طرح واکسیناسیون سراسری اروپا زیر تیغ بدعهدی شرکت های فایزر و آسترازنکا

به گزارش بازیکده، مناقشات بین شرکت های واکسن سازی فایزر و آسترازنکا با بروکسل در حالی به نتیجه ای نرسیده است که اروپا در حال فرو رفتن در باتلاق کروناست و تسریع فرایند واکسیناسیون را تنها راه نجات خود برای رهایی از این بحران می بیند.

طرح واکسیناسیون سراسری اروپا زیر تیغ بدعهدی شرکت های فایزر و آسترازنکا

با ما سفر کنید و با بهترین تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران مناقشات بین شرکت های واکسن سازی فایزر و آسترازنکا و اتحادیه اروپا در حالی که موج دوم کرونا و ویروس های جهش یافته همچنان در این اتحادیه جولان می دهد ادامه دارد.

مناقشات بین آسترازنکا، غول بریتانیایی، سوئدی داروسازی دنیا و اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد و مذاکرت بحران روز گذشته بین این شرکت و اتحادیه اروپا هم منجر به هیچ راه حلی نشد.

در مذاکرات بحران بین دو طرف که عصر روز گذشته برگزار گردید طرفین نتوانستند به هیچ نتیجه ای دست یابند.

استلا کریاکیدس، کمیسر امور بهداشت اتحادیه اروپا روز گذشته در پیامی توئیتری گفت: ما از عدم شفافیت مستمر درباره برنامه تحویل واکسن متاسفیم. وی تاکید نمود که اتحادیه اروپا از آسترازنکا یک برنامه روشن برای تحویل سریع دوزهای واکسنی را که برای سه ماهه اول به اتحادیه اروپا وعده داده بود درخواست می نماید.

وی در عین حال لحن سازنده مناسب رئیس این شرکت داروسازی در مذاکرات با اتحادیه اروپا را ستود.

این شرکت عظیم داروسازی هم اعلام نموده که مذاکرات شفاف و سازنده ای را درباره پیچیدگی افزایش فراوری واکسن و دشواری های آن با اروپا برگزار نموده و همکاری های تنگاتنگ برای ترسیم یک راستا مشترک برای تحویل واکسن به اروپا را وعده داده است.

اتحادیه اروپا اخیرا آسترازنکا، غول بریتانیایی-سوئدی داروسازی دنیا را تهدید کرد که در صورت عدم پایبندی به تعهداتش، اجازه صادرات واکسن کرونای فراوریی این شرکت از خاک اروپا به خارج را نخواهد داد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

این تهدید پس از آن اعلام شد که اتحادیه اروپا توضیحات شرکت آسترازنکا درباره ناتوانی از تحویل به موقع 80 میلیون دوز واکسن به 27 کشور عضو در سه ماهه نخست سال 2021 را روشن و قانع کننده ندانست. آسترازنکا می گوید تا خاتمه ماه مارس تنها قادر به تحویل 31 میلیون دوز واکسن به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

استلا کیریاکیدس، کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا دوشنبه با تایید این خبر گفت: ما می خواهیم قراردادی که پیشاپیش پولش را پرداخت کردیم، درست و کامل اجرا گردد. به زودی یک سازوکار شفافیت هم برای صادرات واکسن به راه می افتد.

قرار است کمیسیون اروپا آدینه این هفته، 29 ژانویه مجوز استفاده از واکسن آسترازنکا را صادر کند. کوشش بروکسل برای ورود سومین واکسن کرونا به بازار در حالی انجام می گردد که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، ازجمله فرانسه با کمبود شدید واکسن کووید-19 برای افراد مسن و شهفرایندان مشغول در مشاغل پرخطر روبرو هستند.

استلا کریاکیدس با صدور بیانیه ای یادآور شد که دوشنبه گذشته نارضایتی عمیق خود پیرامون مسئله کاهش و تاخیر در میزان محموله های توافق شده با شرکت آسترازنکا ابراز کرد و خواهان تسریع در فرایند توزیع دوزهای واکسن شده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

وی اضافه کرد: از آن موقع تا به امروز تمام کوشش های خود را برای حل این مساله به کار بردیم اما پیشرفتی حاصل نشده و اعضای اتحادیه از رفتار و توضیحات این شرکت عمیقا ناراضی هستند.

این مقام اروپایی بیان داشت که 27 کشور عضو اتحادیه تاکید دارند که آسترازنکا باید طبق تعهداتش در توافق عمل کند، چرا که ما در شرایط همه گیری هستیم و هر روز جان انسان ها از دست می رود.

کریاکیدس با اشاره به اینکه قرارداد با استرازنکا زمانی منعقد شد که واکسنی در کار نبود و اتحادیه اروپا از پول مالیات دهندگان برای ظرفیت سازی فراوری واکسن هزینه کرد، همچنین گفت که شانه خالی کردن از بار این مسئولیت صحیح نیست.

او با نگاهی به چراغ سبز آسترازنکا برای تحویل محموله های دارویی به انگلیس هشدار داد که در این شرایط منطق اولویت با کسی است که اول سفارش دهد درست نیست زیرا هیچ بندی در قرارداد درباره تخصیص اولویت ذکر نشده است.

چارلز میشل رئیس شورای اروپایی هم یکشنبه گذشته در مصاحبه ای در انتقاد از شرکت های فراوریی فایزر و آسترازنکا بر ضرورت گفت وگوی شفاف پیرامون مسئله تاخیرها تاکید نمود و اطمینان داد اتحادیه اروپا همه روش های قانونی برای تضمین تعهد به قراردادهای امضا شده را به کار خواهد بست.

رئیس شرکت آسترازنکای انگلیس این ادعای اروپا که این شرکت واکسن های اروپا را به کشور دیگری تحویل داده را رد نموده است.

شرکت انگلیسی آسترازنکا چندی پیش گفت که نمی تواند همه واکسن های توافق شده با اتحادیه اروپا را به موقع به این اتحادیه تحویل دهد. بروکسل این اتهام را به این شرکت وارد نموده که واکسن های اروپا را به کشور دیگری فروخته است.

رئیس این شرکت گفت که اروپا دیر با این شرکت قرارداد خرید بسته و خودش مقصر به وجود آمدن این تنگناها در تحویل واکسن است.

اتحادیه اروپا با توجه اعلام شرکت های فراوری واکسن که با اروپا قرارداد بسته اند مبنی بر تاخیر در تحویل واکسن به این شرکت ها درباره عواقب احتمالی این بدعهدی ها هشدار داده است.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپایی در این باره گفته است: ما انتظار داریم که به قراردادهای تایید شده توسط این شرکت های داروسازی (فایزر- بیون تک و آسترازنکا) عمل گردد. وی تاکید نمود که اتحادیه اروپا همچنین می تواند از روش های قانونی برای تضمین پایبندی به این تعهدات استفاده کند.

جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا هم به دلیل تاخیر و کاهش تحویل واکسن کرونا از طرف شرکت های فراوری کننده واکسن که با اروپا قرار داد بسته اند یعنی شرکت فایزر-بیون تک و آسترازنکا این مسئله را بسیار نگران کننده دانسته و چندی پیش گفت: این کند شدن تحویل واکسن نقض آشکار توافق اجرا شده است و موجب خسارت های هنگفتی به ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی می گردد و تاثیرات مستقیمی بر سلامت و زندگی شهفرایندان و اقتصاد ایتالیا که شدیدا مورد حمله قرار گرفته است دارد.

کمیسیون اروپایی تا به حال 6 قرارداد برای تهیه بالغ بر 2.3 میلیارد دوز واکسن کرونا منعقد نموده است؛ از جمله با شرکت فایزر- بیونتک توافقی برای تهیه 600 میلیون دوز واکسن و با شرکت آسترازنکا توافقی برای خرید بالغ بر 400 میلیون دوز واکسن کرونا منعقد شده است.

به این ترتیب طرح کمپین سراسری واکسیناسیون اروپا در سایه بد عهدی شرکت های فراوری کننده آن در معرض خطر قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1382

به "طرح واکسیناسیون سراسری اروپا زیر تیغ بدعهدی شرکت های فایزر و آسترازنکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح واکسیناسیون سراسری اروپا زیر تیغ بدعهدی شرکت های فایزر و آسترازنکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید