر این اتوبوس را از دست بدهید، باید شب را در ساپارا یا واردزیا سپری کنید. ساعت حرکت اتوبوس ها از آخالتسیخه 10 و 40 دقیقه صبح و از از واردزیا 15 بعد از ظهر است.
  • محل اقامت: هتل کاخ سفید (Hotel White House) در خیابان (Tetri Sakhli) شهر آخالتسیخه که با خیابان (Rustevi) دارای تقاطع است، گزینه مناسبی برای اقامت محسوب می گردد. برای پیدا کردن آدرس این هتل کافی است از اهالی محل سوال کنید، به نظر می رسد همه مردم آدرس این هتل را بلد هستند. هزینه اجاره اتاق دو تخته، 50 لاری شامل صبحانه است. البته یک هتل دیگر نیز در خیابان (Rustevi) قرار گرفته است که برای هر اتاق 40 لاری مطالبه نموده و صبحانه آن نیز رایگان نیست. برای داشتن صبحانه رایگان در این هتل باید 50 لاری کرایه بدهید. این هتل ها در فاصله نزدیک و قابل پیاده روی با پایانه اتوبوس بوده و برای رسیدن به این پایانه، باید از پل و کنار قلعه بخش قدیمی شهر عبور کنید.
  • رستوران ها : در این شهر، انتخاب رستوران چندان متنوع نیست. رستوران خیابان (Rustevi) دارای بالکن زیبایی به چشم اندازی مناسب به دره رو به رو است. کارکنان و خدمه این رستوران؛ افراد نازنینی بوده و البته لیست غذاها نیز تنوع چندانی ندارد. توصیه ویژه: ماهی های ارائه شده بسیار پر تیغ بوده و خوردن آن سخت است.
  • فعالیت های پیشنهادی: پیاده روی تا کلیسای ساخته شده در بالای تپه، تماشای بخش های قدیمی شهر و تماشای بردباری و تطبیق پذیری مردم شهر بسیار لذت بخش و جالب است. در این شهر علاوه بر پول محلی، دلار و سایر ارزهای معتبر نیز پذیرفته می شوند. پس این دغدغه تان نیز به راحتی قابل حل است.
منبع: الی گشت
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1922

به "تور ارزان گرجستان: گرجستان از نمایی دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان گرجستان: گرجستان از نمایی دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید