شناسایی 11 محله برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در قوچان

به گزارش بازیکده، فرماندار شهرستان قوچان در جلسه ستاد بازآفرینی شهری این شهرستان از شناسایی 11 محله ناکارآمد و فرسوده در قوچان برای اجرای طرح بازآفرینی شهری خبر داد؛ در این جلسه رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: طی یک دهه گذشته پهنه های فقر شهری رشد پیدا کرده و در معرض ساخت و ساز بوده است.

شناسایی 11 محله برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در قوچان

به گزارش خبرنگاران، هادی رجائی نیا فرماندار شهرستان قوچان امروز در جلسه ستاد بازآفرینی شهری قوچان که در محل سالن شهدای دولت فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با بیان این نکته که از میان 11 محله شناسایی شده برای اجرای طرح بازآفرینی شهری برای چهار محله اعتبار مشخص شده است، مطرح کرد: پیگیری و مطالعات برای اجرای طرح بازآفرینی شهری به صورت نرم افزاری و سخت افزاری از یک سال گذشته آغاز شده و هفت محله دیگر نیز با عنوان محله فرسوده در این شهر شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه مجموع محلات ناکارآمد در شهر قوچان 192 هکتار است، گفت: این میزان در برخی شهرها معادل حجم یک محله است واجرای طرح بازآفرینی شهری در قوچان در پنج سال آینده منجر به رفع مشکل محلات و افزایش شادابی در این نقاط می­شود.

فرماندارشهرستان قوچان با تاکید بر لزوم افزایش محدوده محلات فرسوده شناسایی شده برای اجرای طرح بازآفرینی شهری اظهارکرد: متاسفانه طی سال های1386 و1387 کوتاهی هایی در این شهر انجام شده و قوچان را فاقد محلات ناکارآمد اعلام کرده که این موضوع باعث شده همیشه محدودیت هایی در این زمینه داشته باشیم .

وی گفت: اگر برای چهار محله مصوب شده کمترین کارهای مطالعاتی انجام می­شد باید محدوده مورد نظر آن ها بزرگ تر از میزان فعلی شناسایی شده بود و باتوجه به اینکه در سال های گذشته دخالت و نظارت درستی در حوزه شهرسازی انجام نشده است برخی از محلات جدید شناسایی شده داخل محلات برخوردار یا متصل به آن هاست.

رجایی نیا با بیان این نکته که در مناطق فرسوده شناسایی شده کمبودهای زیادی در زمینه سرانه های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، فضای سبز و مالی وجود دارد، گفت: در برخی از این نقاط تنها ساخت یک مدرسه توانسته است، سرانه آموزشی را کمی در آن ها ارتقا بدهد.

وی با بیان این نکته که بازآفرینی نیازمند مشارکت مردمی است از زمینه ایجاد دفاتر تسهیل گری و شناسایی معتمدین و بزرگان هر محله خبرداد و شرح داد: با این روش می توان با مشارکت مردم این طرح را پیاده سازی کرد.

هدف سند بازآفرینی مشارکت در فرآیند توسعه محله است

در ادامه فرشته رحمانی پور رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان این نکته که طی یک دهه گذشته پهنه های فقر شهری رشد پیدا کرده و در معرض ساخت و ساز بوده است، مطرح کرد: این امر نشان دهنده این موضوع است که اگر در حوزه پیشگیری اقدامات موثری انجام می شد با این محلات نوظهور و پهنه های فقر روبرو نبودیم.

وی با بیان اینکه برخی از پروژه های اجرایی در مناطق فرسوده شهر قوچان دارای عملکردی در مقیاس شهری هستند، گفت: باید از نظر اجرایی برای این پروژه ها سهم دستگاه های متولی برای تامین مالی بررسی شود و آماده سازی ها صورت گیرد.

رحمانی پور با تاکید بر لزوم توجه بر توانمندی های مالی و اجتماعی در طرح بازآفرینی شهری، شرح داد: این برنامه ها می توانند تاثیرات عمیقی در جلب مشارکت مردم و شهروندان داشته باشند.

وی هدف سند بازآفرینی را مشارکت در فرآیند توسعه محله ذکر کرد و گفت: با تهیه سند توسعه برای هر محله علاوه بر جلب مشارکت مردم می توان اولویت و نیاز اصلی هر ساکن محله را مشخص کرد و بر همین اساس برای اجرای این طرح در قوچان تعداد چهار محله در نظر گرفته شده است که می توان اولویت محله ها را تغییر داد اما افزایش تعداد محله ها با توجه به بودجه و منابع مالی امکان پذیر نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 380

به "شناسایی 11 محله برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در قوچان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 11 محله برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در قوچان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید