9 ترفند برای نوشتن رزومه انگلیسی قوی

به گزارش بازیکده، خبرگزاری خبرنگاران- نوشتن رزومه دغدغۀ بسیاری از کسانی است که قصد اپلای و ادامۀ تحصیل دارند. گاهی افراد نمی دانند دقیقا باید چه مواردی را در رزومه خود بنویسند و یا چه لحنی در آن داشته باشند؛ در این مقاله سعی نموده ایم چند ترفند برای نوشتن یک رزومۀ انگلیسی بیاوریم.

9 ترفند برای نوشتن رزومه انگلیسی قوی

ضروری است همین ابتدا بر این موضوع تأکید کنیم، اگر دانش شما در زبان انگلیسی زیاد نیست، کار نوشتن و ترجمه رزومه را به شخص دیگری بسپارید وگرنه نتیجه خوبی نصیبتان نمی گردد!

از کلمات قدرت بهره ببرید

اگر به شکل مناسب و در جای صحیح از این گزینه بهره ببرید، قدرتمند باقی می مانند ؛ به نکات زیر توجه کنید:

  • معنی دقیق کلمات را در دیکشنری آنالیز کنید، گاهی برخی عبارات چند معنی دارند و استفاده از آن ها کمی ریسک دارد.
  • درگیر کلماتی که درک آن ها مشکل است، نشوید.
  • به تفاوت های ظریفی بین لغات دقت داشته باشید؛ مکاتبات و ارتباطات مشابه هستند اما متفاوت اند! (مکاتبات برای برقراری ارتباط با ایمیل یا نامه است و ارتباطات بیشتر به ارتباط کلامی و غیرکلامی اشاره می نماید).
  • در جملات بولت دار، در استفاده از کلمات قدرتمند زیاده روی نکنید.

مهارت کلامی خود را نشان دهید

استفاده از عباراتی مثل Good communication یا Problem-solving مهارت شما را توصیف ننموده و صرفا وقت خود را هدر خواهید داد، چون خواننده به آن اعتنایی نمی نماید.

می توانید به آن ها نشان دهید که چنین مهارت هایی دارید؛ مثلاً اگر می خواهید بگویید توانایی رهبری خوبی دارید، به جای استفاده از تک کلمۀ Leadership، در یک جمله از تجربۀ خود در راهنمایی تیم بگویید. به این شکل:

I led a 4 - person team in X -`s email marketing.

کلیشه ها را رها کنید

احتمالا با خود می گویید اگر از کلماتی مثل Creative و Strategic در رزومه استفاده گردد، برق از سر خواننده می پرد و بلافاصله با شما تماس خواهند گرفت؛ خب باید بگوییم نه تنها با شما تماس نخواهند گرفت، بلکه رزومه خود را به سطل زباله نزدیک نموده اید!

بهتر است سراغ چنین کلماتی نروید و سعی کنید در جملاتی توصیفی از دستاوردهای خود، این ویژگی ها را به خواننده القا کنید.

در انتخاب کلماتِ ابتداییِ بولت ها دقت کنید

به صورت کلی وقتی در حال خواندن جمله ای هستید احتمالا سه کلمۀ اول و آخر آن را راحت تر به فکر می سپارید؛ این حالت در جملات بولت دار هم صدق می نماید، شما در کنار دیگر داوطلبان واقع شده است و خواننده آن قدر زمان ندارد که کل رزومه را بخواند.

بهتر است در ابتدای جملات از موارد زیر بهره ببرید:

  • اعداد
  • کلمات قدرتمند
  • نتایجی که کسب نموده اید

برای آغاز جملات خود سعی کنید از حروف تعریفی مثل The استفاده نکنید.

اگر به موارد بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که هر چقدر دانش شما در زبان انگلیسی بیشتر باشد، شانستان برای نوشتن یک رزومۀ عالی افزایش می یابد! اما اگر اوضاعتان در زبان انگلیسی خوب نیست حتی اگر رزومۀ پر و پیمانی داشته باشید، رد خواهید شد. بهتر است آن را به فارسی بنویسید و بعد ترجمه تخصصی رزومه را به مؤسسات معتبری مثل ترنسیس بسپارید.

موارد مهم در قسمت بالای رزومه بیاورید

معمولا داوران قسمت بالای رزومه را می خوانند و اگر چیزی توجه آن ها را جلب نکرد، به سادگی آن را کنار می گذارند.

پس مقدمه چینی را کنار بگذارید و به سراغ اصل مطلب بروید. از طرف دیگر سعی کنید اطلاعات شخصی خود را با فونت زیاد عظیم ننویسید تا فضای زیادی را اشغال نکند.

نکته: بهتر است در تمام رزومه از یک نوع فونت بهره ببرید.

اعداد را به صورت عددی بنویسید

این تکنیک برای بیشتر به چشم آمدن و خوانایی بهتر رزومه است. وقتی از اعداد در جملات خود استفاده می کنید به صورت ناخودآگاه مهارت ها و دستاوردهای شما ملموس تر در فکر مخاطب می نشیند.

اگر امکانش وجود دارد جملات خود را با عدد آغاز کنید.

برای مثال:

15% reduction in turnover after the creation and implementation of a new retention strategy

لیست های طولانی را تقسیم کنید

اگر ضروری است اطلاعات خود را طبق ترتیب خاصی بچینید و دسته بندی کنید، از لیست نویسی بهره ببرید.

این تقسیم بندی موارد متناسب با نوع آن ها می تواند شایستگی شما را بهتر نشان دهد و خوانایی رزومۀ شما را هم افزایش می دهد. از آنجایی که نباید رزومه زیادی طولانی باشد، لیست ها به سازماندهی بهتر متن شما یاری می نماید.

اطلاعات تکمیلی خود را قرار دهید

قرار دادن آدرس صفحات اجتماعی مثل لینکدین می تواند موثر باشد. البته باید در این شبکه ها فعالیت داشته باشید و سابقه ای را ارائه دهید.

قراردادن دیگر پروفایل های شما که منجر به جذب خواننده گردد هم گزینۀ خوبی است؛ برای مثال لینک مقالات علمیِ در دسترس خود را در رزومه قرار دهید؛ حواستان باشد که مقالات خود را با برترین ترجمه ارائه داده باشید. به خوبی جستجو نموده و برترین سایت ترجمه مقاله را پیدا کنید.

فایل رزومه را به درستی نام گذاری کنید

یک نام توصیفی برای فایل خود بنویسید؛ استفاده از عبارت رزومه یا CV فکر خوبی است اما به تنهایی کافی نیست، حتما نام خود را هم ذکر کنید. اگر فکر می کنید اشاره به رشتۀ تحصیلی هم مؤثر است، آن را هم بنویسید.

در کنار موارد بالا سعی کنید خوانایی متن خود را در اولویت قرار دهید و فضای سفید خوبی برای آن در نظر بگیرید. دربارۀ روانشناسی رنگ ها مطالعه نموده و از ترکیب درست بهره ببرید. برای مثال در رزومه کاری استفاده از رنگ برند شرکت موردنظر می تواند مؤثر باشد.

در سرانجام یادآوری می کنیم که جهان می تواند به قبل و بعد از پذیرش رزومه شما تقسیم گردد؛ پس آن را سرسری نگیرید!

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1649

به "9 ترفند برای نوشتن رزومه انگلیسی قوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 ترفند برای نوشتن رزومه انگلیسی قوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید