تور یونان: تنش در دریای اژه بین گارد ساحلی ترکیه و گشتی های یونان

به گزارش بازیکده، در حالی که قرار است سران یونان و ترکیه در نیویورک با هم ملاقات نمایند، رسانه های یونانی از نشانه گیری سلاح از سوی گارد ساحلی ترکیه به سوی گارد ساحلی یونان خبر دادند.

تور یونان: تنش در دریای اژه بین گارد ساحلی ترکیه و گشتی های یونان

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رسانه های یونانی سه شنبه از تقابل گارد ساحلی ترکیه با یونان در دریای اژه خبر دادند.

به نوشته روزنامه یونانی کیپ گریس گارد ساحلی ترکیه یکشنبه شب به وقت محلی سلاح های خود را به سوی گارد ساحلی یونان در جزیره فارماکونسی نشانه گرفتند و بار دیگر تنش در دریای اژه در آستانه دیدار محتمل مقام های ارشد دو کشور در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک افزایش یافت.

به گزارش این روزنامه، نیکوس دندیاس وزیر خارجه یونان همتایان خود در اتحادیه اروپا را در خصوص رفتارهای تازه ترکیه در اژه آگاه نموده است. آتن بعلاوه یک یادداشت اعتراضی به آنکارا در خصوص حادثه در فارماکونسی ارسال نموده است.

در جریان این حادثه یک فروند کشتی گارد ساحلی ترکیه با حضور در آب های یونان به مدت 13 دقیقه در آنجا مستقر شد و خدمه این کشتی اسلحه های خود را به سوی نیروهای گارد ساحلی یونان نشانه گرفتند.

خبرگزاری رسمی یونان هم با استناد به منابع دیپلماتیک گزارش داد که دندیاس بر اقدام غیرقابل قبول یک کشتی جنگی ترکیه تمرکز نموده و گفته که این کار باعث اختلال در فعالیت کشتی تحقیقات علمی یونان شده است. دندیاس اعلام نمود که رفتار ترکیه در حال حاضر از چارچوب منطقی فراتر رفته ا و به هیچ وجه با ادعاهای ترکیه مطابقت ندارد.

گفته می گردد در پی این حادثه، دیدار میتسوتاکیس نخست وزیر یونان و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نیویورک در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

ترکیه، کشوری با طولانی ترین خط ساحلی در دریای مدیترانه شرقی، کشتی هایی با اسکورت نظامی برای جستجوی انرژی در فلات قاره خود اعزام و اعلام نموده که با جمهوری ترک قبرس شمالی در این منطقه دارای حقوق است.

ترکیه برای کاهش تنش ها، اخیرا خواهان گفت وگو با یونان شده است. رئیس جمهور ترکیه به تازگی گفت که ترکیه از یونان می خواهدبه حقوق و منافع خود احترام بگذارد و از اقدامات و کوشش های یک جانبه خودداری کند، زیرا آنکارا می خواهد منطقه اژه مرکز روابط محبت آمیز حکمفرما باشد.

حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه هم در همان مراسم گفت که یونان نباید هزینه سنگینی را که یک قرن پیش پرداخت، فراموش کند و از ماجراجویی های جدیدی که به ناامیدی ختم می گردد خودداری کند.

وی گفت که مقامات یونانی بر لفاظی اصرار دارند در حالیکه ترکیه سعی می نماید راهکار هایی برای این مسائل در چارچوب قوانین بین المللی و روابط همسایگی بیابد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1738

به "تور یونان: تنش در دریای اژه بین گارد ساحلی ترکیه و گشتی های یونان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور یونان: تنش در دریای اژه بین گارد ساحلی ترکیه و گشتی های یونان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید